رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران:

ادبیات فارسی وامدار بیهقی است

سیزدهمین همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی و بازشناخت پیوند نثر فارسی و هویت ملّی برگزار شد.
ادبیات فارسی وامدار بیهقی است

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران گفت: زبان و ادب فارسی وامدار نثر فاخر و وزین ابوالفضل بیهقی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، اوّل آبان، از سال ۱۴۰۱ به نام روز ملّی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در تقویم ملّی کشور ثبت شده است و یکی از برنامه های این روز برگزاری بزرگداشتی برای زنده نکهداشتن و گرامی داشت پدر نثر فارسی است.

در همین راستا سیزدهمین همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی و بازشناخت پیوند نثر فارسی و هویت ملّی روز دوشنبه در زادگاهش سبزوار آغاز شد. در این همایش دوروزه که به همت دانشگاه حکیم سبزواری برپا شده، علاوه بر سخن شناسان و استادان ایرانی شماری از پژوهشگران کشورهای منطقه از پاکستان، افغانستان، ارمنستان، عراق و اقلیم کردستان عراق به صورت حضوری و یا مجازی شرکت دارند که به موضوع بسیار ضروری و مهم «هویت» می‌پردازند.

 محمود شالویی، رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران  در سخنرانی خود در این همایش که به صورت مجازی صورت گرفت اظهارکرد: تلاش و کوشش برای ارج نهادن به زبان و ادب فارسی و توجه به شعر و نثر، که بیهقی از استوانه‌های وزین آن به شمار می‌رود، اقدامی ستودنی است.

وی افزود: در شرایطی که زبان و ادب فارسی در معرض خطر و تهاجم زبانی از سوی بیگانگان و خارج از مرزها واقع شده، برپایی همایش بزرگداشت ابوالفضل بیهقی امری نیکو است و باید از از برگزار کنندگان این برنامه قدردانی کرد.

شالویی گفت: سرزمین گرانقدر ایران عزیز در جهان به زبان و ادب خویش شناخته می‌شود که در این بین شعر و نثر نقش مهمی دارند و این دو بسان گوهرهای ارجمندی هویت خویش را نمودار می‌کنند.

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران گفت: همچنین از دانشگاه حکیم سبزواری که شرایط مناسبی را برای برگزاری این همایش فراهم کرده است تا محققان و پژوهشگران پیرامون نثر وزین فارسی گفت و گو کرده و سخن و نوشتار خود را عرضه کنند، سپاسگزاری می کنیم.

افتتاح موزه نثر فارسی

ادبیات فارسی وامدار بیهقی است

در حاشیه سیزدهمین همایش بین المللی بزرگداشت این مورخ، پژوهشگر و ادیب بلندآوازه ایران و بازشناخت پیوند نثر فارسی و هویت ملّی، "موزه نثر فارسی" در دانشگاه حکیم سبزوای به بهره‌برداری رسید.

علی صادق منش، عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حکیم و طراح و مجری این موزه در آیین گشایش این مرکز، گفت: موزه نثر فارسی نخستین موزه در دنیاست که با تمرکز بر موضوع نثر فارسی ایجاد شده است و با تبیین تاریخ تطور نثر فارسی، اهمیت، جایگاه و وسعت تأثیرگذاری آن بر هویت ایرانی را تبیین می‌کند.

وی با بیان اینکه این موزه مقدمات آشنایی مردم با هویت ایرانی و تشویق عموم برای ورود به دنیای نثر را تقویت می‌کند، افزود: طرح اولیۀ این موزه به صورت یک راهرو و مشابه "دالان زمان" ارائه شد چنانکه هنگام بازدید در گام نخست از دوره هخامنشیان آغاز و مرحله به مرحله دوره های تاریخی و تطور نثر در آن تبیین و بازگویی می شود.

مجری این موزه تصریح کرد: مخاطب پس از آشنایی کلی با آثار پدید آمده به زبان های اوستایی و پهلوی، به عنوان زبان‌های مادر زبان فارسی، وارد دوره‌های بعدی شده و تا دوره معاصر، از یک سو با متون نثر شامل کتاب ها و توضیحاتی در قالب پوستر از سبک هر دوره آشنا شده و از طرفی با فرامتن شامل اشیای تاریخی و ارزشمند از زندگی در هر دورۀ تاریخی و پرچم ها آشنا می‌شود.

طراح و مجری نخستین موزه نثر فارسی گفت: این موزه دوسوی متن و فرامتن تاریخی نثر را به نمایش می گذارد و به عنوان اولین در نوع خود، می‌تواند به تثبیت جایگاه سبزوار به عنوان پایتخت نثر فارسی، منجر شود.

صادقی منش افزود: چنانچه شرایطی فراهم شود که این موزه با یک معماری ژرف و زمینی در میانۀ دانشگاه و یا در شهر ایجاد شود نه تنها دانشجویان از آن بهره می برند، که بازدید گردشگران علاقه‌مند نیز از آن تسهیل خواهد شد.

گفتنی است، ابوالفضل بیهقی، تاریخ‌نگار قرن پنجم هجری قمری و نگارنده کتاب تاریخ بیهقی از مورخان دوره غزنوی است که سال ۳۸۵ در روستای "حارث آباد" بیهق (سبزوار کنونی) متولد شد.

وی بعد از کسب فضایل به دیوان رسایل محمودی راه یافت و در خدمت "خواجه بونصر مُشکان" به کار پرداخت و در خدمت سلاطین غزنوی به سر برد.

اثر گرانسنگ وی "تاریخ بیهقی" از سوی عمده کارشناسان، صاحبنظران و استادان ادبیات فارسی به عنوان فاخرترین نمونه نثر فارسی شناخته شده است و از این رو بیهقی را "پدر نثر فارسی" لقب داده اند.

پایان پیام/

کد خبر 1730107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha