قیام ۱۹ آبان گچساران دارای هویت دینی و مذهبی بود

مسئول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستان گچساران گفت: قیام ۱۹ آبان سال گچساران دارای هویت دینی و مذهبی بود و از طرفی تمرکز امنیتی شدید حکومت پهلوی بر شهرستان گچساران نیز وجود داشت و علت این بود که یک منطقه حساس و استراتژیک نفتی محسوب می شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، «یدالله مرادی» در حاشیه نشست ستاد بزرگداشت یوم الله 13 آبان، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، ضمن تقدیر تشکر از توجه رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد به واقعه ۱۹ آبان شهرستان گچساران، اظهار کرد: تحولات اجتماعی متعدد و متنوع هستند و بخشی از تحولات ریشه در باورها و افکار مردمی دارند.

مسئول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستان گچساران با اشاره به اینکه بخشی دیگر از تحولات اجتماعی منشا دینی به ویژه در انقلاب اسلامی منشا اختصاص اسلامی و قرآنی دارند، ادامه داد: این تحولات به تعبیری که نام شورش، قیام، نهضت، انقلاب از آنها نام ببریم، سرجمع این‌ها منجر به دگرگونی در یک جامعه می‌شود که مشهورترین آنها قیام‌ها هستند، قیام‌هایی که در هر دوره تاریخی متناسب با زمان، شرایط اجتماعی و حتی مبانی فکری رخ می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد:به نظر ما حادثه ۱۹ آبان سال ۵۷ در شهرستان گچساران در ردیف قیام است، که اگر به صورت فنی‌تر وارد این ماجرا شویم، در بررسی هر تحول سه مورد را باید در نظر داشته باشیم.

مرادی افزود: نخست زمینه‌های وقوع هر تحول باید فراهم باشد، ما وقتی به سال ۱۳۵۷ شهرستان گچساران و حتی یک سال قبل تر آن برمی‌گردیم، می‌بینیم بستر مناسب برای یک تحرک اجتماعی به ویژه اتحاد سه قشر فرهنگی، بازاریان و صنعت نفت شکل گرفته است.

مسئول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستان گچساران بیان کرد: وقتی به زمینه‌های قیام دقت کنیم، می‌بینیم سردمدار آنها روحانیت بودند که در راس آنها شهید بشارت به عنوان محور دینی و یک جهت دهنده قرار داشت.

وی یادآور شد: بازار گچساران در آن مقطع زمانی ۱۰۰ درصد اسلامی و عموماً لرها و ترک‌های مقیم در آن زمان بازاریان را تشکیل نمی‌دادند، بلکه اصفهانی‌ها و بهبهانی‌ها بودند و این‌ها فطرتاً و ذاتاً مبانی دینی داشتند.

مرادی گفت: به همین دلیل قیام ۱۹ آبان سال ۱۳۵۷ گچساران دارای هویت دینی و مذهبی بود و از طرفی تمرکز امنیتی شدید حکومت پهلوی بر شهرستان گچساران نیز وجود داشت و علت این بود که یک منطقه حساس و استراتژیک نفتی بود.

مسئول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستان گچساران ابراز کرد: گچساران بعد از میناب و آبادان جزو مهم‌ترین شهرهای جنوبی بود که سیستم ساواک با قوی‌ترین برنامه‌ها و روش‌های امنیتی آن را کنترل می‌کرد، زیرا هر ترقه‌ای در گچساران می‌توانست یک انفجار اجتماعی ایجاد کند و بعد آن می‌توانست جهانی شود.

وی تاکید کرد: وقتی به زمینه‌های این وقوع و اتحاد سه گانگی این رخداد بپردازیم، در آن روحانیت مانند مرحوم حجت الاسلام والمسلمین متقی کاشانی، شهید بشارت و حتی آیت الله مصباح مقدم که اکنون یکی از صاحب نظران اقتصادی است، در ماه رمضان یکی از محورهای آگاهی‌بخشی در شهرستان گچساران و پایگاهی برای خود در این شهرستان ایجاد کرده بود.

مرادی با اشاره به اینکه با این زمینه‌های اعتقادی این قیام رخ داد، اظهار کرد: یک بعد دیگر این قیام پیامدهای آن است، وقتی ما خیلی دقیق شویم، می‌بینیم که این پیامدها مبانی غیر دینی نیز نداشتند.

مسئول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستان گچساران افزود: نخستین اثر آن این بود که استان را به عرصه جهانی معرفی کرد، چرا که خبر قیام گچساران یا به تعبیر آن روز، شورش و کشتار گچساران خبر نخست رسانه‌های جهانی شد و همه این وحشت را داشتند که این خبر می تواند باعث شکستن کمر اقتصادی حکومت پهلوی شود، چون ناامنی در سیستم صادرات نفت و گاز ایجاد کرد و تمرکز شدید سیستم‌های قضایی، امنیتی و انتظامی بر گچساران و مناطق نفت خیز را پدید آورد.

وی گفت: وقتی یک حادثه‌ای به این اندازه اثرگذاری داشت، بخشی از ناراحتی‌های ما در طول این ۴۰ سال این است که به قیام ۱۹ آبان ماه گچساران توجهی صورت نگرفت.

مرادی یادآور شد: در کل جنوب ایران ما فقط یک حادثه از این نوع داریم، اهواز و آبادان علی رغم جایگاهشان فقط یک ترور وابسته نفتی را داریم که به وسیله موحدون شکل گرفت.

مسئول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستان گچساران خاطرنشان کرد: در استان ما این قیام را خیلی کمرنگ و کم توجه به آن هستند و حتی در نامگذاری‌های معمولی نیز کمتر توجهی به این قیام صورت می گیرد.

وی بیان کرد: حدود سال ۹۴ با همراهی آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی موفق شدیم خیابانی به نام ۱۹ آبان نامگذاری کنیم که تاکنون نیز هیچ کس در مکاتبات نامی از آن نیاورده‌است. مرادی خاطرنشان کرد: شهدای حادثه ۱۹ آبان سال ۱۳۵۷ از بهبهان، کهگیلویه، ترک و مجموعه‌ای از ۶ شهید که هویتی فراگچسارانی داشته اند.

مسئول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستان گچساران افزود: چند مطالبه سال‌ها مردم داشتند که نخستین مورد این است که دبیرخانه دائمی برای حادثه ۱۹ آبان شهرستان گچساران راه‌اندازی نشده و دستگاه‌های سیاسی مثل استانداری در این زمینه کاری انجام ندادند.

وی اظهار کرد: چنین حادثه‌ای که ابعاد متعددی دارد، نیازمند کار پژوهشی و مستندسازی بوده و تنها کاری که از این حادثه مانده، کتاب چند برگی است که یکی از طلاب گچساران در قم تحت عنوان «عرفه خونین گچساران» نوشته‌اند و این کتاب به اندازه تیراژ آن پایین بود که کسی خبر از انتشار آن ندارد.

مرادی ادامه داد: جا دارد که در بحث کتاب، فیلم و مستندسازی درباره این حادثه کار جدی و اصولی صورت گیرد تا برای انتقال به نسل‌های بعدی مستنداتی وجود داشته باشد.

مسئول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستان گچساران گفت: آخرین بازماندگان حادثه ۱۹ آبان سال ۱۳۵۷ در گچساران نیز پی در پی فوت می‌کنند و هنوز تعداد معدودی از آنها در قید حیات هستند و باید تا این افراد زنده هستند مستندات لازم را از طرف آنها جمع آوری کرد.

وی از حضرت آیت الله حسینی، نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج خواست مطالبه عمومی مردم که دیدار با مقام معظم رهبری به همین مناسبت است و این موضوع زمینه مناسبی برای دیدار با معظم له فراهم می کند را با مسئولان بیت مقام معظم رهبری مطرح و زمینه این دیدار را فراهم کنند.

مسئول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستان گچساران افزود:این موضوع در صورت تحقق می‌تواند این قیام را بهتر و بیشتر به مردم استان و کشور معرفی کند.

وی ابراز کرد: امسال بنیاد شهید در جلسه‌ای که در شهرستان گچساران قرار شد یادمان شهدای گچساران را در همین ایام برگزار کنند.

مرادی ادامه داد: جا دارد دستگاه‌های ما اعم از دستگاه‌های تبلیغی، سیاسی و فرهنگی در انعکاس این حادثه به صورت جدی‌تر وارد عرصه شده و در این زمینه فعالیت داشته باشند.

مسئول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستان گچساران در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: در طول این چند سال ۱۳ آبان را فقط در آموزش و پرورش و دانش آموز خلاصه کرده‌ایم که این ظلم به این حادثه است، زیرا حادثه ۱۳ آبان با ابعاد و معیار استکبار ستیزی که ما آن را به تعطیلی مدارس و حضور دانش‌آموزان بسنده کنیم، بعد مردمی، بعد اجتماعی و حضور نهادهای دیگر در آن کمرنگ شده است.

کد خبر 1729139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha