مسجد قدمگاه امام حسن عسکری (ع) از پیشینه بالایی برخوردار است

انصار گفت: مسجد قدمگاه امام حسن عسکری (ع) واقع در محله سبزه مشهد گرگان از پیشینه بالایی برخوردار است.

خبرگزاری شبستان- استان گلستان؛ از جاهای ارزشمند شهر گرگان، مسجد قدمگاه امام حسن عسکری (ع) است که در محله‌ سبزه‌مشهد قرار دارد. از آنجا که این مکان، آثار تاریخی و هنری ندارد برخی به این نتیجه رسیده اند که این مسجد، در دوره‌ جدید ساخته شده و یادمانی برای رویداد حضور امام عسکری در گرگان است.

در همین راستا، محمد انصار، نویسنده‌ کتاب محله سبزه‌ مشهد گرگان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان گلستان گفت: نباید تنها ساختمان مسجد قدمگاه امام عسکری (ع) را معیاری برای پیشینه‌ آنجا قرار داد.

وی با بیان اینکه این مکان بارها تعمیر و توسعه داشته است، افزود: یکبار بنا بر کتاب مرشدالواعظین، در زمان ملارضای استرآبادی تعمیر شد. پس تاریخ ساخت مسجد، پیش از زمان او بوده است. زیرا بازسازی پس از ساخت خواهد بود. به هر حال، معلوم نیست که این کار، دقیقاً در چه زمانی انجام شده است.

انصار ادامه داد: با توجه به اینکه، این کتاب، در سال 1251 هجری نوشته شده است و نسخه‌ دست‌نویس آن در کتابخانه میرداماد گرگان موجود است، باید بگوییم که این مسجد، قطعاً پیشینه‌ای 200 ساله دارد و برای اثبات بیشتر از آن، به دلایل دیگری نیاز است.

وی گفت: این مکان در گذشته، خانه جعفربن شریف جرجانی بوده و همان مکانی است که امام عسکری (ع) از طریق طَی‌الارض، برای دیدار با مردم جرجان، به آن‌جا آمد. این خانه تخریب شد و در همان جا مسجدی می‌سازند که به جهت تشریف‌فرمایی آن امام (ع)، نامش را مسجد امام حسن عسکری (ع) می‌گذارند.

نویسنده‌ کتاب محله سبزه‌ مشهد گرگان اظهارداشت: اکنون بر سردرب این مکان، مسجد و قدمگاه نوشته شده است که بهتر است حرف واو برداشته شود و به آن، مسجد قدمگاه گفته شود.

وی گفت: پیشینه و تاریخ مسجد، ارتباطی با داشتن آثار تاریخی مانند مناره، ایوان، منبر، کتیبه و... ندارد. بسیاری از مکان ها مانند تکیه های شهر گرگان پیشینه‌ بالایی دارند. به جز چند مورد، بقیه هیچ گونه آثار تاریخی یا وقفنامه ای ندارند و درباره‌ آن‌ها چیزی در کتاب های قدیمی نوشته نشده است. تنها مدرکی که برای پیشینه بالای آن ها داریم، همان گفته های مردم است که از نسلی به نسل دیگر رسید.

نویسنده کتابشناسی استان گلستان تأکید کرد: دلیل دیگری داریم که باعث می‌شود تا این مکان را قدمگاه امام عسکری (ع) بدانیم و آن این است که بنابر سفرنامه رابینو که در سال 1293 خورشیدی نوشته شده، در شهر استرآباد، 40 مسجد داشتیم که همگی به نام سازندگان، ائمه جماعات و متولیان آن‌ها بود. تنها یک مسجد به نام معصوم داشتیم و آن مسجد امام حسن بود. بی‌گمان، نامگذاری این مسجد به جهت حضور امام عسکری (ع) در گرگان بوده است. 

انصار افزود: لذا اعتقاد به اینکه مسجد محله سبزه مشهد، محل قدمگاه آن حضرت بوده، چیز تازه و جدیدی برای مردم شهر گرگان نیست. ضمناً ممکن است که این مسجد آثار تاریخی و هنری داشته باشد اما آنها، همانند بسیاری از جاهای دیگر، در اثر عوامل طبیعی یا انسانی از بین رفته باشند.

کد خبر 1729438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha