تلاش‌های جهادی کانون «محمد رسول‌الله(ص)» برای توسعه ورزش مساجد

کانون فرهنگی هنری «محمد رسول‌الله(ص)» با هدف گسترش و تسهیل فعالیت‌های ورزشی جوانان استان قم و با ارائه چندین برنامه و راهکار، به شکل جهادی وارد میدان شده و بسیاری از بچه‌های مسجد از گذرگاه اقدامات این کانون اهل ورزش شده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان: پیامبر اکرم (ص) فرمود: «عَلِّمُوا أولادَکُم السِّباحَهَ و الرِّمایَهَ» (به فرزندانتان شنا کردن و تیراندازی بیاموزید) ... این حدیث تنها یک نمونه از سخنان گرانقدر حضرت رسول (ص) است که نسبت به ورزش تاکید کرده‌اند؛ به همین نسبت ائمه اطهار (ع) نیز در مقاطع مختلفی نسبت به به ورزیده کردن بدن و ورزش سخن گفته‌اند که این امر نشان از اهمیت این مساله نزد اهل بیت (ع) دارد. 


با توجه به این مساله است که در صدر اسلام و پس از آن نیز همواره مسابقات گوناگون تیراندازی و اسب‌سواری بین مسلمانان از رواج خاصی برخوردار بود و نهایتا سیر تکاملی ورزش را در ادوار آتی در رشته‌های مختلف بین مسلمین شاهد بودیم اما آنچه که هرگز مساله ورزش را حداقل بین مسلمانان از اهمیت نینداخته است تاکیدی است که خاتم‌الانبیا (ص) نسبت به این امر داشته اند.

از سوی دیگر به مناسبت فرا رسیدن ۲۶ مهرماه روز تربیت بدنی و ورزش و از آنجایی که ایران اسلامی همواره در راستای تحقق اخلاق و منش پهلوانی، از دیرایام زبانزد بوده و با اقتدا به حضرت امیرالمومنین(ع) در میادین مختلف ورزشی حضوری موفق داشته است، تصمیم گرفتیم فعالیت‌های ورزشی را از منظر بچه‌های مسجد زیر ذره بین ببریم. برای این مهم با توجه به اینکه در هفته تربیت بدنی نیز قرار گرفته ایم، برای گفت وگو سراغ «علیرضا خلیلی» رفته‌ایم؛ او علاوه بر مدیریت کانون فرهنگی هنری «محمد رسول‌الله (ص)» شهر مقدس قم، دبیر کمیته ورزش ستاد راهبری مساجد مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور را نیز بر عهده دارد. بنابراین، ورزش در دو عرصه فعالیت مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری، موضوع گفت وگوی خبرنگار شبستان با وی قرار گرفت که در ادامه می خوانید:

«علیرضا خلیلی» در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، با بیان اینکه کانون فرهنگی هنری محمد رسول الله (ص) شهر مقدس قم از سال ۱۳۸۳ فعالیت‌های ورزشی خود را آغاز کرده است، اظهار کرد: از آن زمان تاکنون همواره برنامه‌های متعددی در کانون در رشته‌های مختلف اجرا شده که یکی از آنها برنامه های ورزشی بود و برای گروه های سنی نوجوان و جوان جذابیت خاصی داشته و همین مساله منجر به جذب آنها به محیط مسجد و فعالیت های مسجدی شده است.

تلاش‌های جهادی کانون «محمد رسول‌الله(ص)» برای توسعه ورزش مساجد

مدیر کانون فرهنگی هنری محمد رسول الله(ص) شهر مقدس قم با اشاره به سیر تکاملی شکل‌گیری فعالیت‌های ورزشی در این کانون ادامه داد: ما به عنوان متولی مسابقات دو و میدانی بین کانون‌های مساجد استان قم در سال ۱۳۸۷ نقش آفرینی کردیم، همچنین از سال ۱۳۸۸ نیز در عرصه اجرایی نسبت به حوزه ورزش مساجد وارد عمل شدیم که با استقبال بچه های مسجد همراه بود.

این فعال مسجدی گفت: در سال ۱۳۹۰ اولین المپیاد مساجد محلات استان قم که مصادف با شانزدهمین دوره مسابقات «مسجد، جوان، طراوت» می شد با مشارکت و حضور دستگاه‌های مختلف از جمله دبیرخانه کانون های مساجد استان و اداره کل ورزش و جوانان، شهرداری شهر مقدس قم در قالب ۱۸ رشته ورزشی ویژه خواهران و برادران برگزار شد که از جمله متولیان برگزاری این المپیاد، کانون فرهنگی هنری محمدرسول الله (ص) بود و جالب آنکه از همان سال به بعد هم بحث المپیاد ورزشی مساجد و محلات در شهر مقدس قم شکل گرفت و در نهایت از سال ۱۳۹۴ کمیته ورزش مساجد و محلات ذیل هیئت ورزش های همگانی در جلسه شورای ورزش همگانی استان با حضور استاندار وقت به تصویب رسید.

تلاش‌های جهادی کانون «محمد رسول‌الله(ص)» برای توسعه ورزش مساجد

وی با بیان اینکه اداره کل ورزش و جوانان، همواره به ورزش مساجد توجه ویژه داشته است، افزود: از سال ۱۳۹۵ موضوع تجهیز مساجد به وسایل ورزشی در دستور کار قرار گرفت و به این شکل ۷۰ باب از مساجد استان قم توسط سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم، مبادرت به تهیه یک سری وسایل ورزشی نظیر تاتامی، میز پینگ پنگ و فوتبالدستی، دارت و ... کرد و این وسایل با تفاهم نامه ای که میان مسجد، کانون فرهنگی هنری و بسیج با سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم شد، به دست مساجد منتخب رسید.

خلیلی تأکید کرد: همچنین با تفاهم نامه ای که با اداره کل ورزش و جوانان استان قم منعقد شد، اگر معرفی نامه از سوی امام جماعت مسجد و دبیرخانه‌ کانون های مساجد ارایه می شد، ارایه مجوز به راه‌اندازی باشگاه سهل تر صورت گرفته و در نهایت هزینه ای بابت صدور مجوز از سوی اداره کل دریافت نمی شد.

تلاش‌های جهادی کانون «محمد رسول‌الله(ص)» برای توسعه ورزش مساجد

وی ادامه داد: ما از سال ۱۳۹۵ چهار کمیته را برای کانون‌های مساجد استان قم شامل کمیته های استعدادیابی، آموزش، ورزش همگانی و ورزش های قهرمانی تشکیل دادیم؛ کمیته استعدادیابی وظیفه شناسایی نوجوانان و جوانان ورزشکار مساجد را عهده دار است، همچنین کمیته آموزش اقدام به آموزش این افراد به عنوان ورزشکار حرفه‌ای، مربی و داور مسابقات می کرد؛ از سوی دیگر کمیته ورزش های همگانی با برنامه ریزی برای افرادی که قصد ورزش حرفه ای ندارند و فقط علاقه به ورزش های صبحگاهی و عصرگاهی دارند، اقدام به برنامه ریزی در سطح سالن‌ها و فضاهای سبز نزدیک مساجد و یا باشگاه‌های ورزشی مسجد محور صورت پذیرفت.

خلیلی در ادامه ابراز کرد: در نهایت کمیته قهرمانی، ورزش های قهرمانی را در دستور کار قرار داد؛ هرچند که این روند سال ۱۳۹۸ با توجه به شیوع کرونا به مدت دو سال نیمه‌تعطیل بود اما مساجد با رعایت پروتکل های بهداشتی فعالیت خود را در عرصه ورزش ادامه دادند چرا که به فرموده رهبر معظم انقلاب، امر به ورزش امر به معروف است با توجه به این موضوع و از باب اینکه تمامی فعالیت های مسجد به نوبه خود امر به معروف است ما تمام تلاش خود را جهت توسعه ورزش مساجد انجام خواهیم داد. 

تلاش‌های جهادی کانون «محمد رسول‌الله(ص)» برای توسعه ورزش مساجد

اما خلیلی که به عنوان دبیر کمیته ورزش مساجد استان قم نیز فعالیت دارد، با اشاره به اینکه کمیته ورزش ستاد راهبردی حوزه های علمیه از سال گذشته شکل گرفت، خاطرنشان کرد: در این راستا نمایندگان استان های مختلف به این کمیته معرفی شدند و تاکنون ۱۵ نماینده برای پیگیری امور مربوط به ورزش مساجد استان خود انتخاب و معرفی شده اند.

وی بیان کرد: امیدوارم با همراهی نهادها، سازمان ها و وزارتخانه‌هایی که با عرصه ورزش ارتباط دارند بتوانیم در زمینه ورزش مساجد قدم موثری برداریم، در هر صورت تلاش ما در کمیته ورزش مساجد استان قم و کشور این است که بتوانیم علاوه بر کشف استعدادها، زمینه را برای تامین و تجهیز مساجد به اماکن ورزشی فراهم کنیم تا از این رهگذر استعدادهای شناسایی شده، آموزش ببینند و به میدان ورزش های حرفه ای راه یابند.

تلاش‌های جهادی کانون «محمد رسول‌الله(ص)» برای توسعه ورزش مساجد

گفتنی است کانون فرهنگی هنری «محمد رسول‌الله(ص)» در مسجدی با همین نام در شهرک امام خمینی (ره) شهر مقدس قم واقع شده است.

کد خبر 1728974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha