پایان مرمت منزل تاریخی امیرکبیر روستای تاریخی هزاوه اراک 

محمودی  از پایان عملیات مرمت منزل تاریخی امیرکبیر روستای تاریخی هزاوه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان مرکزی، حسین محمودی، امروز (۲۵ مهر) با اشاره به اهمیت حفظ و حراست از بناهای تاریخی و فرهنگی گفت: خانه امیر روستای هزاوه از جمله این بناها است که مرمت و نگهداری آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 

 
معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، افزود: عایق‌کاری بام، مرمت درب و پنجره‌ها، تخریب دیواره‌های جانبی و نماکاری با تخصیص اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال به پایان رسیده است.


وی با اشاره به اینکه میرزا محمدتقی‌خان فراهانی یا همان «امیرکبیر» معروف‌ترین صدراعظم تمام دوره‌های تاریخی و پادشاهی کشور ایران است،  ادامه داد: میرزا تقی‌خان زاده روستای هزاوه استان مرکزی بود و در دوران سه ساله صدارت خود در دوران قاجار، منشأ خدمات و مبتکر اصلاحاتی بود که تأثیر بسزایی در تاریخ کشور و سرنوشت مردم داشت.

این مقام مسئول با بیان اینکه خانه تاریخی امیرکبیر در دوره قاجاریه بنا شده، اظهار داشت: این بنا به متراژ ۶۲۵ متر مربع عرصه و ۸۱۵ متر مربع اعیان در دو طبقه احداث شده است.  

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی خاطر نشان کرد: طبقه اول این بنا دارای سقف سیزی قوص‌دار قدیمی و دیوارهای خشتی‌گلی و طبقه دوم دارای سقف تیرچوبی است که در روستای تاریخی هزاوه از توابع شهرستان اراک قرار دارد.

محمودی همچنین با بیان اینکه منزل تاریخی امیرکبیر به شماره ۲۹۷۰۶ در تاریخ ۱۶ بهمن ۱۳۸۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، گفت: میرزا محمدتقی‌خان فراهانی مشهور به امیرکبیر، در سال ۱۱۸۵ خورشیدی در هزاوه به دنیا آمد و تا مقام صدر اعظم ایران پیش رفت.  

این مقام مسئول اظهارکرد: خانه امیر کبیر در روستای هزاوه تا شش سالگی امیر را در خود پرورده است.

کد خبر 1729094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha