اقامه نماز شب پیش شرط تحصیل در حوزه علمیه آیت الله کوهستانی بود|عالم عامل با خدا رفیق است

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه ادامه تحصیل در حوزه علمیه آیت الله کوهستانی پیش شرطی تحت عنوان اقامه نماز شب داشت، گفت: این عالم وارسته متقی طلاب را به فراگیری علوم دینی، بندگی خدا و اخلاق مداری تشویق می کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران، آیت الله صادق آملی لاریجانی- رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در کنگره ملی آیت الله شیخ محمد کوهستانی رحمت الله علیه که در دانشگاه علم و فناوری مازندران-بهشهر درحال برگزاری است،  با بیان اینکه شخصیت آیت الله کوهستانی یک شخصیت مغفول مانده در تاریخ معاصر است، اظهار کرد: این عالم وارسته از ستارگان جهان تشیع محسوب می شود.

وی با بیان اینکه جهاد علمی و فکری این عالم وارسته که به علمای دین درجه اجتهاد می دادند به درستی معرفی و تبیین نشده است، افزود: آیت الله کوهستانی طلاب را به فراگیری علوم دینی تشویق و به فراگیری اخلاقیات و بندگی خدا نیز اصرار داشتند.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه ادامه تحصیل در حوزه علمیه آیت الله کوهستانی پیش شرطی تحت عنوان اقامه نماز شب داشت، گفت: فهم قرآن از طریق تفهیم باطن محقق خواهد شد از این رو برای تحقق این مهم باید خود را با انجام اعمال عبادی، تطهیر نماییم.

وی با بیان اینکه آیت الله کوهستانی در بیت شان تلاوت قرآن داشتند چرا که خانه ای که در آن قرآن تلاوت می شود برای اهل سماء بدرخشد، ادامه داد: متقین کم می خوابیدند تا به بندگی خدا اهتمام ویژه ای داشته باشند.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه انسان برای این که عامل به عمل باشد باید با خدا رفیق باشد، گفت: در روایات متعدد آمده پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) فقط 2سوم شب را استراحت می کردند و باقی ساعات را به بندگی خدا می پرداختند.

وی با بیان اینکه در دین اسلام انسان مواظب و مراقب دارد، اظهار کرد: انسان باید از روایات و آیات قرآن کریم بهره بگیرد و برای درست زیستن به کار ببندد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، تصریح کرد: قرآن کریم حقیقتی چند وجهی و دارای مدارج مختلف است که یکی از مراتب آن همین الفاظی است که خوانده و کتابت می‌شود و مرتبه دیگر، معانی قرآن است و مرتبه سوم لایه‌های عمیقی است که از در کنار هم قراردادن آیات و جمع کردن آن‌ها به دست می‌آید و بر این اساس حاملان قرآن از جایگاه بسیار بالایی برخوردارند.

وی گفت: قرآن، امت رسول الله (ص) را شب‌ زنده‌داران معرفی می‌کند و در اوصاف متقین آمده که آن‌ها کسانی هستند که بخش عمده‌ای از شب را به راز و نیاز با خداوند متعال می‌گذرانند و در کنار آن به قرائت قرآن می‌پردازند.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه حقیقت انسانی به زمان و مکان خاص اختصاص ندارد باید به معرفت خود فهم پیدا کنیم، افزود: اهل الله به دنبال معرفت نفس بودند نظیر آیت الله حسن حسن زاده آملی(ره) که کتب زیادی در این زمینه به رشته تحریر درآوردند.

وی تاکید کرد: انسان اگر به معرفت خود فهم پیدا کند به دنبال پست و مقام نمی رود. آیت الله کوهستانی که تمکن مالی داشتن اما ساده زیست بودند و هرگز به جزء در خدمت خدا بودن به چیزی نیاندیشیدند درصورتیکه با این علم و اجتهادی که داشتند می توانستند مجتهد و صاحب کتاب شوند.

کد خبر 1726988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha