ارتباط مثلث «مدرسه، مسجد و منزل» تنگاتنگ شود

صحرایی با بیان اینکه تقویت ارتباط مثلث «مدرسه، مسجد و منزل» از ماموریت های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، گفت: با ایجاد وتقویت این پیوندها خانواده به فضایی اسلامی و آکنده از ارزشهای معنوی تبدیل میشود و مسجد و مدرسه نیز نقش سازنده و هدایتگری در زمینه ارزشهای دینی ایفا می کنند و در نتیجه بسیاری از تعارضات و مشکلاتی که ممکن است برای کودکان در نتیجه ناهماهنگی بین این نهادهای تربیتی ایجاد شود، برطرف خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران، رضامراد صحرایی-وزیر آموزش و پرورش در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر محمدی لائینی، نماینده ولی فقیه درمازندران با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند:برای عبور از قله های پیشرف دشتوار بدون کمک آموزش و پرورش نمی توانیم کاری از پیش ببریم، اظهار کرد: سیمای آینده هر کشور، منطقه، کشور و شهری از آموزش و پرورش کنونی آن پیداست هرکسی که آرزویی برای شهر خود دارد باید آن را در مدرسه ببیند.

وی با بیان اینکه سن تغییر تحول سن دانش آموزی است، افزود: معتقدم اگر در مدارس برای تعلیم و تربیت و سلامت جسمی دانش آموزان هزینه کنیم در آینده نیاز نیست برای مقابله با آسیب های اجتماعی و درمان این نسل هزینه کنیم.

صحرایی با بیان اینکه غفلت از آموزش و پرورش آسیب زاست، گفت: رهبری در آخرین دیدار با معلمان فرمودند: اگر دو سه دهه پیش به مدرسه توجه می کردیم امروز وضع مدارس اینگونه نبود.

وی با بیان اینکه رهبری آموزش و پرورش را رکن رکین پیشرفت و توسعه کشور می دانند، ادامه داد: از عمر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بیش از ۱۰سال می گذرد باید این سند مبنای نظارت و ارزیابی مسئولین و کادر آموزشی آموزش و پرورش باشد.

صحرایی با بیان اینکه موحد بودن و حب به وطن از شاخصه های دانش آموز مشغول به تحصیل در طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش است، افزود: دانش آموزش در این سند ماهر، مسئولیت پذیر، مهربان و مهرورز، کارآفرین، معتقد، با ایمان و ورزشکار است. اگر همه این ابعاد کنار هم قرار گیرند فردی با ویژگی های جامع رشد خواهد یافت.

وی با بیان اینکه تربیت معلم برای آموزش و پرورش همانند کار کبد برای بدن است، گفت: در دولت گذشته تربیت معلم تعطیل شد که صدمات زیادی به دستگاه تعلیم و تربیت زد.

صحرایی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ تعداد ۵۰۴هزار معلم وارد آموزش و پرورش شد و امروز این اوضاع را شاهدیم چرا که این معلمین در دانشگاه فرهنگیان تربیت نشده بود، افزود: استان مازندران قریب به ۱۵ تربیت معلم و دانش سرا داشت که امروز به شش مرکز تقلیل یافت.

وی با بیان اینکه وظیفه آموزش و پرورش شغل دادند به فارغ التحصیلان بیکار دانشگاه های آموزش و عالی نیست، گفت: معلم برای ورود به کلاس درس باید از دانشگاه فرهنگیان عبور کرده باشد.

صحرایی با بیان اینکه سند تحول بنیادین باید اصلاح شود اما در اصول نباید تغییراتی ایجاد شود، افزود: بازبینی سند تحول بنیادین حین پیاده سازی دردست اقدام و اجراست.

وی با بیان اینکه امید، ایمان، خودباوری، دانش آموز محوری و خانواده محوری در سند تحول به خوبی ترسیم شده است، گفت: نگاشت مدرسه ای طراحی و تصویب شد و به موجب این سند سه هزار مدرسه به عنوان سند تحول پایلوت شده اند.

صحرایی با بیان اینکه تمامی سه هزار مدرسه گزینش شده مدرسه عادی هستند، افزود: نگاشت رسانه ای و نهادی سند نیز مورد توجه است.

وی با بیان اینکه ۱۸دستگاه در اجرای این سند تحول بنیادین وظایفی دارند که متاسفانه با ترک فعل این دستگاه ها مواجه ایم، گفت: نگاشت قانونی سند نیز مورد توجه است چرا که سند برای اجرا بین ۱۵تا ۱۸ قانون نیاز دارد نظیر قانون رتبه بندی معلمان.

صحرایی با بیان اینکه سه گانه منزل، مسجد و مدرسه در این سند مورد توجه است، افزود: راه اصلاح منزل، مدرسه است و یا اینکه به طور مثال اگر بخواهیم دانش آموز حجاب داشته باشد باید ابتدا خانواده رعایت کنند.

وی خاطرنشان شد: با ایجاد وتقویت این پیوندها خانواده به فضایی اسلامی و آکنده از ارزشهای معنوی تبدیل میشود و مسجد و مدرسه نیز نقش سازنده و هدایتگری در زمینه ارزشهای دینی ایفا میکنند. و در نتیجه بسیاری از تعارضات و مشکلاتی که ممکن است برای کودکان در نتیجه ناهماهنگی بین این نهادهای تربیتی ایجاد شود، برطرف خواهد شد.

کد خبر 1727187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha