جدال با سیاهی برای کسب روزی حلال

دل و جرات می خواهد چند ساعت بی وقفه در ۶۰۰ متری زیر زمین باشی؛ دخمه ای تاریک و نمور که وقتی به آنجا پا می گذاری قدر اکسیژن را بهتر درمی یابی؛ ۶ -۷ ساعت کار بی وقفه، مداوم و جنگ با سیاهی برای کسب روزی حلال، انگیزه ای قوی می خواهد.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛زینب رمضانی-زینب روحانی مقدم- طبس بزرگترین شهرستان کشور و استان خراسان جنوبی است که به عنوان پایتخت صنعت زغال سنگ ایران شناخته می شود و اکنون اولین مقصد «راویان پیشرفت» قرار گرفته است.

به بزرگترین کارخانه و واحد تولیدکننده زغال سنگ کشور در شهر زیبای طبس می رویم؛ جایی که تا چشم کار می کند خاک است و بیابان و گرما؛ قدرت و عظمت خداوند، تو را به فکر فرو می  دارد؛ تامین نیازهای کشور از صدها متر زیر زمین در یک گوشه دورافتاده از این کشور پهناور از یک سو و جدال با سیاهی برای کسب روزی حلال از دیگر سو؛ از کنار هیچ کدام نمی توان به راحتی گذشت.

۷۶ درصد معادن زغال کشور در شهرستان طبس قرار دارد جایی که لایه های زغال توسط گسل رستم به طول ۷۰۰ متر با شیب ۷۰ درجه به زمین نزدیک شده است.

شهرستان طبس، بهشت زغال سنگ ایران است و شرکت زغال سنگ پروده در سال ۸۶ به میدان آمد تا از این بهشت، بهره برداری در جهت پیشرفت و توسعه اقتصادی و صنعتی و اجتماعی کشور داشته باشد و فعالیت خود را در منطقه به عنوان بزرگترین ناحیه زغال سنگ کک شوی کشور آغاز کرد.

جدال با سیاهی برای کسب روزی حلال

*استخراج نان از تونل های سیاه

به بهشت ذخایر زغال سنگ کشور می رویم جایی که سه هزار و ۲۰۰ نفر در عمق ۶۵۰ متری زیر زمین برای کسب روزی حلال و استخراج طلای سیاه جدی یا همان زغالسنگ، تیشه بر سنگ های دل زمین می زنند.

معدن سخت ترین شغل دنیا محسوب می شود چرا که به دل زمین نفوذ می کند جایی که نه نوری می درخشد و نه هوایی به اندازه کافی برای تنفس وجود دارد و تنها از یک تونل سیاه، هوا به آنها می رسد؛ شاید اینها قدر اکسیژن را بهتر از هر کسی دیگری بدانند.

یکی از کارگران می گوید که صبح علی الطلوع برای پیدا کردن یک لقمه نان حلال از خانه بیرون می رود، مقصدش معدن است و محل خدمتش «۶۰۰ متر» زیر زمین؛ علاوه بر لباس کار، باید ابزار و آلات مورد نیازش برای کار در زیر زمین هم همراهش باشد از چراغ قوه گرفته تا کفش مخصوص و ماسک و ... .

دخمه ای تاریک و نمور که وقتی به آنجا پا می گذاری قدر اکسیژن را بهتر درمی یابی؛ ۶ -۷ ساعت کار بی وقفه و مداوم و جنگ با سیاهی برای کسب روزی حلال، انگیزه ای می خواهد که خدا به هر کسی نداده است.

دل و جرات می خواهد هفت ساعت بی وقفه تیشه به سنگ های دل زمین بزنیم تا طلای سیاهی استخراج شود که چرخ صنعت و اقتصاد کشور را به حرکت در می آورد و این همان ایثار است چرا که خطر در یک قدمی این افراد به دلیل نبود هوای کافی و وجود گازهای دیگر پرسه می زند.

جدال با سیاهی برای کسب روزی حلال

*شرکت زغال سنگ پروده طبس؛ بزرگترین تولید کننده زغال سنگ کشور

در حاشیه بازدید از معدن زغال سنگ، رمضانعلی کریتی ثانی-مدیرعامل شرکت زغال سنگ پروده طبس- به خبرنگاران اظهار داشت: این شرکت در سال ۸۶ ثبت شده و در سال ۸۷ از اولین کارگاه استخراج و بهره برداری شده است.

وی ادامه داد: فاز یک تجهیز زغال سنگ پرورده با ظرفیت استخراج سالانه ۱.۵ میلیون تُن زغال سنگ خام و ۷۵۰ تُن کنسانتره طراحی و اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت زغال سنگ پروده طبس در ادامه بیان کرد: از سال ۹۲ تا ۱۴۰۱ طی ۹ سال متوالی این شرکت، بزرگترین تولید کننده زغال سنگ کشور بوده است و امسال نیز تلاش می شود تا این عنوان را حفظ کنیم.

کریتی ثانی با بیان اینکه طی سال ۹۹ این شرکت در فرابورس عرضه شد، افزود: آخرین افزایش سرمایه این شرکت ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است و ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه در دست اقدام قرار دارد.

جدال با سیاهی برای کسب روزی حلال

*تولید ۷۶ درصد زغال سنگ کشور در طبس

وی عنوان داشت: چشم انداز شرکت زغال سنگ پرورده طبس تولید ۲ میلیون تُن کنسانتره زغال سنگ است. نیاز به یک سری همکاری ها دارد و ذخیره هایی که در اختیار این شرکت قرار دارد کم است و باید زیرساخت های شهرستان طبس آماده شود.

مدیرعامل شرکت زغال سنگ پروده طبس با اشاره به اینکه طی سال گذشته ۷۰۲ هزار تُن تولید داشتیم، افزود: این رکورد را در ایران داشتیم و طی سال جاری تلاش می کنیم تا ۶۰۵ هزار تُن تولید داشته باشیم و از اول مهرماه فقط یک خط تولید در سطح زیرزمین داریم.

کریتی ثانی ادامه داد: خط تولید ۶ ماه طول می کشد که به سطح زمین بیاید و طی این مدت تولید از کارگاه مکانیزه نخواهیم داشت. در سال ۱۴۰۵ نیز خط دوم تولید آغاز به کار خواهد کرد و در سال ۱۴۰۷ به تولید ۲ میلیون تُن خواهیم رسید.

وی با بیان اینکه ۷۶ درصد ذخایر زغال سنگ کشور در طبس است، افزود: در حال حاضر سالیانه ۱.۸ میلیون تُن تولید داریم و سال گذشته یک میلیون و ۱۰۰ هزار تُن زغال سنگ در طبس تولید شده است.

جدال با سیاهی برای کسب روزی حلال

*تلاش برای افزایش تولید جهت جبران تورم

مدیرعامل شرکت زغال سنگ پروده طبس در خصوص بحث کُک سازی گفت: برای ظرفیت کُک سازی فعلی سه میلیون تُن کمبود کنسانتره داریم. باید زغال باشد تا کُک تولید شود. افزایش تولید باعث افزایش سوددهی و جبران تورم و قیمت پایین زغال می شود و نیاز است قیمت زغال متعادل شود و افزایش قیمت زغال به نفع تولیدکنندگان کُک و فولاد خواهد بود.

کریتی ثانی ادامه داد: به دنبال ایجاد معادن جدید هستیم و امید ما برای افزایش تولید در پرورده چهار است و اکتشافات را بعد از ۳۰ سال این شرکت در منطقه طبس آغاز کرده است و ۳۰۰ میلیون تُن تولید در پرورده چهار محقق خواهد شد.

مدیرعامل شرکت زغال سنگ پروده طبس با اشاره به برنامه های ۱۴۰۲ گفت: در سال جاری یک میلیون و ۲۰۰ هزار تُن تولید زغال و ۶۰۵ هزار تُن تولید کنسانتره داشته باشیم.

وی به طرح تولید پنج میلیون تُن کنسانتره اشاره کرد و افزود: این طرح جامع مربوط به تمام معادن طبس است که در دست بررسی قرار دارد و اگر محقق شود کشور بی نیاز خواهد شد.

جدال با سیاهی برای کسب روزی حلال

*کمبود شدید نیرو

کریتی ثانی در ادامه گفت: در این شرکت سه هزار و ۲۰۰ فعالیت دارند و شدیدا کمبود نیروی کار داریم. این شرکت به تمام تعهدات خود عمل کرده است و به هیچ عنوان بدهی کارگری ندارد و گردش مالی این شرکت در خود شهرستان طبس انجام می شود.

مدیرعامل شرکت زغال سنگ پروده طبس در ادامه بیان کرد: در بحث مسئولیت های اجتماعی تلاش می کنیم تا در این زمینه اقداماتی هر ساله انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه گسل رستم باعث ایجاد پنج منطقه زغالی در طبس شده است، افزود: در یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر مربع بحث اکتشاف را انجام داده ایم و در سه شیفت فعالیت داریم و در هر شیب یک هزار نفر در ۶۵۰ متر زیر زمین مشغول به فعالیت هستند و هر نیرو به تمام امکانات ایمنی مجهز است و بدون ماسک حق حضور و فعالیت در زیرزمین را ندارند.

کریتی ثانی در ادامه گفت: با طرح های توسعه ای که در پروده یک و چهار داریم پیش بینی می شود شاهد افزایش اشتغال زایی در این شرکت باشیم.

مدیرعامل شرکت زغال سنگ پروده طبس با بیان اینکه ظرفیت خط تولید در بخش کنسانتره افزایش یافته است، ادامه داد: این کارخانه ظرفیت تولید ۸۰۰ هزار تُن کنسانتره در سال را دارد و به دنبال افزایش این میزان هستیم تا به میزان تولید ۲ میلیون تُن برسیم.

جدال با سیاهی برای کسب روزی حلال

*فعالیت ۳۲۰۰ نیرو در شرکت زغال سنگ پروده طبس

علی اکبر رحیمی-معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس- هم در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بیشترین نیرو را در شرکت زغال سنگ پروده داریم و سه هزار و ۲۰۰ نفر در این شرکت فعالیت می کنند.

وی در ادامه بیان کرد: باید تولید را افزایش دهیم و سال به سال شاهد این موضوع نه تنها در طبس بلکه در کشور هستیم و چرخه تولید در این جا تقریبا تکمیل شده است.

رحیمی افزود: تمام معادن طبس برای کمک به مسائل مختلف از جمله ازدواج، جهیزیه و مدارس و بیمارستان و ... پای کار هستند و امیدواریم این کمک ها افزایش پیدا کند.

*بهره برداران معادن موظف به پرداخت ۱۵ درصد حقوق دولتی

محمود زارع نیا-مدیر اداره صمت شهرستان طبس- نیز در جمع خبرنگاران مرکز خراسان جنوبی عنوان داشت: تمامی معادنی که مجوز بهره برداری از وزات صمت می گیرند بسته به نوع ماده معدنی و میزان ظرفیت استخراج مشمول پرداخت حقوق دولتی مشود.

وی ادامه داد: حقوق دولتی توسط وزارت صمت به کلیه بهره برداران معادن ابلاغ می شود و باید پرداخت کنند و برای معدن خصوصی و دولتی فرقی ندارد و در دولت جدید این محاسبات به صورت سیستمی انجام می شود.

زارع نیا در ادامه گفت: ۱۵ درصد حقوق دولتی طبق قانون باید به آن محلی بیاید که واحد معدنی در آن جا قرار دارد و در جاهایی که تعریف شده اتفاق بیافتد و وزات صمت این حقوق دولتی را ابلاغ و بهره بردار نیز پرداخت می کند و این ۱۵ درصد باید به همان منطقه اختصاص داده شود.

مدیر اداره صمت شهرستان طبس افزود: در این راستا بخش دستگردان از این ۱۵ درصد مبلغی برای آب رسانی اختصاص داده شد و حقوق دولتی را بهره بردار موظف است پرداخت شود.

وی با اشاره به بحث ۲ درصد فروش مواد معدنی گفت: برای معادن دولتی در طبس و بافق که ۲ درصد از فروش مواد معدنی برای زیرساخت های محل فعالیت آن معادن صرف شود و برای هر موردی به هر مبلغی که بخواهد از بهره بردار اخذ شود باید ساز و کار اجرایی قانونی آن وجود داشته باشد.

کد خبر 1729653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha