۳ قول تحول آفرین در اختتامیه جشنواره زرشک

خیام نکویی در اختتامیه جشنواره زرشک سه قول تحول آفرین در زمینه محصول مزیت دار زرشک داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، سید مجتبی خیام نکویی - معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی امروز (۳ آبان) در اختتامیه جشنواره زرشک سه قول تحول آفرین در زمینه زرشک را داد.

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی قول اجرای تعیین توالی کل ژنوم زرشک، قرار گرفتن جایگاهی به صورت رایگان برای عرضه محصولات زرشک در یکی از فروشگاههای زنجیره ای حاکمیتی، ایجاد دو مزرعه نوآوری و بهره ور باغات زرشک خراسان جنوبی را داد.

وی افزود: امسال ۱۰۲ مزرعه نوآوری بهره ور در زمینه محصولات مختلف کشور در حوزه باغی، دامی، شیلات و... ایجاد می شود که دو مورد آن مختص زرشک بوده و تولیدکنندگان را پوشش خواهد داد.

وی از اهداف مهم در زمینه اجرای این سه مهم دانش بنیان شدن بوده و امید است فراتر از مرزهای استان زرشک بتواند ارزش افزوده ایجاد کند.

خیام نکویی با اشاره به توانمندی و ظرفیت بخش کشاورزی در حوزه های مختلف گفت: کشور ما با وسعت ۱۶۵ کیلومتر مربع بوده که ۸۴ میلیون هکتار مرتع، بیش از ۱۳ میلیون هکتار جنگل و حدود ۳۳ میلیون هکتار بیابان دارد.

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی افزود: ایران رتبه اول زعفران، انجیر، انار و گل محمدی دنیا را دارد و در مجموع ۴.۵ میلیون بهره بردار در بخش کشاورزی داریم و این نشان از ظرفیت و توانمندی هایی است که باعث شده امروزه ۱۲۵ میلیون تن تولید بخش کشاورزی داشته باشیم.

خیام نکویی با بیان اینکه امروز ۸۰ درصد تولید بخش کشاورزی با ضریب ۸۰ درصد تأمین کننده نیاز کشور است، یادآور شد: خراسان جنوبی رتبه اول تولید زرشک بی دانه، رتبه دوم زعفران، رتبه پنجم تولید گل نرگس، رتبه ششم تولید پنبه و پسته و رتبه ۸ تولید انار و بادام را به خود اختصاص داده و این میزان تولید از ظرفیت ها و پتانسیل های استان است.

وی با اشاره به این مهم که خراسان جنوبی ظرفیت تبدیل زرشک به اقتصاد را دارد، تأکید کرد: زرشک در استان باید به اقتصاد تبدیل شود و بهترین ظرفیت خراسان جنوبی نیروی انسانی فرهیخته، نخبه و توانمد است که نسبت به  این ظرفیت شناخت کامل دارد.

وی از مشکلات پیش رو در استان به خام فروشی محصولات تولید شده اشاره کرد و گفت: باید برای ارزش افزوده محصولات تولیدی به استان برسدو ارزش افزوده در استان ایجاد کرد.

وی با توجه به اهمیت محصولات مزیت دار با محوریت زرشک قول اجرایی شدن سه وعده را داد و گفت: دانش بنیان شدن کشور از اهداف عملی شدن این سه وعده بوده و امید است زرشک بتواند فراتر از مرزهای استان ارزش افزوده ایجاد کند.

به گفته وی باید برای ارزش افزوده تحول معنادار ایجاد کرد و توسعه صادرات، گسترش بازار داخلی و بین المللی، برند سازی، ترغیب و تشویق سرمایه گذاران در حوزه زرشک و... باعث تحول چشمگیر خواهد شد.

کد خبر 1730382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha