جهاد تبیین، جهادی هوشمندانه و مخلصانه در برابر تحریف‌های دشمن است

حجت الاسلام خسروپناه با بیان اینکه جهاد تبیین، جهادی هوشمندانه و مخلصانه در برابر تحریف های دشمن است، گفت: عدالت، انصاف، صداقت، توکل برخدا و اهل بیت و شهدا از الزمات جهاد تبیین است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در چهارمین همایش علمی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با تبریک سالگرد امام حسن عسکری و پیروزی مقاومت در عملیات طوفان الاقصی گفت: این عملیات یک شکست ترمیم ناپذیر برای رژیم صهیونیستی ایجاد کرد و جریان مقاومت را جهانی کرد.

وی افزود: سازمانی که دم از حقوق بشر می زند، ذره ای از حقوق بشر نمی داند و صریحا اعلام کردند که مرگ یک فلسطینی مانند مرگ یک اسراییلی نیست زیرا ما آنها را بشر نمی دانیم که از آنها دفاع کنیم. آنها حاضر نیستند چشم و گوش باز کنند و می خواهند در غفلت خود بمانند. این آش آن قدر شور شده که امروز مردم آمریکا را هم به خیابان آورده است.

این مقام مسئول با اشاره به موضوع جهاد تبیین و جایگاه آن در تحقق گام دوم انقلاب گفت: جهاد تبیین از الزامات تحقق بیانیه گام دوم انقلاب است. بیانیه گام دوم نظر به نظام انقلاب اسلامی دارد و در آن به سه رکن خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی اشاره شده و بنده در کتابی مباحث بیانیه گام دوم را و تفسیر این منظومه را گردآوری کردم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: نسل گام دوم انقلاب جوانان مومن انقلابی هستند و باید حقایق انقلاب را متوجه شوند و ایمان را از گذشته و امید به آینده داشته باشند. جهاد تبیین از ارکان بیانیه گام دوم انقلاب است.

وی با بیان اینکه خداوند در آیات مختلف قرآن جهاد را همواره مورد تاکید قرار داده است، اظهار کرد: جهاد نوعی زندگی ونوعی زیستن است که زیست مبارزانه، پیوسته، با تمام توان، هوشمندانه، همه جانبه و مخلصانه در تقابل با دشمن در عرصه های مختلف علمی، نظامی، مدیریتی، اقتصادی است. جهاد فقط نظامی نیست بلکه یک تلاش مستمر، به هم پیوسته و همه جانبه است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شخص جهادگر زیستش نظامی است اما کار علمی، اقتصادی، سیاسی و ... او نیز جهادی است. در هر جنگی جهاد ادامه دارد، در جنگ ترکیبی جهاد ترکیبی ، در جنگ اقتصادی جهاد اقتصادی و در جنگ فرهنگی جهاد فرهنگی است.

وی یادآور شد: دشمن آمده تا حقایق را وارونه نشان دهد و زنجیره تواصوا بالصبر و بالحق را از بین ببرد.

خسروپناه با بیان اینکه همه انبیا ابتدا با جنگ نرم مواجه بودند و حضرت نوح ۹۵۰ سال جهاد تبیین را اجرا کردند، گفت: در زمان پیامبر نیز دشمنان پیامبر را مجنون می دانستند و این همان وارونه کردن حقایق است. همیشه قبل از هر جنگ سختی یک جنگ نرم بوده است، همان گونه که ابتدا امام حسین را خارجی دانستند و سپس با او وارد جنگ شدند.

وی گفت: اگر اکنون در مقابل جنگ نرم نایستیم قطعا بعدا مراحل تجزیه ایران به ۹ کشور که هدف دشمنان است، محقق می شود. آنها جنگ نیابتی در منطقه خاورمیانه با هدف تجزیه سوریه و ایران آغاز کردند و ادعا داشتند که در این جنگ سوریه به سه کشور و ایران به ۹ کشور باید تبدیل شود و به همت شهید سلیمانی و جبهه مقاومت برچیده شد. ما به جهاد تبیین و جهاد نرم و شناختی نیاز داریم.

حجت الاسلام خسروپناه با بیان اینکه جهاد تبیین یعنی جهاد هوشمندانه و مخلصانه در برابر تحریف های دشمن و تلاشی مبینانه در برابر دشمن است، گفت: الزام اول جهاد تبیین اخلاق معنوی است؛ اینکه جهاد را مخلصانه انجام دهیم. هر جا جهادمان با اظهار من فردی یا سازمانی باشد، شکست می خوریم. "این کار را من کردم"، من سازمانی حتما با شکست مواجه است. این کار را من بسیج یا من سپاه و یا نهاد منی انجام داد و این همان شرک است.

وی تصریح کرد: البته در بخش هایی از جهاد تبیین باید بگوییم اشتباه کردیم، باید بگوییم و ترمیم کنیم و از بیان انصاف نباید فاصله بگیریم البته امتیازات مثبت را باید بیان کنیم. عدالت، انصاف، صداقت، توکل به خدا، توسل به اهل بیت و شهدا از الزامات جهاد تبیین است. اینکه می گوییم در جهاد اخلاص باشد نه اینکه عقل و تدبیر نباشد، شرط اسلامیت عقل و تدبیر است. باید از علم و دانش استفاده کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اردوهای راهیان نور در تبیین هشت سال دفاع مقدس خاطرنشان کرد: راهیان نور یک فناوری نرم اجتماعی در تبیین حقایق دفاع مقدس است یا به طور مثال فناوری راهیان پیشرفت که در اوج تحریم نشان می دهد که ناوگروهی به مدت هشت ماه به دور دنیا حرکت می کند. این فناوری ها توسط افرادی وارسته ساخته شده است که می تواند در راهیان پیشرفت به عنوان یک فناوری معرفی شود.

وی با پیشنهاد اینکه مرکزی به عنوان راهیان پیشرفت تشکیل شود تا این فناوری ها در آن به نمایش گذاشته شود افزود: امروز راهپیمایی اربعین جشن غدیر برای تبیین ولایت مداری و معرفی یزید زمان است اما بدانیم آمریکایی ها در مورد اربعین کارگروه تشکیل دادند در حالی که اربعین اوج وحدت ایران و عراق است.

خسروپناه با اشاره به ظرفیت های مختلف علم و فناوری در ارتش اظهار داشت: در حوزه علم و فناوری این موضوع صرفا نظامی نیست و در حوزه های دیگر نیز مفید است. امروز در حوزه کوانتوم، هوش مصنوعی کارهای بسیار مفیدی در ارتش انجام شده است که از ابزار رسانه می توان برای معرفی آن استفاده کرد که البته آن گونه که باید از این ابزار استفاده نشده است.

وی تصریح کرد: امروز ارتش جمهوری اسلامی در فناوری های مختلف از جمله پل سازی، تونل سازی، فناوری های بسیار پیچیده بسیار پیشرفت کرده که باید با تکنیک های رسانه ای تبیین شود. اگر قرارگاه جهاد تبیین در کشور شکل می گرفت حتما ارتش هم می توانست در آن قرارگاه همکاری کند. ما نیازمند یک سند راهبردی جهاد تبیین هستیم تا به چیستی جهاد تبیین پاسخ دهیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه ایرانی بودن، اسلامی بودن و انقلابی بودن سه محور جهاد تبیین است، یادآور شد: دشمن هر سه این اهداف را مورد هدف قرار داده و نکته مهم این است که از زمان شاه عباس دوم این کار را شروع کردند و کتاب هایی نوشتند که در مورد ایرانیان هرچه رذالت و صفات بد بود، نسبت دادند اما ملت ایران همواره با شجاعت، مقاومت و مردانگی پیش رفتند و هیچ گاه به این موارد در این کتاب ها اشاره نمی کنند. به دانشمندان ایرانی در طول تاریخ اشاره ندارند. شیخ طوسی، ابن سینا و هزاران دانشمند دیگر ایرانی در این کتاب ها دیده نمی شوند.

وی افزود: ایران امروز تنها کشوری است که توانست در طی مدتی کوتاه شش واکسن در مبارزه با کرونا تولید کند و این توانمندی ایرانی ها بود. هدف دشمن تضعیف ایرانیت است؛ حتی برخی غیرت ملی را نیز زیر سوال بردند و می گویند چه می شود ایران تجزیه شود در حالی که تحقیقات نشان می دهد ۹۹ درصد مردم با تجزیه ایران مخالف هستند که این امر باید در جهاد تبیین بیان شود در حالی که قریب به ۴۰ درصد ملت آمریکا به تجزیه آن معتقدند، آنها فاقد هویت ملی و خانوادگی هستند و تلاش به همجنس گرایی و ترویج آن در کشورهای خاورمیانه دارند تا از این راه خانواده را مورد هدف قرار دهند. بحث جمعیت، اسلامی بودن و حتی ورود شبهات علیه خدا، اصول دین همگی از اهداف آنهاست.

حجت الاسلام خسروپناه اظهار کرد: دشمن حتی در مجامع جوان دنیا تلاش می کند تا اعتقاد و باور نسبت به خدا را شبهه وارد کند، شبهاتی ضعیف و بی منطق و البته باید بگوییم هیچ شبهه اعتقادی وجود ندارد که ما به آن پاسخ نداده باشیم. شبهات آنها در مورد وجود خدا و مهدویت است و از سوی دیگر برهان های وجود خدا در غرب بیشتر از شبهات آنهاست. غرب تلاش می کند حتی به ارزش های اخلاقی نیز شبهه وارد کند، از احکام فقهی تا حجاب را شبهه وارد کردند و می گویند مگر زمان پیامبر حجاب بوده است؛ باید به آنها پاسخ دهیم که ۲۱ آیه قرآن در مورد حجاب است. در زمان پیامبر اگر فردی آزاده حجاب را رعایت نمی کرد توهین به خودش بود.

وی ادامه داد: مسئله بی حجابی و برهنگی اکنون مسئله جدیدی است. این مسئله زمان پیامبر نبوده است. حکمت حجاب در آیات و روایات فراوان بیان شده است و شبهات اسلامی، اعتقادی و شرعی در مورد حجاب است و شبهاتی دیگر ناظر بر مردم سالاری دینی، شهادت، مقاومت و ایستادگی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با طرح این سوال که چرا اسراییل ضعیف است و نتوانسته غزه را به تصاحب خود درآورد، اظهار کرد: پاسخ این سوال این است که نسل فعلی رژیم صهیونیستی جوانانی عیاش، برهنه و مست هستند که توان مقاومت ندارند. چرا جرات گرفتن غزه را در مساحتی کم ندارند؛ از این ضعف آنهاست زیرا جوانان آنها غیرت جنگیدن ندارند اما جوانان غزه از نسلی انقلابی، مومن و غیرتمند هستند.

وی گفت: امروز عملیات طوفان الاقصی جلوی عادی سازی روابط را گرفته است، عملیاتی که توسط چهار نفر انجام شد، راه باز بود و کسی مقاومت نکرد. امروز هدف دشمن ولایت فقیه و مقاومت است، آنها می خواهند مقاومت و ولایت فقیه را از ما بگیرند. آنها می خواهند ما انقلابی نباشیم تا ایران به راحتی تجزیه شود اما باید بدانیم اگر امام (ره) دو سال دیرتر انقلاب را انجام می دادند و اقبال مردم و امام نسبت به یکدیگر نبود، ایران تجزیه می شد. خوزستان، کردستان و برخی مناطق دیگر از کشور جدا می شدند و ایران مرکزی باقی مانده با حاکمیت بهاییت اداره می شد و وحدت شیعه و سنی که آرمان اصلی انقلاب بود، آسیب می دید. جهاد تبیین ابتدا برای شناخت خود و سپس با قدرتی بیشتر برای تبیین حقایق برای دیگران باید مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 1730028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha