وقف، میراث ماندگار برای کمک و دستگیری از نیازمندان و انجام امورات مذهبی است

 با توجه به اینکه وقف، میراث ماندگار برای کمک و دستگیری از نیازمندان و انجام امورات مذهبی است لذا همایش یاوران وقف با حضور مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان، نماینده ولی فقیه در استان و جمعی از مسئولان شهرستانی در راستای تجلیل از واقفان، خیران و هیات امنای مساجدکرمانشاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کرمانشاه امروز یکشنبه ۱۶ شهریور همایش یاوران وقف به منظور تجلیل از واقفان و خیران استان کرمانشاه  با حضور نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمانشاه ، جمعی از مسئولان استانی و واقفین در دانشگاه صنعتی کرمانشاه برگزار شد.

وقف، میراث ماندگار برای کمک و دستگیری از نیازمندان و انجام امورات مذهبی است

 وقف چرخه‌ای ماندگار است که باید آن را زنده نگه داریم

براساس این گزارش، آیت الله  مصطفی علما با اشاره به اینکه وقف سنت حسنه است، گفت:وقف، میراث ماندگار برای کمک و دستگیری از نیازمندان و انجام امورات مذهبی است و احیای موقوفات و تلاش برای تبلیغ این سنت حسنه نیز لازم و واجب است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه افزود: باید اجرای نیت واقفان، احیای موقوفات و بهره‌برداری صحیح از وقف در اولویت کاری اوقاف قرار گرفته شود.

وی خاطر نشان کرد: بزرگ‌ترین، ارزشمندترین و بی‌توقع‌ترین خدمات را سازمان اوقاف و امور خیریه انجام می‌دهد اما متاسفانه مردم در خیلی جاها آگاهی لازم را نسبت به خدمات وقف ندارند و دستگاه ما هم نتوانسته آنطور که باید، مردم را نسبت به این ظرفیت آگاه کند لذا با همگانی سازی وقف که به عنوان صدقه جاری محسوب می‌شود، می‌توان بسیاری از مشکلات و کمبودهای جامعه را رفع کرد و در این راستا ضروری است تا وقف‌های انجام یافته به سمت نیازهای به روز جامعه سوق داده شوند.

آیت الله علما با بیان اینکه وقف باید طبق نیت واقف هزینه شود و همه علما هم روی این مسئله تاکید داشته اند که باید به نیت واقف عمل شود،تصریح کرد: در گذشته مردم بنا به ضروریات زمان خود وقف می کردند و امروز هم باید به سمتی برویم که واقفین براساس ضروریات زمان کنونی وقف داشته باشند.

 نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه اظهار کرد: آثار وقف تا ابد ماندگار است و این مدیریت اسلام است  که از ابتدا به فکر فقرا بوده است، و اگر همه حق وقف را بجا بیاورند هیچ فقیری نخواهیم داشت.

وی گفت: کرمانشاه از گذشته موقوفات بسیاری داشته که نشان دهنده اهمیت وقف در این استان است و ما باید تلاش کنیم که این فرهنگ ادامه پیدا کند.

وقف، میراث ماندگار برای کمک و دستگیری از نیازمندان و انجام امورات مذهبی است

اصلی‌ترین برنامه برای ترویج فرهنگ وقف اجرای طرح نیت واقف است 

در ادامه حجت الاسلام محمد صالحی با اشاره به اینکه اصلی‌ترین برنامه برای ترویج فرهنگ وقف اجرای طرح نیت واقف است ،گفت: زیرا وقتی مردم اثرات وقف، عملکرد امینانه مجریان وقف و فعالیت‌های وقفی همچون اهدای بسته تحصیلی به دانش‌آموز بی بضاعت به عنوان مهر تحصیلی، اطعام فقیر، اعزام کاروان پزشکی مجهز به آمبولانس و زشک با ارائه خدمات رایگان، برنامه اعزام مبلغ، اهدا کتب رایگان و اهدا قرآن کریم را نظاره می‌کنند به اهمیت آن بیشتر پی‌برده و بیشتر راغب می‌شوند.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه کرمانشاه افزود: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه دارای برنامه سالیانه‌ای است که پیش از شروع سال برنامه‌ریزی می‌شود که براساس آن سازمان دارای برنامه‌های فرهنگی و عمرانی خاصی بوده و هزینه‌ها به صورت هدفمند انجام می‌شود و کسب مقام نخست در اجرای طرح تربیت حافظان قرآن کریم، بودن در میان رتبه برتر در اعزام مبلغ از افتخارت اداره اوقاف کرمانشاه که موجب اعتمادسازی مردم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه موقوفات کرمانشاه درآمد خوبی دارند، اما نیات واقفین هم خط قرمز ما است ، اظهار کرد: براساس آن درآمدها را هزینه می کنیم، برای نمونه امسال برای مسابقات قرآنی حدود ۸۰۰ میلیون تومان هزینه کردیم که از این محل بود لذا طبق نیات واقفین فعالیت هایی را در حوزه اربعین، بیماران نیازمند، دانش آموزان بی بضاعت، حوزه های عملیه داریم، اما  نمی توانیم به هر حوزه ای ورود کنیم.

حجت الاسلام صالحی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۳۴ میلیارد تومان از محل اجرای نیات واقفین در کرمانشاه صورت گرفته است، گفت: برخی از درآمدهای موقوفات کرمانشاه طبق نیات واقفین در راه آسیب های اجتماعی هزینه می شود که امسال بچه های محلات حاشیه نشین کرمانشاه را ویزیت رایگان دهان و دندان کردیم و حدود چهار میلیارد تومان هم کیف و لوازم التحریر برای دانش آموزان بی بضاعت خریداری کردیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه افزود: وقف از سنت‌های ارزشمند از زمان‌های قدیم تاکنون است لذا از برکات معنوی وقف، ثواب و پاداش معنوی و اخروی وقف‌کننده است. با مرگ، دست انسان از اموال و دارایی‌های خویش کوتاه می‌شود و هیچ حقی نسبت به آنها ندارد. کسی که اموال خود را وقف می‌کند، به آن رنگ و بوی الهی می‌دهد و تا وقتی که وقف پابرجاست، سود معنوی آن نصیب واقف می‌شود. وقف یکی از حسنات باقیه و جاریه است که با مرگ از بین نمی‌رود.به عبارت دیگر وقف، فانی را باقی می‌کند.

گفتنی است در پایان مراسم از سید محمدرضا مصطفایی از شهرستان پاوه ، عالیه کرمی، احترام رنجبر در شهرستان سرپل ذهاب مصطفی شاه ویسی ،سید روح الله جلالی عضو بقعه امامزاده مهدی، سید علی محمد جلیلیان بقعه امامزاده حسن حمیل، برومند نامداری معاون خدمات محیط زیست شهرداری کرمانشاه، یوسف مرادی از شهرستان سنقر و فریبا خدامرادی از بیستون تجلیل شدند.

وقف، میراث ماندگار برای کمک و دستگیری از نیازمندان و انجام امورات مذهبی است

کد خبر 1727587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha