سمینار تحول جامعه مسلمانان تایلند در 100 سال گذشته

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مراسم افتتاحیه سمینار در موضوع تطورات جامعه مسلمان در جامعه تایلند در 100 سال گذشته درد دانشگاه چولالانگکورن بانکوک حضور و در حاشیه این سمینار با رییس مجلس تایلند ملاقات نمود .

 به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی  مراسم افتتاحیه با قرائت قرآن کریم توسط آقای ویسوت بن لاته و خوش آمدگویی توسط پروفسور دکتر ویتایا ساتاپیتانون رئیس دانشگاه چولالانگکورن آغاز شد که وی در صحبت خود گفت : دانشگاه چولالانگکورن بیش از صد سال است که توسط پادشاه راما ششم تأسیس و اولین دانشگاه برتر تایلند است که هدف آن ارائه آموزش عالی به مردم تایلند بدون در نظر گرفتن نژاد و دین می باشد.

وی گفت: در این دوره صد ساله، دانشگاه در زمینه های مختلف دانش های متفاوتی  برای مردم تایلند ارائه و از این دانش برای توسعه کشور در زمینه های مختلف استفاده شده که مسلمانان نیز در این دوره صد ساله مشارکت داشته اند و دانشگاه به حمایت از کار آکادمیک برای مسلمانان ادامه خواهد داد.

وی از دبیر این سمینار آقای دکتر پاکورن پری‌اکورن که با سرعت عمل بالا در فرصت کم سازماندهی این رویداد مهم را به ععده گرفت تشکر نمود و گفت :  دانشگاه چولالانگکورن همیشه با بخش‌های مختلف دانشگاهی همکاری کرده و فرصت‌هایی را جهت برنامه های فرهنگی ایجاد و آمادگی دارد درفعالیتهای آکادمیک مسلمانان همکاری لازم را بعمل آورد.

سپس دکتر ساراووت آری، مدیر مرکز مطالعات مسلمانان و رئیس موسسه مطالعات آسیایی دانشگاه چولالانگکورن، هدف از برگزاری این سمینار گفت: سه موضوع برای برگزارکنندگان این سمینار مهم بوده اول اینکه مشارکت جامعه تایلندی و مردم آن برای مطالعه و درک مسلمانان به منظور ایجاد آشنایی بیشتر بین مسلمانان تایلند و بودایی ها ثانیا فراهم آوردن فرصت و تعمیق برای اساتید و دانشجویان که علاقه مند به آشنایی با سبک زندگی مسلمانان و آموزه های اسلام و در اختیار نهادن منابع مطالعات در خصوص مسلمانان و سوم اینکه تبدیل این سمینار به منبع اطلاعاتی برای کارهای مختلف دولتی که می تواند بیشتر مورد مطالعه قرار گیرد و به عنوان اطلاعاتی برای سیاست گذاری در مدیریت دولتی استفاده شود.

     در ادامه افتتاحیه محمد نور ماتا رئیس مجلس نمایندگی تایلند که خود از مسلمانان است در سخنرانی خود  درخصوص سیرتطورات جامعه مسلمانان در صدسال اخیر گفت :  من خوشحال و مفتخرم که امروز رئیس افتتاحیه اولین کنفرانس ملی مطالعات مسلمانان هستم و مهمتر از آن تحول جامعه مسلمانان تایلند در 100 سال گذشته را مرور می کنیم.

محمد نور ماتا گفت:حقیقت این است که صحبت در مورد 100 سال گذشته برای اساتید ودانشجویان امری عجیب است و به این دلیل که زمان بسیار طولانی اما برای من و همسن سال هایم که دراین کشور زندگی کردیم اصلاً زمان زیادی نیست، زیرا من و بسیاری از افرادی که این سمینار را دوست دارند از نظر سنی به هم نزدیک هستیم.

ماتا گفت:حداقل در طی 50 سال گذشته، من شاهد تغییرات زیادی در جامعه اسلامی بوده ام، جامعه اسلامی قوی تر و پایدارتر شده که ما مسلمانان باید به آن افتخار کنیم.

 رییس مجلس تایلند در توضیحاتی اظهار داشت : من می خواهم از دانشگاه Chulalongkorn برای سازماندهی این رویداد تشکر واذهان کنم  که در گذشته دانشگاه‌ها جرات برگزاری رویدادهای مربوط به مسلمانان را نداشتند، اما امروزه دانشگاه چولالانگکورن این رویداد را برگزار و توانسته از بین 100 مقاله 45 مقاله مفیدی را جمع‌آوری و انتخاب نمایدکه این اتفاق برای من بسیار خوشحال کننده است.

 وی اضافه کرد:امروزه مسلمانانی که تنها ده درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند، می توانند به مناصب مهم ملی برسند. ما در حال حاضر 35 نماینده مسلمان در مجلس و من رئیس مجلس هستم و این مهمترین تحول و پیشرفت مسلمانان در صد سال گذشته به حساب می آید.

محمد نور ماتا گفت:در طول صد سال گذشته، ما از جهات مختلف پیشرفت کرده‌ایم، اما نباید فراموش کنیم که فردی که پایه‌های این پیشرفت‌ها را که منجر به پیشرفت امروزی ما شده شیخ  احمد قمی است که جد خانواده بوناک است او اولین مسلمانی است که در دولت تایلند یک پست کلیدی گرفت و مشاور پادشاه شد ودرهمان زمان اولین شیخ الاسلام لقب گرفت و که این مقام را از شاه اخذکرد که ما مدیون آن هستیم.

این فرهیخته مسلمان گفت: در طول پنجاه سال گذشته از نظر آموزش و پرورش ما پیشرفت زیادی کرده ازجمله اینکه در گذشته افرادی که برای تحصیل علوم دینی سفر می کردند و از خارج فارغ التحصیل می شدند نمی توانستند مدارک تحصیلی خود را با وزارت آموزش و پرورش تایلند تایید نمایند زیرا در تایلند گرایش معارف اسلامی وجود نداشت اما امروزه دیگر این مشکل وجود ندارد. در حال حاضر در سه دانشگاه اسلامی یالا ، دانشگاه اسلامی پاتانی و پردیس مطالعات اسلامی دانشگاه سونگخلا معارف اسلامی تدریس می شود.

وی گفت: امروز، برگزارکننده مشترک سمینار با دانشگاه چولالانگکورن، بانک اسلامی است که بانکی بر اساس موازین اسلام بنا نهاده شده که ما مسلمانان این موضوع را توسعه اقتصادی قلمداد نموده که این نیز یک تغییر خوب در صد سال اخیر برای ما مسلمانان به حساب می آید.

وی تذکری در سخنرانیش داد و اظهار کرد :  مشکل ما این است همه توسعه ای که ما گفتیم فقط توسعه مادی است، چیزی که من از همه دانشگاهیان که امروز در سمینار شرکت کردند می خواهم این است که در توسعه جنبه معنوی مسلمان هم به یکدیگر کمک کنیم، در کنار این پیشرفت ها مادی پیشرفت معنوی برای مسلمانان بسیار ضروری است.

کد خبر 1729892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha