تربیت جوان مومن انقلابی هدف مشترک بسیج و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است

حجت‌الاسلام رضایی گفت: هم دوش و هم سنگر با کانون های فرهنگی هنری مساجد اهداف نظام مقدس اسلامی و تربیت جوان مومن انقلابی را دنبال می کنیم.

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: به منظور احیای نقش واقعی مساجد در ترویج فرهنگ دینی و کادرسازی و هدایت ظرفیت های مردمی و استفاده از امکانات وزارتخانه ها، سازمان ها و نهادهای دولتی و غیردولتی در حوزه مسجد با توجه به منویات امام(ره) و رهبر انقلاب و اصول و سیاست های فرهنگی کشور مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، اساسنامه «ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور» در جلسه ۸۰۷ مورخ ۱۸/۲/۱۳۹۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی و بنا به پیشنهاد مورخ ۲۶/۳/۱۳۹۵ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به تصویب رسیده است. که از جمله اعضای این اساسنامه سازمان بسیج مستضعفین است که در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام‌ احسان رضائی، معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفین در مورد نقش معاونت تعلیم و تربیت در تخقق اهداف این اساسنامه به شرح زیر ارایه می شود.

بسیج در تحقق اهداف فعالیت‌های بسیج تا چه اندازه مسجد محور است؟

عمده فعالیت های بسیج مسجد پایه است/هرکجا که جوان و نوجوان ما با مسجد گره خورده در مسیر حرکت زندگی مصون مانده است

رهبر انقلاب فرمودند بسیج مولود مسجد است و کار خود را از مسجد آغاز کرده است و به بسیج هم توصیه کردند که ارتباط خود را با مسجد قوی‌تر کند و تعاملی تنگاتنگ با مسجد داشته باشد. ما از همین جهت و به واسطه تجربه‌ای که از گذشته داریم، که هر کجا نوجوان و جوان ما با مسجد گره خورده و با ارزش‌هایی که در مسجد به عنوان نظام ارزش‌ها، مانند: خدامحوری، انس و الفت، برادری و اخوت، ارتباط با علما و محوریت ذکر و نماز پیوند بخورد در مسیر حرکت خود در زندگی مصون مانده و از طرفی این عوامل موجب شکوفایی شخصیت و ابعاد وجود او می‌شود. بر همین اساس عمده فعالیت‌های بسیج مسجد پایه است. در همین راستا از گروه‌های تربیتی که در مساجد شکل می‌گیرد تا طرح‌های دانش‌آموزی که با اتصال مسجد به مدرسه در این سال‌ها توسط بسیج دنبال شده می‌توان نام برد؛ به عنوان مثال طرح شهید بهنام محمدی، طرح شهید فهمیده، شهید عزیزاللهی که اساسا شعار این‌گونه طرح‌ها ارتباط مسجد، مدرسه و خانواده بوده است. از جدیدترین این برنامه‌ها که در ادامه پ تقویت فعالیت سال‌های گذشته به توفیق الهی در تابستان عملیاتی شد غنی‌سازی اوقات فراغت تابستانه یا همان نو+جوانه‌های صالحین بود که با محوریت مساجد و در هجده هزار پایگاه مقاومت مجری، در دل مساجد و محلات سراسر ایران اسلامی اجرا شد و مخاطب اصلی این برنامه نوجوان‌هایی بودند که در فراغت تابستانه‌ی خود، فرصتی مغتنم برای رشد و ارتقا داشتند و در کنار گروه‌های تربیتی که زیر نظر مربیان و سرگروهان شبکه تربیتی بسیج فعالیت می‌کنند در تابستان به شکل ویژه از فعالیت‌ها و برنامه‌هایی مانند: آموزش قرآن، اندیشه‌اسلامی، برنامه‌های پر نشاط اردویی، ورزشی و سرگرمی، هنری و علمی به فراخور علاقه بهره بردند.

بدیهی است در ادامه‌، عزیزانی که جذب مسجد و بسیج شده‌اند در پایگاه‌های مقاومت سازماندهی شده و علاوه بر حضور در برنامه‌های متنوع، در دوره‌هایی با عنوان داناشو [آشنایی با مبانی اندیشه اسلامی] شرکت می‌کنند. این دوره‌ها در سطح شهرستان برگزار می‌شود و در نیمه دوم سال برنامه‌های مناسبتی مانند هفته بسیج، ماه مبارک برای آنان پیش‌بینی شده است.

در مورد منویات رهبر انقلاب مبنی بر هر مسجد یک پایگاه قرآنی توضیح بفرمایید؟

۷۳۱ هزار شرکت کننده آمار بی نظیر شرکت کنندگان مسابقات قرانی بسیج

با تدبیر رهبر انقلاب که فرمودند مساجد باید تبدیل به پایگاه قرآنی شوند، بسیج این موضوع را در دستور کار خود قرار داده و شروع به تربیت مربی برای مساجدی که به مربی قرآن احتیاج داشتند، کردیم و راه‌اندازی کرسی‌های تدریس قرآن در سطح مساجد با تمرکز بر نوجوانان انجام شد و پیشرفت خوبی را شاهد بودیم که به زودی آمارهای آن را اعلام می‌کنیم.

هم‌زمان با راه‌اندازی واحدهای قرآنی و اجرای طرح مسجد، پایگاه قرآن که به شکل جدی از نمایشگاه سراسری قرآن امسال در ماه مبارک رمضان آغاز شد، مسابقات قرآن بسیج از میان مجموعه‌های مسجدی شروع شد که به توفیق الهی این مسابقات با آمار بی‌بدیل ۷۳۱ هزار شرکت‌کننده، عنوان فراگیرترین و پرمخاطب‌ترین مسابقات قرآنی دنیا را به خود اختصاص داده است.

جشن چلچراغ آیه‌ها در ایام میلاد پیامبر گرامی اسلامﷺ و حضرت امام صادق علیه‌‎السلام با عنوان چلچراغ آیه‌ها در ۵۰۰ نقطه از کشور، برگزار شد 

این موفقیت مرهون راهنمایی رهبر انقلاب بود که فرمودند مساجد به رقابت با یک‌دیگر در موضوع قرآن بپردازند که ما از سال گذشته این رقابت را از میان مساجد آغاز کردیم؛ ثبت‌نام در این سطح آغاز شد و مورد استقبال خانواده‌ها و اقشار مختلف قرار گرفت و پس از برگزاری رقابت‌های بین مساجد در محله، رقابت‌های محلات و به‌صورت حوزه‌ای و نهایتا رقابت‌های در سطح شهرستان، هم‌زمان جشن چلچراغ آیه‌ها در ایام میلاد پیامبر گرامی اسلامﷺ و حضرت امام صادق علیه‌‎السلام با عنوان چلچراغ آیه‌ها در ۵۰۰ نقطه از کشور، برگزار شد که در ماه‌های آینده و پس از طی مراحل استانی، اختتامیه سی‌امین دوره‌ی مسابقات قرآن و عترت بسیج در سطح ملی برگزار و برگزیدگان امسال معرفی می‌شوند.

بسیج، برای تربیت نیروهای متعهد و کارآمد انقلابی و طراز نظام اسلامی چه پیش بینی‌هایی انجام داده و از ظرفیت مساجد در این رابطه چه بهره‌ای می‌برد؟

تربیت جوان مومن انقلابی هدف گذاری بسیج

بسیج اساسا مبتنی بر یک نظام تعلیم و تربیت منسجم حرکت می‌کند که شامل زنجیره‌ی سِنی و محیطی است و در این نظام تربیتی برای خانواده و محیط تربیتی، مسجد و محیط تحصیل بعد از مدرسه، حوزه و دانشگاه و محیط کار و فضای مجازی برنامه‌ریزی‌هایی پیش‌بینی شده و مسئولیت‌هایی تعریف و واگذار شده است؛ به‌طور مثال حوزه‌ی مدرسه بر عهده بسیج دانش‌آموزی و بسیج فرهنگیان است. حوزه دانشگاه بر عهده‌ی بسیج اساتید و بسیج دانشجویی است؛ حوزه قبل از مدرسه و خانواده بر عهده بسیج جامعه زنان است که هم با مادران کار می‌کنند و در قالب مهدهایی که دایر شده اهداف خود را درخصوص کودکان دنبال می‌کند؛ به همین شکل در زنجیره شکلی و محیطی این کار دنبال می‌شود.

موضوعاتی مانند قرآن، اوقات فراغت، دوره‌های اندیشه اسلامی، ورزش، اردو و بحث‌های علمی و ورزشی که در مجموعه‌های مختلف دنبال می‌شود همگی ذیل همین نظام جامع بسیج هستند و هدف تمام این فعالیت‌ها با محوریت افرادی به نام مربی، تربیت جوانِ مومنِ انقلابی است که هدف‌گذاری بسیج مستضعفین هم بر این راه‌برد استوار است.

آیا فعالیت‌هایی که عنوان شده مخصوص  گروه سنی خاصی است؟

تمرکز اصلی برنامه های بسیج براساس نیازها و علاقمندی جوان و نوجوان است

به واسطه مشغولیت‌هایی که بعد از فراغت از تحصیل مانند اشتغال ایجاد می‌شود، عمده تمرکز ما بر جوانان و نوجوانان است و در سال‌های اخیر در بخش کودکان نیز با تمرکز بر موضوعات کودک فعالیت کردیم و فعالیت‌های ما با توجه به فراغت‌های نوجوانان، نیازها و علاقه‌مندی‌هایشان و نیز قرار گرفتن در سنین رشد، تربیت و بالندگی، تمرکز اصلی بر مقطع جوانی و نوجوانی است.

در حوزه مقابله با تهاجم فرهنگی در بخش تعلیم و تربیت بسیج چه اقداماتی صورت گرفته است؟

بزرگترین مقابله با تهاجم فرهنگی نهادینه کردن سبک زندکی ایرانی اسلامی است

باور ما بر این است که اگر بتوانیم به خوبی سبک زندگی ایرانی اسلامی را در جامعه جا بیندازیم و آن را نهادینه کنیم تا جای آن در جامعه دیده شود، این امر بزرگ‌ترین مقابله با تهاجم فرهنگی است و لذا جو و اتمسفر تمام برنامه‌هایی که اعلام شد به شکلی بر سبک زندگی مخاطب و در نهایت در مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن تعریف می‌شود. از طرف دیگر روی‌کرد کنش‌گری فعال را بر مخاطبان قائلیم؛ این بدین معناست که افراد به جای آن‌که یک مستمع و مصرف‌کننده باشند خود را در قامت دفاع در جبهه حق ببینند و اگر رشدی هم برای فرد متصور هستیم، رشد او در مسیر مبارزه و مواجه‌ی با جبهه باطل باشد و جوان ما وارد مدار مقابله با جریان غیر حق بشود. وقتی او خود را در قامت بسیجی اهل مبارزه و جهاد و انجام تکلیف ببیند، خودش به عنوان عنصر رویارویی با جنگ نرم و دفاع از حقوق مردم و انقلاب تلقی می‌کند و نه تنها خود او تربیت شده بلکه به تربیت سایرین نیز می‌پردازد.

همدوش و هم سنگر با کانون های فرهنگی هنری مساجد اهداف نظام مقدس اسلامی و تربیت جوان مومن انقلابی را دنبال می کنیم

در حوزه کانون‌های فرهنگی_هنری مساجد هم اهداف مشترک است و در کنار سایر مجموعه‌ها قرار گرفتیم و برای تحقق هدفی مشترک فعالیت می‌کنیم. این امر مطالبه صریح رهبر انقلاب بوده و عقل نیز حکم می‌کند که ما شانه به شانه و در کنار هم امور انقلاب اسلامی را پیگیری کنیم. اتحاد، هم‌افزایی، هم‌جبهه‌گی از الزامات سال‌های اخیر است و بسیج همواره تلاش کرده در مسجد با ارکان مسجد مانند: امام جماعت، هیئت امنا، خادم مسجد هم‌دوش و هم‌سنگر باشد و در جاهایی که کانون‌های فرهنگی_هنری مساجد فعال هستند، ارتباط نزدیکی با یک‌دیگر داشته باشیم ضمن هم‌افزایی از منابع و داشته‌ها گرفته تا اجرای برنامه و ماموریت، هم دوش و هم‌پیمان اهداف مقدس انقلاب و تربیت جوانِ مومن انقلابی را دنبال کنیم.

کد خبر 1729835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha