برای مقابله با اسلام‌هراسی باید دین اسلام را به شکل واقعی خود ارائه دهیم

ابراهیم رسول، کارشناس بین‌المللی از آفریقای جنوبی درباره پدیده اسلام‌هراسی گفت: حوادث 11 سپتامبر و افزایش مهاجرت مسلمانان به کشورهای غربی این پدیده را افزایش داده است و ما باید دین اسلام را به شکل واقعی خود ارائه دهیم و در عین حال در برابر بی عدالتی که بر ما وارد می‌شود، مقاومت کنیم.

خبرگزاری شبستان، گروه بین‌الملل: «سفیرابراهیم رسول» بنیانگذار بنیاد «جهان برای همه» که از سخنرانان کنفرانس بین‌المللی اسلام هراسی در قطر است، در گفت و گو با الجزیره گفت: پدیده اسلام‌هراسی در سال‌های اخیر پس از مهاجرت مسلمانان به عنوان پناهنده از کشورهای عراق، سوریه و افغانستان که درگیر جنگ با تروریسم بوده اند، افزایش یافته است.

گفت و گوی ابراهیم رسول را با الجزیره درباره اسلام هراسی در زیر می‌خوانید:

در ابتدا، می توانید درباره «بنیاد جهان برای همه» و ایده تاسیس آن برای ما توضیح دهید؟

من «بنیاد جهان برای همه» را تأسیس کردم تا از درس هایی که در کشورم آفریقای جنوبی تجربه کردم، از جمله نژادپرستی و تعصبات و چگونگی غلبه بر آنها برای کشورهای جهان به طور کلی و برای جهان اسلام بازگو کنم. با وجود اینکه در آفریقای جنوبی من مسلمان هستم، از میان اکثریت جمعیت مسیحی، به عنوان فرماندار استان کیپ غربی انتخاب شدم، زیرا بین ما اعتماد و توانایی پذیرش و همزیستی وجود داشت.

از این منظر، من این سازمان را تأسیس کردم تا این مکان به ارتباط با مسلمانان در جهان بیانجامد و از این طریق مردم بتوانند برای عدالت مبارزه کنند.

آیا شما شخصاً نژادپرستی یا تعصب از هر نوع را تجربه کرده اید؟

من حدود دو سال را در آفریقای جنوبی در زندان گذراندم و برای من 3 تا 4 سال دیگر ممنوعیت اعمال شد و اقامتم محدود شد و به همین دلیل شخصاً رنج زیادی را متحمل شدم و برای اولین بار در زندان با نلسون ماندلا آشنا شدم و ما در خط مقدم مبارزه سیاسی بودیم، من با مسلمانان دیگر آنجا بودم و چون مسلمانان در زندان می جنگیدند و در خیابان ها می مردند، ما اعتماد سایر آفریقای جنوبی را جلب کردیم.

از طریق شرکت در کنفرانس « تاریخچه و شیوه‌های جهانی اسلام‌هراسی» در طول سخنرانی خود بر چه نکات اصلی تاکید کردید؟

نکته اصلی که من روی آن تمرکز کردم این است که اسلام هراسی بیماری است که مسلمانان باید با آن مبارزه کنند، اما بهترین راه برای مبارزه با اسلام هراسی مبارزه با نژادپرستی، بیگانه هراسی، زن ستیزی و سایر اشکالی است که مردم از آن رنج می‌برند.

من معتقدم که مانند آفریقای جنوبی، اگر همه برای مبارزه خود را متحد کنیم، می‌توانیم بزرگ‌ترین ائتلاف علیه نابردباری را تشکیل دهیم.

آیا فکر می کنید حوادث 11 سپتامبر در آمریکا پشت افزایش اسلام هراسی بوده است؟

من معتقدم که اسلام هراسی عملاً پس از حوادث 11 سپتامبر 2001 تشدید شد. پیش از آن ما شاهد این حجم از نظارت و بازرسی که مسلمانان تحت آن قرار گرفتند، نبودیم، همچنین شاهد جنگ در کشورهای اسلامی و اخراج مسلمانان از آمریکا یکی پس از دیگری بودیم.

در همین راستا، مساجد تحت نظر قرار گرفتند و امامان مساجد تهدید شدند و مسلمانان را زندانی کردند، بنابراین 11 سپتامبر قطعاً نقطه عطفی برای بدتر شدن از نظر اسلام هراسی بود و ما هنوز در حال بهبودی از آن هستیم.

آیا می توانید در مورد ریشه های اسلام هراسی و ریشه های آن بگویید؟

ریشه های اسلام هراسی به طرزی عجیب و غریب به اسلام گره خورده است، در گذشته حضور اسلام به مناطق خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای جنوب شرقی محدود می شد، اما در دوره اخیر به نظر می رسد که اسلام هراسی در جهان وجود داشته است. در کشورهای غربی مردم تصور ترس از مسلمانان را داشتند، اما این فقط ترس نبود، بلکه جهل تصنعی بود.برای مثال فرانسوی‌ها نفرت خود را از اسلام در زمان اشغال الجزایر آموختند، زمانی که جنگ آزادی‌بخش الجزایر ضربه محکمی به فرانسوی‌ها وارد کرد و آنها را مجبور به عقب‌نشینی به کشورشان کرد، این منجر به تثبیت ایده تسلط یا قدرت مسلمانان و همچنین ظهور امپراتوری عثمانی و گسترش آن به وین شد.

اندلس نیز تجربه بزرگی برای مسلمانان بود تا اینکه غرب - از طریق جنگ های صلیبی - نیاز به بازپس گیری سرزمین های اروپایی و پایان دادن به حضور مسلمانان را احساس کرد. در همه این موارد اسلام هراسی به عنوان ترس از مسلمانان زاده نشد، بلکه بیشتر به عنوان نفرت زاده شد ومیل به بیرون راندن آنها، محدود کردن آنها در سرزمینشان و دفع دینشان افزایش یافت.

آیا به نظر شما رسانه های جهانی مسئول دامن زدن و گسترش اسلام هراسی با نمایش مسلمانان در فیلم ها و سریال های بین المللی به گونه ای هستند که باعث ایجاد ترس از آنها شود؟

این ممکن است درست باشد، نوع جدیدی از فیلم بین المللی وجود دارد که این امر دامن می‌زند، زمانی در فیلم‌ها به جنگ جهانی دوم و جنگ ویتنام پرداخته شد و امروز نوعی فیلم داریم که حول محور جنگ های عراق و افغانستان و سایر کشورهای اسلامی  می چرخد و به نوعی مسلمانان را تهدید نشان می‌دهد.

اجازه دهید از شکسپیر نقل قول کنم: «تو باید تهدید را بسازی» غرب تهدید را مبالغه می‌کند و آن را حفظ می‌کند تا بتواند روش خود را برای کنترل و خلع ید مشروعیت بخشد. بنابراین، عراق نمی‌توانست مورد تهاجم قرار گیرد مگر اینکه شما بتوانید تهدید کنید و بگویید که سلاح های کشتار جمعی در عراق است.

اسلام هراسی در برخی مناطق ریشه دوانده است، مثلاً می بینیم که کشورهای میانه رو مانند سوئد، نروژ، کشورهای اسکاندیناوی و مناطق هلندی پس از تحمل اختلافات، از حملات اسلام هراسی رنج می برند و افراط‌گرایی افزایش یافته است.

از دیدگاه شما چگونه می توانیم اسلام هراسی را از بین ببریم یا حداقل چگونه می توانیم این پدیده را کاهش دهیم؟

مسلمانان در محل زندگی خود، به عنوان اقلیت، به ویژه در غرب، باید خشم خود را مهار کنند، ارتباط خود را با دیگران با مدارا افزایش دهند ومراقب باشند که اصل قرآنی را برای «شناخت یکدیگر» به کار گیرند و به دستور قرآن باید یکدیگر را بشناسیم و خود را به گونه ای به دیگران معرفی کنیم که آموزه های تسامح آمیز اسلام را نشان دهد.

ما همچنین باید دین خود را به شکل واقعی خود ارائه دهیم و در عین حال در برابر بی عدالتی که بر ما وارد می شود مقاومت کنیم، اما آنچه مهم‌تر از آن است متحد کردن آرمان و همدردی با سایر قربانیان نابرابری مانند سیاهپوستان است که در معرض تبعیض قرار می‌گیرند.

کد خبر 1726794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha