ورزشکار محجبه فرانسه: ناراحت کننده و توهین آمیز است، در کشوری متولد شدیم که مارا نمی خواهد

ورزشکار محجبه فرانسه که به خاطر حجابش از مسابقات رسمی منع شده است، گفت: ناراحت کننده است که در کشوری که متولد شدیم، ما را نمی خواه.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الجزیره، سالیماتا سیلا، بسکتبالیست محجبه فرانسوی با انتقاد از ممنوعیت داشتن حجاب برای بازیکنان شرکت کننده در مسابقات المپیک 2024 در پاریس، گفت: این مسئله به اندازه‌ای ناراحت کننده و توهین آمیز است که ببینیم که در کشوری متولد شده‌ایم که مارا نمی خواهد.

فرانسه با قانون سکولاریسم سال 1905 راه جدایی دین از دولت را درپیش گرفت. استفاده از نمادهای دینی مانند حجاب، گردنبند با صلیب بزرگ توسط کارکنان در موسسات و نهادهای عمومی را به بهانه بی طرفی ممنوع کرد.

ازسال 2014 میلادی، ممنوعیت حجاب برای دانش آموزان مدارس دولتی به استثنای دانشجویان دانشگاه‌ها اعمال شد.

در سال‌های اخیر، اجرای این ممنوعیت برای ورزشکاران آغاز شده که جنجال افرین شده است. این درحالی است که برخی خواهان ممنوعیت پوشیدن نمادهای مذهبی در مسابقات ورزشی هستند و برخی دیگر معتقدند که این ممنوعیت زنان مسلمانان را از ورزش محروم می کند.

سالیماتا سیلا، ورزشکار محجبه (26 ساله) ملقب به «سالی» که از ژانویه گذشته به دلیل حجابش از شرکت در مسابقات رسمی در کشورش منع شده است، از جمله کسانی است که صدای خود را علیه این ممنوعیت بلند کرده است.

سیلا گفت: از 11 سالگی بسکتبال را شروع کرده است و در سطوح رسمی این ورزش را ادامه داد تا به دلیل حجاب از ادامه ورزش منع شده است.

سیلا با ابراز تاسف نسبت به اظهارات هفته گذشته وزیر ورزش فرانسه، گفت: خیلی غافلگیر نشدم. زنان ورزشکار کشورفرانسه نتوانستند با حجاب در همه سطوح مسابقات ورزشی شرکت کنند.

وی درباره این تصمیم گفت: آنها نمی خواستند که از ابتدا ما بازی کنیم. شاید اتفاقی باشد که هرگز باردیگر در فرانسه شاهد آن نباشیم.

محافل رسمی، تصمیم فرانسه برای ممنوعیت حجاب را تایید نکردند، به طوری که کمیته بین المللی المپیک جمعه گذشته اعلام کرد که زنان ورزشکار می توانند در دهکده ورزشکاران درطول مسابقات المپیک 2024 در پاریس بدون محدودیت حجاب داشته باشند.

در همین حال، فدراسیون ورزشی همبستکی اسلامی نیز دوشنبه گذشته تصمیم فرانسه مبنی بر ممنوعیت حجاب بازیکنانش در المپیک آینده را محکوم کرد.

پاریس از 26 ژوئیه تا 11 آگوست 2024 میزبان مسابقات المپیک تابستانی خواهد بود.

کد خبر 1727296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha