کانون‌های فرهنگی و هنری دروازه ورود کودکان به مساجد

کانون های فرهنگی و هنری در مساجد با اجرای برنامه های فرهنگی دروازه ورود کودکان به پایگاه دینی شده و موجب انس آنان با مسجد خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، کودکی یکی از دوره های مهم سنی هر فرد محسوب می شود که پایه های تربیتی در این سن با تشویق، بازی و اقدامات کودکانه در وجود کودک رسوخ و ماندگار می شود.

کودکی بر اساس آیین نامه ها تا سن ۶ سالگی بود و در برخی از تفاسیر نیز به ۱۲ سال تا پیش از دوران نوجوانی می رسد اما مهم اینجاست که چقدر سرمایه گذاری در این خصوص صورت بگیرد.

کودکان در هر مقطعی از اولین روز عمر خود تا پیش از نوجوانی نیازمند حمایت، آموزش و کسب مفاهیم زندگی متناسب با سن خود هستند که اگر به خوبی عمل شود، آنگاه فرصت های زندگی برای آینده رشد پیدا می کند.

آشنایی با مسجد، مراکز دینی و شناخت مفاهیم دینی از سنین کودکی باید آغاز شود تا ذهن کودک با چنین موضوعاتی عجین و ارتباط برقرار کند.

گسترش مفاهیم انسانی و اسلامی از سنین کودکی پیش نیازهایی دارد که نقش خانواده و محیط در این خصوص مهم بوده  که کانون های فرهنگی و هنری مساجد جز  همین ارکان است.

خانواده ها با به همراه آوردن فرزندان خود به مسجد می توانند این آشنایی را ایجاد کنند اما کانون های فرهنگی و هنری با اجرای فعالیت های خود می توانند این حضور را تثبیت کنند.

پس با این تفاسیر کانون های فرهنگی و هنری در مساجد با اجرای برنامه های فرهنگی دروازه ورود کودکان به پایگاه دینی شده و موجب انس آنان با مسجد می شوند.

کانون‌های فرهنگی و هنری دروازه ورود کودکان به مساجد

ضرورت ارتباط کودک با مسجد

پایه گذاری روش های تربیتی کارآمد در خانه مستلزم انجام رفتارهای پسنیده توسط پدر و مادر و سایر اعضا خانواده است تا اینکه فرزندان از آن بیاموزند

حضور خانواده در مسجد می تواند در وجود فرزندان یک رفتار پسنیده را نهادینه کند و آنان بیشتر با این مراکز آشنا شوند و در سنین بالاتر خود ترغیب به این حضور بشوند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نهادینه سازی فرهنگ صحیح در زندگی را از کودکی مهم خواند و گفت: رفت و آمد کودک و نوجوان به مسجد برای تربیت و جلوگیری از انحراف کارگشا است.

حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی تقویت زیرساخت ها در این خصوص در مسجد را مهم خواند و اذعان داشت: بستر بازی، فراگیری آموزش ها متناسب با سن و احترام به آنان انگیزه حضور را افزایش می دهد.

وی ادامه داد: مدیران مسئول کانون های فرهنگی و هنری مساجد با ایجد بستر مناسب برای کودکان در مسجد و استفاده از نیروهای توانمند در این عرصه، جذابیت شرکت کودکان در مسجد را فراهم می سازد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به راه اندازی مهدهای کودک در مساجد گفت: همین اقدامی سبب جذب و نهادینه سازی حضور در مسجد خواهد بود.

کانون‌های فرهنگی و هنری دروازه ورود کودکان به مساجد

کتابخانه کودک، محیط مناسب برای حضور در مسجد

یکی از اقدامات کارآمد و موثری که می تواند زمینه حضور افراد در مسجد را تقویت کند، کتابخانه و بستر مناسب مطالعه است که کودکان با امانت گیری و یا دریافت هدیه کتاب میل به شرکت در مسجد را می یابند.

بازی های فکری و کتاب های جذاب نقاشی هر کدام وسیله مناسبی برای تثبیت حضور کودکان در مسجد و میل به حضور آینده آنان است.

نویسنده و کارشناس فرهنگی، هدیه دادن به کودکان و نوجوانان را از دیگر ابزارهای حضور این نسل در مسجد بیان کرد.

حجت الاسلام صادق صالحی خاطرنشان کرد: این هدیه باید متناسب با سن و جذابیت های مورد علاقه آنان باشد در غیر این صورت اثر گذار نیست.

به اعتقاد وی، هدیه ای که به کودک می دهیم نباید با هدف آینده نگری مثل سکه و یا هر گونه جایزه برای سنین آینده او باشد چرا که کودک به دنبال احساس شادی در زمان حال است که البته در کنار هدیه های ارزشی می تواند هدیه کوتاه مدت نیز تقدیم کرد.

کانون‌های فرهنگی و هنری دروازه ورود کودکان به مساجد

مراقبت نمازگزاران از رفتارهای غلط

رفتارهای غلط و بداخلاقی هایی که گاهی از سوی متولیان مساجد و یا نمازگزارن رقم می خورد، برای کودکان خاطره بدی می سازد که دیگر اصلاح آن شاید سخت باشد.

مراقبت از این رفتارهای اشتباه حضور آینده آنان را تثبیت خواهد کرد و همیشه خاطره زیبایی از مسجد و اهالی این مراکز دینی در ذهن آنان ماندگار می سازد.

کانون‌های فرهنگی و هنری دروازه ورود کودکان به مساجد

کد خبر 1727641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha