وجود ۲۱۳ هزار موقوفه در کشور/ مولد سازی موقوفات رویکرد سازمان اوقاف و امور خیریه

حجت الاسلام خاموشی با اشاره به اینکه حفظ موقوفات بر اساس نیات واقفین وظیفه سازمان وقف است، گفت: در حال حاضر ۲۱۳ هزار موقوفه در کشور وجود دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، همایش وقف، بقاع متبرکه، امنیت با حضور مسئولان کشوری، لشکری، امنیتی امروز ۲۵ مهر در سالن همایش های بزرگ ارم برگزار شد.

در این همایش، حجت الاسلام «سید مهدی خاموشی»، با اشاره به اینکه خداوند بر مومنین منت گذاشت و در میان آنها رسولی را برای هدایت فرستاد، گفت: وجود پیامبر اکرم (ص) منتی برای امت اسلام است تا حق را از حقیقت بشناسند؛ بنابراین پیامبر برای رحمت و برای ترسیم مسیر الی الله به پیامبری مبعوث شد. ما نیز باید این مسیر را به خوبی ادامه دهیم تا به رضایت الهی دست یابیم زیرا این مسیر را شهدای انقلاب، شهدای مقاومت و مدافعان حرم نیز طی کردند.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به صدمه سنگین رژیم صهیونیستی در نبرد اخیر با حماس گفت: این اتفاق ساده ای نیست، چرا که رزمندگان مقاومت متصل به خداوند بودند. در سوره مبارکه مائده آمده است ‌که اگر مردم دچار صدمه شدند، سستی نکنید در پیگیری دشمن و اگر ناراحتی در این مسیر دیدید، دشمنان نیز ضربه خورده‌اند. امروز رژیم صهیونیستی نیز ضربات فراوانی از جبهه مقاومت خورده است، هر دو طرف در این جنگ ضربه خوردند، اما تفاوت در این است که مردم غزه خدا را دارند و دشمنان کافر هستند.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به سازمان اوقاف هیچ بودجه دولتی ندارد، بیان کرد: باید ردیفی در منابعی که در اختیار حاکم اسلامی قرار دارد، ایجاد و نام آن را منبع وقف نامید، زیرا که فرد واقف با قرب الهی مال خود را وقف می کند و بحث مالکیت شانی مطرح است نه شخصی.

وی با اشاره به اینکه ۲۱۳ هزار موقوفه در کشور موجود است، بیان کرد: تعداد موقوفات بعد از انقلاب چندین برابر شده است و اولین گزاره برای این سازمان حفظ موقوفات طبق قانون است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه در دو سال اخیر بخش قابل توجه ای از موقوفات اسناد ثبتی گرفته اند، گفت: طی دو سال اخیر دو و نیم برابر عمر وقف در ایران اسناد ثبتی برای موقوفات صادر شده است که از این طریق می توانیم دعاوی را طرح و از موقوفات دفاع کنیم. از طرفی کارکرد سازمان وقف حفظ اعیان موقوفه برای موقوفاتی است که تولیت ندارند.

وی با اشاره به اینکه موقوفات ظرفیت خفته و نهفته توانمند در کشور محسوب می شوند که نیازمند رسیدگی هستند، گفت: یکی از برنامه های سازمان اوقاف و امور خیریه افزایش منافع موقوفات است، امروز از مدل اجاره ای به مشارکتی رسیده ایم که تلاش داریم که رقم در آمدهای موقوفات را ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش دهیم و نیز به اجرای نیات واقفین نیز رسیدگی نماییم.

 حجت الاسلام خاموشی مولدسازی وقف را یکی دیگر از برنامه های مورد توجه دانست و تصریح کرد: در دیداری که با مقام معظم رهبری داشتیم، ایشان تاکید کردند که این سازمان باید به بحث مسکن سازی، حمل و نقل، زنجیره تولید، دانش بنیان، معدن و انرژی خورشیدی ورود داشته باشند. یکی از رویکردها و برنامه های ما در سازمان اوقاف تحقق و ورود به این موارد است.

وی با اشاره به افزایش خدمات سازمان وقف در کشور تصریح کرد: در حال حاضر هشت هزار بقعه در کشور فعالیت می کنند و ما به دنبال این هستیم که بودجه شخصی هر بقعه مشخص شود و منابع و مصارفش را احصا کنیم.

 حجت الاسلام خاموشی گفت: امسال به صورت جدی به مسئله بودجه بقاع پرداخته‌ایم و این اتفاق باید رخ دهد تا دو هزار پرچم در کشور برخیزد و در بقاعی که مردم در آن‌ها حضور دارند،امنیت برقرار شود.

وی بر لزوم بهره گیری از ظرفیت امامزادگان تاکید و بیان کرد: در بحث خیریه نیز این سازمان در بحث ایتام، ساخت بیمارستان و مراکز درمانی فعالیت دارد به طوری که 23 درصد بیمارستان موقوفه ای هستند.

بنا بر این گزارش، در ادامه این همایش، سید حسن میرکریمی، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان تهران با اشاره به فعالیت ۳۱۳ آستان مقدس در تهران گفت: توسعه کمی و کیفی امامزادگان و بقاع متبرکه یکی از رویکردهای این اداره محسوب می شود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان تهران با اشاره به اینکه شان ما در امامزادگان خدمت به مردم است، بیان کرد: در این راستا اقدامات جدی و موثری صورت گرفته و تلاش داریم زیرساخت های امامزادگان و بقاع متبرکه که محیطی برای افزایش آرامش مردم است، تقویت شود.

وی با اشاره به اینکه این آستان های متبرک در توطئه های دشمنان مورد هدف بوده اند، گفت: برای برقراری امنیت در این اماکن مذهبی باید تلاش کنیم.

بنا بر این گزارش، در ادامه این همایش، سردار «یحیی رحیم صفوی»، با اشاره به جایگاه اثرگذار امامزادگان و بقاع متبرکه گفت: توسعه فضای امامزاده عینعلی و زینعلی (ع) با کمک خیرین مورد توجه است و در همین راستا فضای این امامزاده از ۳۰۰ متر به ۱۰ هزار متر افزایش یافته و بنا داریم که در ظرف مدت سه سال این فضا به ۱۶ هزار متر افزایش یابد.

عضو هیئت امنای امامزاده عینعلی و زینعلی (ع) با اشاره به فعالیت سلامت کده طب سنتی در جوار این امامزاده گفت: ۹۹ هزار نفر در سال گذشته از خدمات این سلامت کده بهره بردند. همچنین باشگاه ورزشی این امامزاده روزانه به ۳۰۰ نفر خدمات ارایه می دهد.

وی یکی دیگر از بخش های امامزاده عینعلی و زینعلی (ع) را بخش شورای حل اختلاف نام برد و تصریح کرد: در بخش شورای حل اختلاف ۶۱ درصد کارشان به صلح رسیده، ضمن اینکه مراکز افق، مشاوره و ترک اعتیاد نیز در جوار این بارگاه مقدس فعالیت دارند.

کد خبر 1729053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha