طوفان الاقصی یک عملیات جنگ ترکیبی بود

نشست بصیرتی «طوفان الاقصی: علل، نتایج و پیامدها» به‌همت مؤسسه علمی فرهنگی جبل الصبر و همکاری اداره سیاسی اجتماعی معاونت فرهنگی تبلیغی این حوزه، در مؤسسه علمی فرهنگی جبل الصبر، ویژه برادران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، مسعود اسداللهی، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر محور مقاومت و مشاور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در نشست بصیرتی "طوفان الاقصی: علل، نتایج و پیامدها"؛ طوفان الاقصی را یک حادثه بزرگ خواند و از همه جنبه‌ها بی‌سابقه دانست که باعث ایجاد یک‌ شور و حال عجیبی در کل جهان اسلام شده است.

وی افزود: با اینکه نام عملیات را طوفان الاقصی گذاشتند، اما مقام معظم رهبری از این عملیات به زلزله [ویرانگر] تعبیر کرده‌اند که این تعبیر رساتر است، چرا که زلزله نسبت به طوفان از قدرت و گستره بیشتری برخوردار است.

وی اضافه کرد: عملیات گروه‌های فلسطینی، دیگر به وضعیت سابق برنمی‌گردد که تنها در برابر هجوم اسرائیلی‌ها دست به‌دفاع از خود بزنند، بلکه چنین سابقه‌ای در گروه‌های مقاومت نبوده که چنین عملیاتی انجام دهند و بالاتر از آن وارد منطقه تحت اشغال ۱۹۴۸ شوند، حتی ارتش‌های عربی نیز در جنگ کلاسیک نتوانسته بودند این موفقیت را کسب کنند، و حزب‌الله هم در جنگ ۳۳ روزه در خاک خودش دفاع کرد و وارد سرزمین‌های اشغالی نشد.

اسداللهی این عملیات را جنگ ترکیبی خواند و گفت: قبلاً گروه‌های مقاومت در روی زمین می‌جنگیدند و آن نیز بسیار محدود بود، اما اکنون از زمین، آسمان و دریا این عملیات انجام شد، اسرائیلی‌ها می‌پنداشتند که اگر این‌ها بخواهند عملیات زمینی انجام دهند از تونل استفاده می‌کنند و بسیار در کشف تونل‌ها تلاش می‌کردند، دیوار حائل دور غزه علاوه بر روی زمین، چندین متر زیر زمین قرار دارد و فکرش را نمی‌کردند که با وجود این دیوار بتنی آن‌ها بتوانند تونل بزنند، و هم‌زمان با آغاز عملیات، ۵ هزار موشک روانه سرزمین‌های اشغالی کردند که گنبد آهنین را از کار انداخت.

تحلیل‌گر محور مقاومت با بیان اینکه، عملیات طوفان الاقصی با این پیچیدگی نشان از یک فرماندهی قوی دارد، گفت: نیروهای مقاومت تا ۴۸ ساعت در شهرک‌های صهیونیستی بودند و ارتش اسرائیل توانایی بازپس‌گیری آن‌ را نداشت. روز سوم شهرک‌ها را پس گرفتند، اما خودشان اعلام کردند که نیروهای حماس آنجا را ترک کرده بودند. علت این کار نیز از سوی نیروهای حماس این است که آن‌ها هنوز توانایی و تجهیزات سیطره دائم بر یک منطقه را ندارند، زیرا مورد هدف قرار می‌گیرند. حماس نیز به‌دنبال سیطره نبود و در این عملیات تنها به انجام اهداف خود پرداخت.

وی گفت: تنها گروه‌های شیعه از جمله ایران، حزب‌الله، سوریه (علویان) و حشد الشعبی هستند که به حمایت از مقاومت می‌پردازند و نظام‌های سنی به‌مقاومت خیانت کردند؛ ازاین‌رو محمد ضیف خط خود را از آن‌ها جدا کرد و پای‌کار مقاومت باقی ماند. اسماعیل هنیه نیز دبیر سیاسی حماس در تشییع پیکر سردار سلیمانی در ایران سه مرتبه ایشان را «شهید القدس» خواند و از میان همه‌کسانی که در اهل سنت ادعای مبارزه برای قدس داشتند، تنها نام ایشان را برد. این فرمانده (محمد ضیف) سبب شد حماس از ایران جدا نشود.

اسداللهی تصریح کرد: زمانی‌که سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس شد. چند سالی بود که انتفاضه اول تمام‌شده بود که به «انتفاضة الحجارة» معروف بود، زیرا سلاحی جز سنگ نداشتند. از سنگ به این مرحله رسید و این مرهون حاج قاسم است. در سخت‌ترین شرایط سوریه و عراق و مبارزه با داعش حواسش به رژیم صهیونیستی بود و به حزب‌الله می‌گفت به نیروهای جنوب لبنان دست نزند و سلاح را برای همه گروه‌های مقاومت فرستاد.

وی به بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای عملیات طوفان الاقصی پرداخت و افزود: ما باید با تحلیل این عملیات، الگوی کار مقاومت را بررسی کنیم و فرصت‌ها و تهدیدهای پیش رو را بشناسیم، به‌ویژه اینکه ما با گروه‌های کرد جدایی‌طلب و تحرکات جمهوری آذربایجان روبرو هستیم که از سوی آمریکا و اسرائیل حمایت می‌شوند. آمریکا از کردهای ما برای ضربه زدن به ایران می‌خواهد استفاده کند،. ما نیز نمی‌توانیم همچون زمان صدام و کار شهید کاظمی به آن‌ها ضربه وارد کنیم، بلکه باید مانند حماس با یک عملیات ویژه به آن‌ها ضربه بزنیم، زیرا قدرت ما بسیار بیشتر از حماس است، دارای پهباد و موشک‌های قوی‌تری هستیم.

وی در پایان به وظایف افراد در قبال عملیات طوفان الاقصی اشاره کرد و گفت: ما از [مقاومت] حمایت و پشتیبانی کردیم، زیرا منهج ایران این نیست که به هم‌پیمانان خود بگوید امروز عملیات انجام بدهند یا خیر،،بلکه همواره جمهوری اسلامی در تعامل با گروه‌های مقاومت استدلالش این بوده است که ما از شما حمایت و پشتیبانی می‌کنیم، زیرا شما یک آرمان عدالت‌خواهانه دارید؛ ازاین‌رو تصمیم‌گیری برای عملیات و جنگ با خود شماست، زیرا شما به شرایط خود بیشتر واقف هستید.

پایان پیام/

کد خبر 1729822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha