رونق بومگردی اسلامی در باغ فدک/ وقفی که جاذبه گردشگری شد

«ازمیغان» طبس؛ یک روستای هدف گردشگری است اما جایی برای استراحت و نشستن نداشت با وقف کردن باغ فدک، امروز این روستا به عنوان یک منطقه هدف، پذیرای تعداد زیادی از مسافران و گردشگران از سراسر ایران است تا بومگردی اسلامی زیر نام «حضرت زهرا (س)» رونق گیرد.

خبرگزاری شبستان، خراسان جنوبی؛ سمیه محمدی: «وقتی که هنوز ازدواج نکرده بودم در شالیزارهای پدرم می گشتم؛ پدرم می گفت: «این قسمت زمین برای خودم و مابقی آن برای بچه ها است».

بعدها متوجه شدم مال خودم یعنی وقف؛ در این داستان من بودم و برادرم. پدرم یک روحانی را به خانه دعوت و زمین شالی را وقف کرد تا برنج، برای مراسم روز عاشورا استفاده شود. می شود گفت وقف را پدرم در روستای ازمیغان طبس پایه گذاری کرد و برنج زمین حتی اگر برای روز عزاداری کم باشد دیگر کشاورزان دیگر پای کار می آیند تا عاشورای باشکوهی را رقم بزنند.

ازدواج کردم و متوجه شدم با وقف یک نام ماندگار و دعای خیری آن برای همیشه برای انسان به یادگار می ماند.

چگونگی وقف این باغ زیبا و سراسر برکت را در گفتگوی خبرنگار خبرگزاری شبستان با واقف آن «مهدی چوپانی» در ادامه می خوایند؛

رونق بومگردی اسلامی در باغ فدک/ وقفی که جاذبه گردشگری شد

وقفی به یاد حضرت زهرا(س) و برای بوم گردی اسلامی

 در روستای ازمیغان خانه ای با زیربنای 200 متر ساختم، تا آن زمان در روستای ما خانه ای به این بزرگی و با این امکانات کسی نساخته بود، به همسرم پیشنهاد وقف خانه را دادم؛ با اینکه تازه ازدواج کرده بودیم و خودمان بچه دار نشده بودیم؛ اجاره خانه را به نرخ روز وقف دهه اول محرم کردم.

در ذهن داشتم که این وقف با گذر زمان وقف اساسی و ماندگاری نیست؛ سال 96 یک روحانی از قم برای تبلیغ به روستای ما (ازمیغان طبس) آمد و گفت: روستای ازمیغان برای دهه محرم وقف زیادی دارد ولی برای دهه فاطمیه وقفی ندارد، از فرصت استفاده کردم و بلند شدم و گفتم باغ فدک که هزار متر است را برای دهه فاطمیه وقف می کنم، همان شب صیغه وقف را خواندم، 300 متر سهم مادرم بود و مادرم هم سهم خودش را وقف کرد.

باغ فدک خرما، انار و انجیر درجه یک دارد اما از نظر میوه خیلی درآمد ندارد، چون روستای ازمیغان طبس روستای مورد هدف گردشگری است و جایی برای استراحت و نشستن ندارد؛ تصمیم گرفتم در باغ فدک و در زیر درختان میوه اتاق و سوئیت درست کردم و آن را گردشگری کنم.

رونق بومگردی اسلامی در باغ فدک/ وقفی که جاذبه گردشگری شد

همه درآمدم را صرف تجهیز باغ فدک می کنم تا باغ فدک روستای ازمیغان و نام حضرت فاطمه زهرا(س) را به همه بشناسانم.

همان حرف پدرم وقف همیشه برای انسان می ماند هم برای دنیا و هم برای آخرت توشه است. هم اکنون باغ فدک هم درآمد دارد و هم گردشگری شده است.

برخی چرا باغ را وقف دهه فاطمیه کردید و وقف برای جوانان و یا بچه های یتیم نکردید؟! من اعتقاد دارم اصل دین اهل بیت(ع) هستند وقتی برای اهل بیت برنامه هایی باشد انسان های خیّری پیدا می شوند که به کمک انسان های دیگر بشتابند.

وی که علاوه بر وقف، حامی کودکان بی بضاعت هم است و یا در اجاره خانه های سر به فلک کشیده به مردم کمک می کند، افزود: این دنیا فقط وقف و کمک به هم نوع برای انسان می ماند و خودش سبب می شود که انسان گمراه نشود.

وقتی باغم را وقف کردم و آن را تبدیل به وقف گردشگری کردم مسافران زیادی آمدند و من هم آلاچیق و سوئیت های آن را بیشتر کردم تا توسعه یابد.

این واقف در ادامه گفت: دو سال پیش یکی از مسئولان، بازدیدی از باغم داشت و به من گفت اینکه باغ فدک را وقف فاطمه زهرا(س) کردی، عالی است اما اینکه این مکان را گردشگری کردی و برخی افراد بدحجاب هم به این مکان که منتسب به حضرت زهرا (س) می آیند؛ زیبنده نیست. هرچند قبل از آن هر کسی که قصد ورود به این مکان را داشت؛ تا چشمش به تابلوی مزین به نام بانو حضرت فاطمه می افتاد؛ حجاب خود را مراقبت بیشتری می کرد؛ اما به فکر فرو رفتم و تردیدی سراسر وجودم را گرفت.

رونق بومگردی اسلامی در باغ فدک/ وقفی که جاذبه گردشگری شد

شب در عالم رویا؛ دیدم که به یک شهر تاریخی با خانه های خشت و گلی رفته ام؛ در همان عالم رویا؛ به همسر و فرزندانم گفتم «تا حالا همچین جایی ندیده ام؛ گم شده ایم, به اطرافم نگاه کردم و دیدم آسمان این مکان پر از کبوتر شد. پنجره خانه را باز کردم و به دو بچه را دیدم گفتم: شما نمی دانید اینجا کجاست؟ گفتند: ما هم نمی دانیم، یک خانم و آقا را دیدم و از آنها پرسیدم اینجا کجاست ما گم شده ایم.به آنها گفتم: اینجا پیرحاجات (منطقه ای در شهرستان طبس) است؟ گفتند اینجا کجا آنجا کجا؟ اینجا قبر حضرت زهرا(س) و شما زیارت ایشان آمده اید! شرم سراسر وجودم را فرا گرفت. به بلندای خانه نگاه کردم، دیدم یک نور زیبا و درخشانی از آنجا دیده می شود، سراسیمه و بدون کفش به طرف مکان نورانی حرکت کردم؛ با گذر از کوچه های تاریک و باریک به طرف (قبر حضرت زهرا(س)) دویدم.... به اتاقی رسیدم که گفتند قبر مادرمان حضرت زهرا (س) آنجاست؛ وارد شدم و با اشتیاق، مزار خانم را در آغوش گرفته و زار زار گریه کردم. از اشک‌ چشمانم، روی قبر خاکی حضرت می ریخت و ِگل درست شده بود همانطور داد که می زدم که از خواب پریدم و دیدم همه لباسم خیس شده است. این خواب، طمانیه را بر قلبم حاکم کرد و بر ادامه مسیر آبادانی این زمین وقفی، تلاش بیشتری کردم.

چوپانی که از نوجوانی مداحی می کند و شعر هم می گوید، به خبرنگار تاکید کرد: به همه افراد جامعه توصیه می کنم برای دین اسلام و اهل بیت(ع) قدمی بردارند، اگر اسلام و اهل بیت برای ما مهم هستند باید هر کسی از هر ظرفیتی که دارد استفاده کند، کسی از آبرویش خرج می کند، دیگری از مالش در راه اسلام می گذرد و آن یکی دیگری از جانش می گذرد. من می گویم وقف هم ردیف شهادت است؛ همانطور که کسی شهید می شود و نامش تا همیشه ماندگار می شود با وقف هم نامش ماندگار و جاوید می شود.

به گفته این واقف کسی که زمینه جان دادن در راه اسلام برایش مهیا نیست باید از مالش انفاق کند.

گستردگی موقوفات امیر حسنخانی از طبس تا شمیرانات تهران

علی امینی نسب، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس هم در گفت و گو با خبرنگار شبستان اظهار کرد: واقفین باغ فدک مهدی چوپانی و خدیجه یعقوب هستند، این باغ سال 96 وقف هزینه های ایام شهادت و ولادت حضرت زهرا(س) شده است.

رونق بومگردی اسلامی در باغ فدک/ وقفی که جاذبه گردشگری شد

وی با بیان اینکه این باغ هیچ مشکلی برای تامین آب کشاورزی ندارد، افزود: به تصمیم واقف این باغ که هزار متر است هم اکنون در راستای بومگردی اسلامی از آن استفاده می شود که دارای دو سوئیت، آشپزخانه، 12 آلاچیق و مجهز به تمامی زیرساخت های رفاهی آب، برق و گاز است.

وی گفت: طبق برآوردها ارزش ریالی این باغ 2 میلیارد و 500 میلیون تومان است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس گفت: شهرستان طبس هم اکنون نیاز به وقف هایی در زمینه نیازهای روز جامعه همانند دانش آموزان بی بضاعت، فرزندآوی، ازدواج جوانان، قرآن، اهدای تجهیزات پزشکی به بیمارستان، مساعدت به طلاب علوم دینی و حوز علمیه است.

وی با بیان اینکه تعداد موقوفات قبل از انقلاب در شهرستان طبس 49 وقف بوده که این رقم بعد از انقلاب به 499 وقف رسیده است، افزود: موقوفه امیرحسنخانی با یک هزار و 277 رقبه و 51 نیت بزرگترین موقوفه طبس است که در شهرستان های طبس، فردوس، بشرویه، سرایان، گناباد و تا شمیرانات تهران گسترده شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس گفت: تعداد 548 موقوفه در سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه شهرستان طبس ثبت شده است که تعداد رقبات این موقوفه ها چهار هزار و 173 رقبه است.

امینی نسب در پایان گفت: در یک سال گذشته 301 جلد سند مالکیت موقوفه شامل 112 سند اولیه و 189 سند تبدیلی اخذ شده است که در استان رتبه اول در ثبت موقوفات و سنددار مردن املاک وقفی هستیم.

کد خبر 1728265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha