تحقیقات جدید نیوزلند درباره تیراندازی به دو مسجد کرایست چرچ

پزشک قانونی نیوزلند تحقیقات جدیدی را درباره تیراندازی به سمت نمازگزاران دو مسجد کرایست چرچ آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الشرق، پزشک قانونی نیوزلند تحقیقاتی را درباره بدترین تیراندازی در این کشور توسط «برنتون تارانت» استرالیایی به سمت نمازگزاران دو مسجد در کرایست چرچ که در مارس 2019 میلادی رخ داد و به کشته شدن 51 نفر و زخمی شدن دهها نفر منجر شد، آغاز کرد.

تارانت، یک بیانیه نژادپرستانه را کمی قبل از این حمله از فیس بوک پخش کرد. وی به اتهام کشتن 51 نفر و 40 فقره اقدام به قتل و یک فقره اقدام تروریستی محکوم شد. درحال حاضر تارانت درحال گذراندن محکومیت حبس ابد بدون آزادی مشروط است.

بریژیت ویندلی، معاون پزشک قانونی گفت: این تحقیقات به دنبال روشن کردن آنچه رخ داده است و ارایه توصیه‌هایی برای کاهش احتمال وقوع مجدد یک حادثه مشابه است.

وی افزود: این تحقیقات درباره تعیین مسئولیت تا قصور نیست. من هیچ اختیاری برای اعطای غرامت یا اتخاذ تدابیر بیشتر ندارم.

این تحقیقات در طول شش هفته آتی بررسی خواهد شد. انتظار می رود که ویندلی نتایج تحقیقات را قبل از سال 2024 میلادی منتشر کند.

گزارش منتشر شده سال 2020 درباره کشتار در دو مسجد کرایست چرچ از پلیس نیوزلند به دلیل کوتاهی در انجام تحقیقات لازم هنگام صدور مجوز سلاح گرم عامل حمله انتقاد کرد.

پس از انتشار این گزارش، جاسیندا آردرن، نخست وزیر وقت نیوزلند با انتشار بیانیه‌ای عذرخواهی کرد و گفت: این کمیته به نتایجی نرسید که مانع این حمله می شد. اما این مسائل شکست‌هایی است که از آنها عذرخواهی می کنم.

دولت نیوزلند قصد دارد وزارت اقلیت‌های قومی را تشکیل دهد و قوانین اعطای مجوز سلاح گرم و ضد تروریسم را تشدید کند. همچنین تغییرات قانونی که پلیس نتواند به نحو بهتری با جرایم ناشی از نفرت برخورد کند.

کد خبر 1730394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha