"بیمار جز درد بیماری درد دیگری نداشته باشد" باید محقق شود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: همه تلاش ما این است که به گونه‌ای قانونگذاری کنیم که افراد براساس نیازشان بهره‌مند باشند و براساس توانشان حق بیمه را پرداخت کنند. اینگونه می‌توانیم بگوییم یک نظام بیمه عادلانه و مورد اطمینان داریم و می‌توانیم ای امر را تحقق بدهیم که بیمار جز درد بیماری درد دیگری نداشته باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد،  دومین همایش ملی تجلیل از خیرین سلامت کشور پنجشنبه، ۲۷ مهرماه، در مشهد برگزار شد. در این همایش ملی که به مدت یک روز و با حضور ۵۰۰ خیر سلامت از سراسر کشور و ایرانیان نیکوکار مقیم سایر کشورهای جهان و همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد از ۱۸ نفر از خیران سلامت در عرصه های ملی و بین المللی قدردانی به عمل آمد.

حضور خیرین و کادر سلامت؛ گره‌گشای کرونا

محمدباقر قالیباف در این مراسم بیان کرد: همه شما این روزها از جنایت‌های ددمنشانه رژیم صهیونیستی خبر دارید و دیدید که چگونه به بیمارستان حمله کرد و بیش از هزار زن و کودک و مجروح را به شهادت رساند. خیلی باید آدم‌ها پست و شیطانی باشند که دست به چنین جنایت‌هایی بزنند. اما همانطور که رهبری فرمودند هرچقد از این جنایت‌ها انجام بدهند، هرگز موفق نخواهند شد که بتواند ترمیمی بر آن اقدام شجاعانه حماس و مردم مجاهد غزه داشته باشند. آن اقدام و ضربه‌ای که بر رژیم صهیونیستی زد ترمیم ناپذیر است چراکه هیمنه و قدرت پوشالی این رژیم را از بین برد. مبارزان و مجاهدانی که ایمان به خدا و باور به سنت‌های الهی داشتند، هرگز خسته نشدند. ایستادند و به پیروزی رسیدند و آبرویی که از اسرائیل ریخته شد هیچ‌وقت ترمیم نمی‌شود، چراکه اعتبار و اطمینان این رژیم از درون فرو ریخت. رژیم غاصب بیمارستان را مورد حمله قرار داد چراکه میخواهد با این فشارها، توان و روحیه مردم را از بین ببرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مجاهدت‌ها و نقش موثر کادر درمان و سلامت در دوران دفاع مقدس بیان کرد: در دوران جنگ وضعیت رسیدگی به مجروحین در پشت جبهه از مهمات نیز برای ما مهم‌تر بود. وقتی رزمنده ما از خط مقدم عبور می‌کرد و میدید که در فاصله چند صد متری او بهترین اورژانس تجهیز شده با بهترین پزشکان حضور دارند، آرامش و شجاعت بیشتری می‌یافت. ما این روحیه را در دوران کرونا هم دیدیم که چگونه خیرین و پزشکان و امدادگران به میدان آمدند. این ها بخشی از عظمت و تلاش این قشر است و باید همواره از شهدا و ایثارگران این عرصه یاد کنیم.

وی ادامه داد: وقتی شما خیرین به میدان امدید و در حوزه سلامت دست به دست هم دادید، به سرعت در حوزه‌های مختلف، از تولید واکسن گرفته تا تجهیزات پیشرفت کردیم. در دوران کرونا ما حتی برای واردات ۱۰۰ دستگاه پزشکی دچار مشکل بودیم اما با سرعت بسیار خوبی، امکان تولید آن فراهم شد و همه پای کار آمدند تا جایی که توانستیم به صادرکننده تبدیل شویم. این مهم مدیون تلاش و مجاهدت شهدا و خیرین این عرصه است.

توسعه بدون حضور مردم امکان‌پذیر نیست

قالیباف با تاکید بر این که اداره، پیشرفت و توسعه کشور جز با حضور مردم هرگز امکان پذیر نیست ادامه داد: این مساله را ما مسولان باید با تمام وجود درک کنیم. ما دو پایه اساسی برای پیشرفت داریم. اول آنکه ایمان داشته باشیم که اگر در مسیر الهی گام برداریم، با وجود تمام سختی‌ها، موفقیت ما تضمین شده است. دوم حضور مردم و مردمی سازی در همه عرصه‌ها از جمله سلامت است. معتقدم که فعالیت خیرین ما در حوزه سلامت، آموزش، اشتغال و خانواده بسیار مهم و برجسته است. چراکه این چهار بخش کمک می‌کند تا به تمام معنا دست مستضعفین گرفته شود و این مفهوم تحقق یابد.

 رییس مجلس شورای اسلامی افزود: مستضعف کسی است که یک ظرفیت بالقوه داشته باشد ولی امکان بالفعل کردن آن به هر دلیلی فراهم نباشد. اینجاست که نقش خیرین سلامت پررنگ می‌شود. ما جمع کثیری را در کشور داریم که ظرفت‌های خوبی دارند و باید به ان توجه ویژه کنیم. امروز وقوع یک تحول بزرگ، هم‌افزایی و حکمرانی خوب در کشور، فقط در یک رابطه دقیق سیستمی محکم بین مردم و حکمرانی در بخش‌های مختلف ایجاد می‌شود.  من باور دارم اگر در عرصه‌هایی چالش داریم، عرصه‌هایی است که در آن تسهیل گری نکردیم تا مردم بتوانند حضور پیدا کنند و برخی اوقات حتی مانع گذاری هم کردیم تا مردم حرکت نکنند و این یک گناه نابخشودنی است.

قالیباف با تاکید بر اینکه باید به الگویی در نحوه حکمرانی و مردمی‌سازی دست پیدا کنیم گفت: حضور خیرین و مردم یک فناوری اجتماعی است که می‌تواند عرصه تحول در یک مجموعه باشد که باید به آن دست پیدا کنیم.

لزوم تصحیح قانون نظام بیمه

وی ادامه داد: ما در سه قوه بر خصوصی سازی تاکید داریم و آن را دنبال می‌کنیم اما بحث خیرین و این نگاه، برخی آسیب‌های بخش خصوصی را ندارد. گاهی اوقات وقتی بخش خصوصی وارد شود، نه تنها منفعتی ندارد بلکه ضرر هم دارد. اما حضور خیرین همواره خیر عمومی به دنبال دارد و هیج گاه دچار حاشیه نمی‌شود. امروز مجمع خیرین در هر حوزه‌ای یک فناوری اجتماعی است که می‌تواند مشکلات جامعه را برطرف کند و میانبری برای حل مشکلات باشد. حتما لازمه این کار آن است که با هماهنگی کار را پیش ببریم و بخشی از آن بی‌شک نیازمند قانون‌گذاری است و تلاش ما هم در مجلس بر این بوده است. برای مثال در حوزه سلامت باید توجه کنیم که بنا بر نیاز فعالیت کنیم و فعالیت‌ها براساس یک طرح جامع و امایش در حوزه سلامت باشد.

قالیباف با اشاره به تمرکز مجلس طی روزهای اخیر بر حوزه سلامت در برنامه هفتم توسعه گفت: اگر جایی تشخیص داده شد که نیاز به کمک دارد و خیرین هم پای کار امدند، ما هم در بحث مالیاتی کمک میکنیم تا کار سریع‌تر جلو برود. اما این نیازمند دو شرط است؛ اول آنکه در جایی باشد نیاز واقعی دارد دوم آن که مشارکت مردم و دولت شکل بگیرد. ما امکانات بسیارخوبی در حوزه پزشکی و دانش بنیان داریم و حتما خیرین در این بخش هم می‌توانند به نیروهای جوان و فعال کمک کنند.

قالیباف ادامه داد: مجموعه بیمه‌ها و سیاست ما در بیمه نیز بسیار مهم است. هیچکس در کشور نباید بدون بیمه باشد اما مهم‌تر این است که چگونه از این افراد باید حمایت کنیم. همه تلاش ما این است که به گونه‌ای قانونگذاری کنیم که افراد براساس نیازشان بهره‌مند باشند و براساس توانشان حق بیمه را پرداخت کنند. اینگونه می‌توانیم بگوییم یک نظام بیمه عادلانه و مورد اطمینان داریم و می‌توانیم ای امر را تحقق بدهیم که بیمار جز درد بیماری درد دیگری نداشته باشد.

"بیمار جز درد بیماری درد دیگری نداشته باشد" باید محقق شود

بیش از ۱۵هزار میلیارد تومان کمک خیرین سلامت از سال ۸۸ تاکنون

دبیر مجمع خیرین سلامت کشور و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این همایش بیان کرد: امروز که در خدمت شما هستم خیرین سلامت بیش از ۱۵هزار میلیارد تومان از سال ۸۸ تاکنون کمک کرده‌اند. این رقم فقط مختص به مجمع خیرین سلامت کشور است و ما سازمان‌های مردن نهاد بسیاری نیز در این زمینه داریم.

حسینعلی شهریاری ادامه داد: مجمع خیرین سلامت کشور نه فقط کارهای فیزیکی، بلکه خیلی از کارهای اموزشی، پژوهشی و فرهنگی را به خصوص در خراسان رضوی و مشهد به سرانجام می‌رساند. درحال حاضر ۵۶ مجمع خیرین سلامت در سراسر کشور داریم که در بیش از ۵۰ مورد آن شورای مشارکت زنان ایجاد شده که بسیار فعال هستند که می‌توان گفت یکی از پررنگ‌ترین و فعال‌ترین نقش زنان در جامعه است.

وی با اشاره به اینکه مجمع خیرین سلامت هیچ کاری را بدون هماهنگی دانشگاه‌ها انجام نمی‌دهد و  براساس نیاز ان ها کار می‌کند گفت: در سال های گذشته مشکلی که داشتیم این بود که خیران با هماهنگی دولت کارهایی انجام می‌دادند و عملا به خاطر مشکلات مالی دولت‌ها خیلی از پروژه‌ها به سرانجام نرسید. به همین خاطر در سه سال گذشته از خیرین خواستیم با توجه به منابع خالی خودشان پروژه را تعریف کنند و ۰ تا ۱۰۰ آن را بر این اساس بسازند تا به خاطر مشکلات مالی دولت متوقف نشود.

شهریاری مطرح کرد: ما در این مجمع خدمتگزار و تسهیل‌گر خیرین هستیم. اما همکاران ما انتطار دارند برخی تسهیلات، مانند کارهایی که برای خیرین مدرسه ساز صورت گرفت، توسط مجلس شورای اسلامی برای خیرین سلامت نیز تحقق یابد تا بتوانند با انگیزه بیشتری خدمت کنند. امیدواریم در جایگاه قانونگذاری بتوانیم دغدغه آن‌ها را برطرف کنیم.

مشهد به ۳ بیمارستان هزار تخت خوابی دیگر نیاز دارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در ادامه همایش ضمن محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به حریم بیمارستان و بیمار مطرح کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد حدود ۱۰۰۰ استاد، ۱۰هزار دانشجو و ۳۲ بیمارستان دارد. توسعه جمعیتی در مشهد به خصوص در حاشیه شهر بالاست و توان و تلاشی که در حوزه بهداشت و درمان توسط دولت درحال انجام است ، باز هم کافی نیست و ما هنوز ۳۵۰۰ تخت بیمارستانی کم داریم.

محمود محمدزاده شبستری افزود: لازم است که این توسعه شهری با استانداردها هماهنگ شود و شهر مشهد به دلیل افزایش جمعیت مشهد، خدمات بیشتری را می‌طلبد. البته که خدمات خیرین در مشهد کم نبوده و نمونه‌ی آن اورژانس عدالتیان، بیمارستان اکبر و بیمارستان چشم پزشکی است. اما توسعه مشهد وسیع‌تر از این حرف‌هاست.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های خوبی در مشهد وجود دارد که باید از آن استفاده کرد افزود: ما یک زمین ۱۳۲ هکتاری در شهرک سلامت داریم که دو بیمارستان دارد اما باید ۱۰ بیمارستان داشته باشته باشد، چرا که نیاز شهر مشهد است. باید در این شهر حداقل ۳ بیمارستان‌ ۱۰۰۰تخت خوابی دیگر ساخته شود. باید مراکز تشخیص سرطان یا درمان زودرس سرطان تاسیس شود تا از بسیاری از هزینه‌ها و خسارت‌ها جلوگیری کنیم.

شبستری تاکید کرد:  تعداد دانشجویان در سال جاری ۴۵درصد  بیشتر از سال‌های گذشته بوده است و با کمبود خوابگاه رو به رو هستیم. خوابگاه سازی را در امر سلامت و پزشکی ضرورت میدانم و باید بیش از آن‌ها به ان توجه کرد.

قرائت پیام رییس جمهور 

در ادامه همایش رئیس جمهور نیز در پیامی مراتب تقدیر خود را به خیران سلامت سرار کشور منتقل کرد. متن این پیام که توسط سید احمد عبودتیان،  دستیار رئیس‌جمهور در امر مردمی‌سازی دولت قرائت شد، به شرح زیر است. 

«نشست هم‌‏اندیشی و تجلیل از پیشتازان و قهرمانان مسابقه الهی «فَاسْتَبِقُوا الْخَیْرَاتِ»، خیرین و حامیان مردمی عرصه خطیر بهداشت و درمان و سلامت را که متبرک به همجواری با امام رأفت و مهربانی حضرت علی بن موسی‌‏الرضا (ع) است، ارج نهاده و از حضور ارزشمند خیرین شریف و زحمات برگزارکنندگان این همایش مردمی سپاسگزارم.

فرهنگ نیکوکاری و خیرخواهی برآمده از ارزش‏‌های والای انسانی و آموزه‌های اصیل اسلامی و یکی از مهم‌ترین نمادهای نقش‌آفرینی مردم در اداره امور است؛ خدای متعال را شاکریم که ایران اسلامی، خاستگاه فرهنگ نیکوکاری و انسان‌های نیکوکاری است که در پرتو ایمان به ارزش‌های الهی و گسترش فرهنگ همیاری و همدلی، سخاوتمندانه به بذل سرمایه‌های مادی خود می‌پردازند و علاوه بر گره‏گشایی از مشکلات جامعه و مردم، مزرعه آخرت خود را نیز بارور و شکوفا ساخته و امید را در دل یکایک افراد جامعه زنده نگاه می‏‌دارند.

سرمایه‌‏گذاری و فعالیت خیرین در بخش سلامت و توسعه عدالت درمانی و بهداشتی در سطح کشور، به عنوان یکی از الگوهای موفق مشارکت مردمی در اداره امور، با بهره‌‏مندی از صدها شعبه فعال و ساماندهی هزاران نفر از خیرین در سراسر کشور، منشاء برکات زیادی برای افراد جامعه به‏ خصوص اقشار ضعیف و محروم بوده که جای قدردانی دارد و بی‏شک در پیشگاه الهی نیز مأجور خواهند بود. 

دولت مردمی نیز با الهام از رهنمودهای حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و با اعتقاد به نقش بی‌‏بدیل مردم و همت و همیاری خیرین نظام سلامت، اقدامات قابل توجهی صورت داده، ولی لازم است که کارهای بسیاری نیز انجام شود تا «مردمی شدن سلامت» به‏‌عنوان یکی از اصلی‏ترین حلقه‏‌های تأمین سلامت جامعه اسلامی محقق شود که این امر نیازمند تداوم فعالیت‌های جامعه خیرین، به‌‏ عنوان شرکای راهبردی و مورد اعتماد دولت است.

جهت‌دهی به فرهنگ نیکوکاری و مدیریت و توزیع بهینه ظرفیت‌های خیرین بر اساس نیازهای کشور، در کنار تسهیل نقش‌آفرینی و مشارکت آن‌ها در انجام امور، باید از سوی دستگاه‌های مسئول مورد توجه قرار گیرد؛ بر این اساس، انتظار می‏‌رود مدیران نظام سلامت، نیازهای واقعی را اولویت‌بندی و منابع حاصل از مشارکت خیرین را در چارچوب این اولویت‌ها سازماندهی کنند.
 
در پایان بار دیگر از تلاش‏‌های خالصانه و خدمات مؤثر و ماندگار خیرین گرانقدر سلامت قدردانی نموده و امیدوارم آثار و برکات این همایش باشکوه تحت توجهات حضرت، ولی عصر (عج)، موجب ارتقای شاخص‌های برخورداری ملت عزیز ایران و به‏‌ویژه اقشار کم‏‌برخوردار از خدمات بهداشتی و درمانی مورد نیاز و ترویج بیش از پیش فرهنگ انجام امور خیریه در کشور گردد.»

گفتنی است؛ در پایان این همایش همچنین از کتاب خاطرات خیرین سلامت نیز رونمایی شد.

پایان پیام/

کد خبر 1729446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha