آمادگی بسیج سازندگی در حوزه ساخت مسکن و اشتغال افرینی

سردار زهرایی با اشاره به تفاهم‌نامه قبلی با کمیته امداد امام درباره شیوه‌نامه اجرایی ایجاد 10 هزار شغل گفت: آمادگی داریم تا به عنوان بازوی اجرایی، در حوزه ساخت مسکن و اشتغال‌آفرینی به سازمان بهزیستی و دیگر نهادها و دستگاه‌ها از جمله بنیاد شهید کمک کنیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از بسیج سردار «محمد زهرایی» مسئول سازمان بسیج سازندگی در جلسه کارگروه تخصصی «اشتغال حمایتی و مناطق محروم» که با حضور نمایندگان دستگاه‌های مربوطه در محل سازمان بسیج سازندگی برگزار شد با اشاره به اینکه سازمان بسیج مستضعفین، بدون منت خود را خادم و بازوی اجرایی دیگر نهادها و دستگاه‌های کشور می‌داند، گفت: حدود ده سال در حوزه اقتصاد مقاومتی تجربه کسب کرده‌ایم و با وجود آنکه ما متولی اشتغال در کشور نیستیم و جامعه هدف مشخصی مثل برخی نهادها در موضوع اشتغالزایی نداریم، ولیکن حاضریم به آن‌ها کمک کنیم تا روند ایجاد شغل در کشور، سیر صعودی قابل توجهی به خود بگیرد.

مسئول سازمان بسیج سازندگی از آمادگی همکاری این سازمان با وزارت کار در راستای فعال کردن «پایگاه مردمی اشتغال‌آفرین» خبر داد و گفت: ما در سازمان بسیج سازندگی، تفاهم‌نامه قبلی با کمیته امداد امام درباره شیوه‌نامه اجرایی ایجاد 10 هزار شغل را احیا کرده‌ و آمادگی داریم تا به عنوان بازوی اجرایی، در حوزه ساخت مسکن و اشتغال‌آفرینی به سازمان بهزیستی و دیگر نهادها و دستگاه‌ها از جمله بنیاد شهید کمک کنیم

معاون وزیر تعاون در جلسه کارگروه تخصصی اشتغال حمایتی و مناطق محروم:
مطالبات و دغدغه‌های بر زمین مانده در حوزه اشتغال‌آفرینی را می‌توان با کمک بسیج کاهش داد.

معاون وزیر تعاون با تاکید بر این نکته که مطالبات و دغدغه‌های بر زمین مانده در حوزه اشتغال‌آفرینی را می‌توان با کمک بسیج کاهش داد، تصریح کرد: ما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در قالب پایگاه مردمی اشتغال‌آفرینی یعنی «کاریابی، آموزش و ایجاد شغل خانگی» آمادگی داریم با سازمان بسیج تفاهم‌نامه امضا کنیم تا با همکاری و هم‌افزایی یکدیگر، مقوله سیر صعودی ، سردار «محمد زهرایی» مسئول سازمان بسیج سازندگی در جلسه کارگروه تخصصی «اشتغال حمایتی و مناطق محروم» که با حضور نمایندگان دستگاه‌های مربوطه در محل سازمان بسیج سازندگی برگزار شد با اشاره به اینکه سازمان بسیج مستضعفین، بدون منت خود را خادم و بازوی اجرایی دیگر نهادها و دستگاه‌های کشور می‌داند، گفت: حدود ده سال در حوزه اقتصاد مقاومتی تجربه کسب کرده‌ایم و با وجود آنکه ما متولی اشتغال در کشور نیستیم و جامعه هدف مشخصی مثل برخی نهادها در موضوع اشتغالزایی نداریم، ولیکن حاضریم به آن‌ها کمک کنیم تا روند ایجاد شغل در کشور، سیر صعودی قابل توجهی به خود بگیرد.


مسئول سازمان بسیج سازندگی از آمادگی همکاری این سازمان با وزارت کار در راستای فعال کردن «پایگاه مردمی اشتغال‌آفرین» خبر داد و گفت: ما در سازمان بسیج سازندگی، تفاهم‌نامه قبلی با کمیته امداد امام درباره شیوه‌نامه اجرایی ایجاد 10 هزار شغل را احیا کرده‌ و آمادگی داریم تا به عنوان بازوی اجرایی، در حوزه ساخت مسکن و اشتغال‌آفرینی به سازمان بهزیستی و دیگر نهادها و دستگاه‌ها از جمله بنیاد شهید کمک کنیم.

در ادامه این جلسه، «کریمی بیرانوند» معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی سخنانی اظهار کرد: این جلسه یکی از بهترین جلسات کارگروه تخصصی اشتغال حمایتی و مناطق محروم در دولت سیزدهم محسوب می‌شود.


وی با بیان اینکه بین ۷۰ تا ۸۰ درصد اشتغال کشور در زمره کسب و کارهای خُرد قرار دارند، تصریح کرد: بزرگ‌ترین خدمت سامانه «رصد اشتغال»، نشان دادن و ارائه بخشی از خدمات حاکمیت جمهوری اسلامی ایران به مردم است چرا که بسیاری از خدماتی که در حوزه اشتغال ارائه می‌شوند اما به چشم نمی‌آیند، در این سامانه قابل مشاهده هستند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به متحول شدن بازار کار در دولت سیزدهم، عنوان کرد: کمیته امداد امام خمینی(ره)، بنیاد برکت و سازمان بسیج سازندگی، کارنامه بسیار درخشانی در حوزه اشتغال‌آفرینی دارند و ما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هر چه در توان داشته باشیم برای حمایت از نهادهای حمایتی به کار خواهیم گرفت و با هدف اشتغالزایی و رفع مشکلات مردم، آماده پیگیری مجدانه امور هستیم.


وی در ادامه، از آغاز موج پرداخت تسهیلات اشتغالزایی طی ماه‌های آتی خبر داد و افزود: پرداخت تسهیلات بانکی در حوزه اشتغالزایی، در نیمه دوم سال جاری رشد قابل توجهی خواهد داشت.


کریمی بیرانوند در بخش دیگری از صحبت‌های خود، با بیان اینکه قسمت قابل توجهی از مشکلات اداری کشور با انجام «پیگیری‌های منظم و مستمر» قابل رفع شدن هستند، گفت: طی دو سال گذشته حمایت‌های مالی دولت در راستای تحقق اشتغالزایی حداکثری در کشور نسبت‌ به سنوات و دوره‌های قبل، کم‌نظیر و حتی بی‌نظیر بوده است.


معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به پرداخت حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌آفرینی از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون گفت: موضوع اشتغال کماکان از اولویت‌های اصلی دولت سیزدهم محسوب می‌شود.


خانم «میرزاحسینی» مسئول اشتغال معاونت امور زنان ریاست جمهوری نیز در این جلسه گفت: طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار و زنان کارآفرین در ۱۲ استان به پایان و به مرحله اشتغال پایدار رسیده و در ۱۷ استان نیز در حال اجراست که نتیجه آن ایجاد ۲ هزار و ۳۰۰ شغل شده است.


«حسینی» نماینده بنیاد علوی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه ۷۵ منطقه هدف در کشور داریم که یک رسالت توسعه منطقه‌ای را برای ما به همراه دارد، گفت: توسعه رسته‌های شغلی در مناطق هدف در سال ۱۴۰۲ منجر به ایجاد حدود ۲۱ هزار و ۶۰۰ شغل شده است.


وی افزود: ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان برای اجرای ۲ هزار و ۳۰۰ طرح اشتغال آفرین پرداخت کرده ایم.


نیازی معاون اشتغال بنیاد برکت نیز گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی بابت اشتغال آفرینی پرداخت کرده ایم و ۵ هزار میلیارد تومان دیگر نیز در نظام بانکی برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

وی ثبات در پرداخت تسهیلات بانکی را ضروری دانست و افزود: بعضا می‌توان با جابجائی در زمان پرداخت تسهیلات مختلف توسط بانکها، به مدیریت درست اشتغال زائی در کشور کمک کرد.


ایروانی نماینده سازمان بهزیستی کشور نیز گفت: از مرداد امسال تا مهر از ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی تعیین شده برای اشتغال آفرینی فقط حدود ۱۱ درصد آن را جذب کرده ایم لذا به سمت رویکرد اشتغال آفرینی بدون تسهیلات حرکت کرده ایم.


وی با اشاره به فعالیت سامانه جستجوی شغل نیز گفت: هم‌اکنون حدود ۱۶۰ هزار فرصت شغلی در این سامانه ثبت شده اما فقط حدود 105 هزار کارجو در آن ثبت‌نام کرده‌اند که می‌توان با حمایت دستگاه‌ها از جمله سازمان بسیج، افراد جویای شغل را با سامانه جستجوی شغل آشنا ساخت و به کاهش آمار بیکاری در کشور کمک کرد.


کریمی بیرانوند همچنین با تاکید بر اینکه در شهرک‌های صنعتی برخی از استان‌ها همچون یزد، سمنان، آذربایجان شرقی، بوشهر و اطراف تهران با کمبود نیروی کار روبرو هستیم، تصریح کرد: در برخی از این استان‌ها، با بحران نیروی کار مواجهیم و این بدان معناست که خوشبختانه مشکل بیکاری در این مناطق کاهش شدیدی داشته است.


معاون وزیر کار در ادامه، نقش موسسات کاریابی در ایجاد اشتغال برای افراد در بازار کار کشور را تنها حدود ۵ درصد عنوان کرد و گفت: این عدد به معنای نقش بسیار پایین موسسات کاریابی در مقوله کارآفرینی است.

وی با تاکید بر این نکته که مطالبات و دغدغه‌های بر زمین مانده در حوزه اشتغال‌آفرینی را می‌توان با کمک بسیج کاهش داد، تصریح کرد: ما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در قالب پایگاه مردمی اشتغال‌آفرینی یعنی «کاریابی، آموزش و ایجاد شغل خانگی» آمادگی داریم با سازمان بسیج تفاهم‌نامه امضا کنیم تا با همکاری و هم‌افزایی یکدیگر، مقوله سیر صعودی اشتغال‌آفرینی در کشور را محقق سازیم.


کریمی بیرانوند با اشاره به اینکه سازمان فنی و حرفه‌ای ۴۴۰ عنوان شغل زودبازده، پرمهارت و کم سرمایه را شناسایی و در نمایشگاهی به مردم معرفی کرده است، گفت: مشخصه و ویژگی این شغل‌ها این است که با مبالغی بین یک تا ۳ میلیون تومان ایجاد می‌شوند که ضرورت دارد برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها در سطح کشور، گسترش بیشتری پیدا کند.


وی همچنین بر ضرورت فعال کردن سامانه تک نیز تاکید کرد و گفت: با فعال شدن این سامانه می‌توان پرداخت‌های مختلف بابت اشتغال‌زایی را یکسان کرد و جلوی موازی‌کاری و هدررفت تسهیلات را گرفت.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: باید در سال جاری برای توسعه بازار مشاغل خانگی بیش از پیش تلاش کنیم و چنانچه دستگاهی فکر یا پیشنهادی در این رابطه دارد به ما اعلام کند تا آن را پس از بررسی، اجرایی کنیم.


وی همچنین گفت: سازمان بسیج مستضعفین با عملکرد ۸۸ درصدی در سامانه رصد اشتغال و با بیش‌ از ۷۰ درصد صحت در نظارت، از دستگاه‌های برتر در اشتغالزایی کشور است.


کریمی بیرانوند با اشاره به آغاز نظارت میدانی روزانه بر طرح‌های اشتغال‌آفرین گفت: در این راستا تاکنون بر حدود ۲ هزار طرح نظارت شده است.


معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به ضرورت شناسایی پشتیبان‌ها (کارآفرینان حرفه‌ای) در مناطق مختلف کشور افزود: پشتیبان‌ها اگر بتوانند افراد فاقد شغل را بکارگیری کنند از تسهیلات خوب بانکی برخوردار می‌شوند.


«مرتضی فیروزآبادی» معاون اشتغال کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز در این نشست با اشاره به اینکه علاوه بر شعار دولت، وظیفه همگانی ماست که به اشتغال‌آفرینی توجه جدی کنیم، گفت: نتیجه این تلاش، بیشتر به صاحبان اصلی انقلاب یعنی محرومان جامعه می‌رسد.


معاون اشتغال کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی بابت اشتغال‌آفرینی پرداخت کرده‌ایم، افزود: در این بخش در مقایسه با سال قبل کمی عقب هستیم و دلیل این موضوع آن است که تسهیلات پرداختی با توقعات ایجاد شده در موضوع اشتغالزایی، یکسان و همراه نیست.


وی همچنین با اشاره به اینکه تا پایان سال جاری حدود ۱۰۰ هزار نفر از افرادی که تسهیلات اشتغال‌آفرینی دریافت کرده‌اند به علت خودکفاشدن از پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) خارج می‌شوند، گفت: باوجود آنکه تاکنون ۴۰ هزار نفر شامل این موضوع شده‌اند، اما ارائه خدمات به آنها در حوزه‌های مسکن و اِکرام، تداوم خواهد داشت.

فیروزآبادی همچنین با بیان اینکه سال گذشته سرانه تسهیلات کمیته امداد امام خمینی (ره) برای اشتغالزایی حدود ۸۳ میلیون تومان بود که در سال جاری متوسط به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است، افزود: توازن در پرداخت تسهیلات بانکی در دستگاه‌های مختلف موضوع مهمی است که باید به آن توجه جدی کرد.

 «همتیان» رئیس دبیرخانه مشاغل خانگی نیز گفت: از تعهد سالانه ایجاد یک میلیون شغل در کشور، ۱۵ درصد آن یعنی ۱۵۰ هزار شغل سهم ما می‌باشد که تاکنون نصف آن محقق شده است.

وی با اشاره به اینکه روزانه بین ۲ تا ۲ هزار و ۵۰۰ مجوز مشاغل خانگی از طریق درگاه ملی مجوزها صادر می‌شود، افزود: در موضوع اشتغال آفرینی بانک مرکزی تاکنون ۴ هزار میلیارد تومان برای دبیرخانه مشاغل خانگی تخصیص داده است.

کد خبر 1728985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha