احیای مساجد عثمانی بالکان برای تقویت وحدت و همبستگی در منطقه

آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه چندین مسجد را در حوزه بالکان بازسازی و هویت اصلی آنها را احیا کرده است که این اقدام آگاهی از وحدت و همبستگی در منطقه را تقویت می کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «dailysabah»، آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه (TIKA) چندین مسجد را در بالکان بازسازی و هویت اصلی آنها را احیا کرده است که این اقدام آگاهی از وحدت و همبستگی در منطقه را تقویت می کند.

«محمود چویک»، نایب رئیس آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه به مناسبت هفته مساجد در مورد تاثیر اجتماعی و فرهنگی پروژه های مرمت مساجد در بالکان صحبت کرد.

 وی در این باره گفت: آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه، مرمت حدود 90 اثر تاریخی در بالکان را که به مدت 550 سال تحت نظارت عثمانی بود، انجام داده که 45 مورد از آنها مسجد بوده است.

چویک با تاکید بر اینکه چگونه فعالیت‌های آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه به نقش این کشور در برقراری صلح اجتماعی در منطقه کمک می‌کند، گفت: این فعالیت‌ها به آگاهی از وحدت و همبستگی در منطقه کمک می‌کند.

وی افزود: چنین فعالیت‌هایی به جوامع خویشاوند و مرتبط کمک می‌کنند تا هویت خود را حفظ کنند و به نسل‌های آینده این اجازه را می‌دهند تابا هویت فرهنگی منحصر به فرد خود، وجود داشته باشند.

احیای مساجد عثمانی بالکان برای تقویت وحدت و همبستگی در منطقه

چویک تاکید کرد که مسجد «استرگون اوزیسلی» و مسجد «زیگتوار» اکنون به عنوان موزه در مجارستان استفاده می شوند.

وی خاطرنشان کرد که در مقدونیه شمالی، مسجد «اشتیپ حسام پاشا» و مسجد «پریلپ-کارسی» بدون مراقبت رها شده بودند و برخی حتی با مشکلات مالکیت مواجه بودند.

چویک توضیح داد که این تخریب میراث فرهنگی در بالکان به دلایل مختلفی از جمله بلایای طبیعی، عوامل اجتماعی و محدودیت‌های اقتصادی ایجاد شده است.

کار آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه بر حفظ ساختارهای موجود به عنوان ارزش‌های جهانی در راستای اصول حفاظت بین‌المللی و ارزش‌های فرهنگی و انسانی با توجه به پویایی و چارچوب قانونی منحصر به فرد هر کشور متمرکز است.

احیای مساجد عثمانی بالکان برای تقویت وحدت و همبستگی در منطقه

چویک تاکید کرد که انتقال میراث فرهنگی شکل گرفته در طول تاریخ بشر به نسل‌های آینده وظیفه همه است.

وی تاکید کرد که آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه متعهد به حفظ نه تنها ساختارهای فیزیکی، بلکه دارایی های فرهنگی ناملموس در مناطقی است که خویشاوندان و جوامع مرتبط در آن منطقه ساکن هستند.

نایب رئیس آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه خاطرنشان کرد که تخریب مساجد در بالکان صرفا برای جلوگیری از فعالیت‌های مذهبی نبود، بلکه تلاشی برای تضعیف نمادهای برجسته و دگرگونی زندگی اجتماعی بود. این روند در زمانی پدیدار شد که صلح عثمانی با تحریکات مختلف مختل شد و پس از آن نیز ادامه یافت.

احیای مساجد عثمانی بالکان برای تقویت وحدت و همبستگی در منطقه

 چویک خاطرنشان کرد که جهان از نزدیک این وضعیت را به ویژه در طول جنگ بوسنی مشاهده کرده است.

وی افزود: آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه با پروژه های خود در بالکان به موفقیت های متعددی دست یافته است و نمونه هایی از مرمت مسجد «پرزه کاله» آلبانی و مسجد «فرهادیه» بوسنی و هرزگوین را که توسط این آژانس در سال 2015 مرمت شد را ذکر کرد.

بر اساس تحقیقات اخیر، بیش از 20 هزار اثر معماری عثمانی در بالکان وجود دارد.

در میان این سازه‌ها، مساجدی مانند مسجد «کنستانتا هونکار» رومانی، مسجد «بایراکلی پریزرن» کوزوو، مسجد «کیوان کتودا» در بوسنی و هرزگوین و مسجد «اسکوپیه مورات پاشا» در مقدونیه شمالی اخیراً با حمایت  آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه بازسازی شده‌اند.

کد خبر 1727435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha