راشد، فردوسیِ‌زمان‌معاصر

مراسم گرامی‌داشت یاد و خاطرۀ زنده‌یاد دکتر محمدرضا راشد محصل در باشگاه مفاخر و پیشکسوتان دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد. 

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، در چهارمین نشست از سلسله نشست‌های «درخت معرفت» که پیرو تفاهم‌نامه میان مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد و بنیاد نخبگان استان خراسان رضوی برگزار می‌شود، نشستی در گرامی‌داشت یاد و خاطرۀ زنده‌یاد دکتر راشد محصل با سخنرانی دکتر مهدخت معین و دکتر حکیمه دبیران، همکلاسان اسبق دکتر راشد محصل و استادان پیشکسوت دانشگاه‌های علامه طباطبایی و خوارزمی در باشگاه مفاخر و پیشکسوتان دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد. 

از راشد حتی یک نکته منفی نشنیدم

در بخش نخستِ این نشست، دکتر مهدخت معین، فرزند ارشد دکتر محمد معین و استاد بازنشستۀ دانشگاه علامه طباطبایی دربارۀ اهمیتِ «مستند سخن‌گفتن» مطالبی ایراد کرد و سپس به ذکر فضایل اخلاقی و علمی دکتر راشدمحصل پرداخت.

وی اظهار کرد: دکتر راشد محصل کسی است که در مدت ۵۳سالی که از آشنایی‌ام با او می گذرد، حتی یک مورد هم از کسی نکتۀ منفی دربارۀ او نشنیده‌ام. 

وی در ادامه گفت: صِرف داشتن دانش، افراد را بزرگ و محبوب نمی‌کند. استادان بزرگ ایران فضایل علمی و اخلاقی را توأمان داشتند. دکتر راشد محصل چهره‌ای ماندگار است که افزون بر علم و دانش، فضایل اخلاقی او همچون جوانمردی، درستکاری، گذشت و منش نیک باعث محبوبیت، حُسن شهرت و بزرگی او شده است.    

راشد، فردوسیِ زمان

دکتر مهدخت معین سپس به ذکر خاطراتی از وسعت دانش زنده‌یاد راشدمحصل در دوران همکلاسی بودن با ایشان پرداخت. 

وی در پایان این بخش از سخنرانی خود گفت: دکتر راشدمحصل کسی بود که به عظمت فردوسی پی برده بود و گامهای بزرگی در راه ترویج فردوسی‌شناسی برداشت. او فردوسی زمانۀ ما بود، نه از  این جهت که همانند فردوسی شعر گفته باشد و حماسه‌ای سروده باشد، بلکه از این جهت که ارزش‌های اخلاقی و حکمت عملی نهفته در شاهنامه را در زندگی خود وارد کرده بود.

راشد، فردوسیِ‌زمان‌معاصر

راشد، کم سخن بود ولی پرمغز سخن می‌گفت

 خانم دکتر حکیمه دبیران، رئیس اسبق دانشگاه الزهرا و استاد بازنشستۀ دانشگاه خوارزمی نیز در ادامه جلسه با خواندن مصراعِ «اوستادان خراسان، جان به قربان شما» به برشمردن فضایل اخلاقی و علمی دکتر محمدرضا راشدمحصل و خاندان او  پرداخت و با ذکر خاطراتی از دوران همکاری‌شان در فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دانش دکتر محمدرضا راشد محصل را سرشار و کم‌نظیر دانست و گفت: او با اینکه کم‌سخن بود، جهانی از معنی و خرد در خود نهفته داشت که برای اطرافیان بسیار آرامش بخش بود.

سپس دکتر سلمان ساکت با اشاره به این موضوع که آخرین کلاس درس دکتر راشد محصل چندی پیش در قالب نشستی از سلسله‌نشستهای درخت معرفت در باشگاه مفاخر و پیشکسوتان برگزار شده بود، خاطرنشان کرد: تمام کارهای فرهنگی ماندگاری که از اواخر دهۀ ۶۰ خورشیدی در خراسان صورت گرفته، به پشتوانۀ دکتر راشدمحصل بوده است.

ناگفته هایی از معین

بخش بعدی نشست به خدمات علمی و فرهنگی دکتر محمد معین اختصاص داشت که دکتر مهدخت معین فرزند ارشد ایشان در این بخش  ناگفته‌هایی را دربارۀ دکتر معین ایراد کرد.

وی گفت: علاوه بر فرهنگ معین که بسیار مشهور است، کتابهای دیگری از او به یادگار مانده که در نوع خود کم‌نظیر هستند، از جمله کتاب وی دربارۀ حافظ با عنوان «حافظ شیرین سخن» یکی از سه اثر تحقیقی مهم دربارۀ حافظ‌شناسی است. 

مهدخت معین سپس دربارۀ وسواس دکتر معین در زمینۀ مستند سخن‌گفتن و اهتمام شدید ایشان در ارجاع به مآخذ اظهاراتی را بیان داشت و سپس به پرکاری ایشان و اینکه اغلب در شبانه‌روز حدود ۱۸ ساعت کار می‌کردند، اشاره کرد. 

وی در پایان اظهارتش دربارۀ نقش مادر خود و همسر دکتر معین، خانم مهین‌دخت امیرجاهد در موفقیت‌های علمی دکتر معین مطالبی بیان داشت. 

در پایان نشست برخی از حاضران در نشست از جمله خانم دکتر پورخالقی، جناب فرحزاد و جناب دره‌شورزاده دربارۀ فضایل اخلاقی دکتر راشدمحصل نکاتی را بازگو کردند.

پایان پیام/

کد خبر 1728776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha