لبخند پسته به کشاورزان سرایانی/ پیش بینی تولید ۲۰۰۰ تن پسته

بردبار گفت: در سال جاری عملکرد تقریبا مناسب باغات پسته، باغداران سرایانی را خوشحال کرد و پیش بینی می شود در سال جاری بالغ بر ۲ هزار تن پسته در این شهرستان برداشت شود.

علی اکبر بردبار- مدیر جهاد کشاورزی سرایان- به خبرنگار شبستان گفت: از سطح زیرکشت اراضی باغی در شهرستان، معادل با ۱۰ هزار هکتار اراضی زیر پوشش این محصول با میزان تولید سالانه بالغ بر ۱۲ هزار و ۸۹۰ تن در بین محصولات باغی، پسته با سطح برابر ۴۳۰۰ هکتار بیشترین سهم را دارد.

وی با بیان اینکه از این مساحت ۲ هزار و ۹۵۰ هکتار باغات بارده و ۱۳۵۰ هکتار باغات غیربارده را به خود اختصاص داده است، میانگین تولید ۱.۱ تن عنوان کرد.


مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرایان با بیان اینکه پیش بینی می شود در سال جاری حدود ۲ هزار تن پسته تر از باغات شهرستان برداشت شود، افزود: تقریبا تمام محصول باغات پسته با نیروی کارگر برداشت می شود و از این جهت در فصل برداشت پسته که حدود ۴۰ روز به طول می انجامد بازار کار بسیار مناسبی را در سطح شهرستان ایجاد می کند. 


وی گفت: محصول پسته تولیدی شهرستان در تعداد ۱۵ واحد پسته پاک کنی به ظرفیت اسمی ۱۶ هزار تن فراوی و اصطلاحا پاک می شود و سپس محصول تمیز شده پسته پس از خشک شدن جهت صادرات به مراکز و واحدهای صادر کننده حمل می شود.


بردبار ادامه داد: در چند سال اخیر تجار و صادر کنندگان پسته با حضور در شهرستان بخشی از محصول را به صورت مستقیم به بازارهای کشور های همسایه صادر می کنند. 


به گفته وی همچنین سالیانه حدود ۴۰۰ تن از میزان محصول تولیدی به صورت مغز سبز برداشت می شود و پس از خشک کردن عموما به بازار های جهانی صادر می شود.


مدیر جهاد کشاورزی شهرستان با اشاره به تغییر الگوی کشت باغی شهرستان در دهه اخیر به سمت کاشت پسته گفت: از این جهت باغداران شهرستان عموما باغات جدید الاحداث خود و یا محصول جایگزین باغات حذفی، را کاشت درختان پسته انتخاب می کنند.


 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرایان ادامه داد: گستردگی سطح باغات پسته و تنوع آفات نباتی و لزوم مراقبت های زراعی از درختان و محصول پسته، مستلزم به روز رسانی دانش باغداران است و سالانه کلاس های آموزشی زیادی در این خصوص با حضور اساتید مشهور کشوری برگزار می شود. 


 

کد خبر 1727331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha