درمانگاه سلطان امیراحمد، در زمره بناهای ارزشمند تاریخی کاشان تلقی نمی‌شود

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان گفت: سازه درمانگاه سلطان امیراحم جزو بناهای ثبتی میراث فرهنگی نبوده و در زمره بناهای واجد نگهدای و ارزشمند تاریخی تلقی نمی‌شود.

احمد دانایی‌نیا در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شمال استان اصفهان، در خصوص پروژه بهسازی مرکز محله سلطان امیراحمد و خیابان علوی گفت: پس از نشست‌های متعدد با شهردار کاشان و همچنین طراح این پروژه که از طراحان و معماران برجسته شهرستان و کشور محسوب می‌شوند، انجام این پروژه فاخر در دستور کار قرار گرفت.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان با بیان اینکه با وجود ظرفیت‌های غنی گردشگری، از نظر زیرساختی نیازمند تلاش و فعالیت بیشتر هستیم افزود: ارتقای زیرساخت‌ها، جز با تعامل، همکاری و برنامه ریزی مدون و مشخص قابل تحقق نیست.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان در ادامه با تأکید بر اینکه محور علوی یکی از زیباترین و بی‌نظیرترین مسیرهای تاریخی دنیا به شمار می‌رود گفت: متاسفانه آنچنان که شایسته بوده این محور طی سالیان گذشته رسیدگی لازم صورت نگرفته و در گذر زمان از لحاظ شهرسازی و سیما و منظر شهری مورد توجه لازم قرار نگرفته است.

دانایی‌نیا، محله سلطان امیراحمد و خیابان علوی را دو عنصر تفکیک‌ناپذیر در محدوده خانه‌های تاریخی دانست و عنوان کرد: با وجود تلاش‌های صورت گرفته در زمینه گردشگری، اما مطالبات گردشگران از این محدوده ارزشمند بسیار فراتر از وضعیت موجود است که ضرورت اجرای پروژه‌ای فاخر را نشان می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به درمانگاه محله سلطان امیراحمد گفت: پیشینه این سازه، به اواخر پهلوی دوم باز می‌گردد که به لحاظ موضوعیت میراثی، نقطه نظر خاصی در مورد آن نمی‌توان داشت.

دانایی‌نیا تصریح کرد: این سازه جزو بناهای ثبتی میراث فرهنگی نبوده و در زمره بناهای واجد نگهدای و ارزشمند تاریخی تلقی نمی‌شود.

وی، با تأکید بر اینکه نگرش دستگاه میراث فرهنگی نگاه داشت ابنیه تاریخی واجد ارزش تاریخی در تمام دوره‌هاست افزود: این موضوع شامل دوره پهلوی نیز می‌شود؛ به عنوان نمونه بنای فاخر ساختمان شهرداری کاشان برای ثبت در دستور کار قرار داشته، پی‌گیری‌ها برای ثبت بیمارستان اخوان نیز در حال انجام است و سه منبع ذخیره آب شهرستان کاشان که از سازه‌های مهم دوره پهلوی است پس از مذاکره با آبفا در شرف ثبت قرار دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان تأکید کرد: با بررسی‌های انجام شده و نظر کارشناسی، مجموعه فعلی درمانگاه علیرغم انگاره‌های برخی افراد، واجد شرایط تشخیص داده نشد و اجرای طرح فاخر و ارزشمند بهسازی مرکز محله که در بردارنده ارتقای زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری است را ارجح می‌دانیم.

دانایی‌نیا با بیان اینکه مجموعه شهرداری و میراث فرهنگی یکصدا به دنبال رفع نواقص بر زمین مانده حوزه گردشگری هستند گفت: این پروژه فاخر در آینده‌ای نه چندان دور به همت شهردار و شهرداری کاشان آغاز خواهد شد و می‌تواند یکی از افتخارات شهرستان کاشان به شمار آمده و طعم شیرین آن بر کام شهروندان و گردشگران داخلی و خارجی بنشیند.

وی با بیان اینکه تعامل کامل میان شهرداری کاشان و میراث فرهنگی در زمینه موضوعات میراثی موجود دارد، بر حمایت تمام ارکان مدیریتی شهرستان از جمله میراث فرهنگی در زمینه اجرای پروژه بهسازی خیابان علوی و محله سلطان امیراحمد تأکید کرد.

کد خبر 1726788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha