طبق مستندات قرآنی، روایی و عقلانی کمک به مردم فلسطین امری لازم است

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی گفت: کمک به مردم مظلوم فلسطین امری لازم است که مستندات قرآنی، روایی و عقلانی دارد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی استاد حوزه علمیه و مفسر قرآن کریم در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد، در پاسخ به شبهه افکنی در خصوص کمک به مردم مظلوم فلسطین؛ گفت: این درست نیست که برخی چنین وانمود می کنند که با وجود افراد بیکار و نیازمند در کشور نباید به مردم مظلوم فلسطین کمک کرد، آیات و روایات فراوانی در خصوص کمک به مظلوم وجود دارد.

وی با استناد به آیات قرآن کریم عنوان کرد: دفاع از مظلوم عین آیه قرآن کریم است، «وَمَا لَکُمْ لَا تُقَٰتِلُونَ فِی سَبِیلِ ٱللَّهِ وَٱلْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ ٱلرِّجَالِ وَٱلنِّسَآءِ وَٱلْوِلْدَٰنِ ....» « چرا در راه خدا جهاد نمی‌کنید و در راه (آزادی) جمعی ناتوان از مرد و زن و کودک که دائم می‌گویند: بار خدایا، ما را از این شهری که مردمش ستمکارند بیرون آر و از جانب خود برای ما (بیچارگان) نگهدار و یاوری فرست.» طبق این آیه قرآن کریم دفاع از مظلوم حتی اگر کافر باشد لازم است.

 حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با استناد به آیاتی از سوره شمس؛ اظهار کرد: خداوند در آیات پایانی این سوره برای دختران زنده به گور که جزو مشرکان بودند اظهار ناراحتی می کند.

این مفسر قرآن کریم در ادامه با استناد به آیات دیگری از قرآن کریم بیان کرد: قرآن یک آیه به نام امت واحده دارد؛ طبق آیات قرآن  همه مسلمانان در هر کجای کره زمین باشند یک امت هستند. در قانون اساسی بند ۱۱ آن آمده است جمهوری اسلامی موظف است که هر کجای دنیا مظلومی فریاد دادخواهی زد کمک کند.

وی افزود: خداوند در قرآن کریم به پیامبر خود می فرماید زکات که می گیرد به هشت گروه بدهید یکی از گروه ها کافرانی هستند که  اگر به آنها غذا و لباس بدهید به شما دلگرم می شوند و شاید به دین شما ایمان بیاورند. گاهی باید برای جذب قلوب هزینه مالی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی گفت: طبق آیات قرآن کریم و دعای نماز ما حق نداریم فقط خود را دعا کنیم در دعاهای نماز هم همه را دعا می کنیم و به همه صالحان سلام می کنیم.

وی با استناد به فرازی از فرمایشات امیرمومنان امام علی(ع) در نهج البلاغه، ابراز کرد: همه مردم مثل تو هستند اگر دین آنها همچون دین تو باشد برادر هستید اگر دین او متفاوت باشد انسان است؛ در روایت است که پیامبر(ص) در مجلسی با اصحاب خود نشسته بودند جنازه شخص یهودی را تشیع می کردند پیامبر(ص) به احترام او ایستادند اصحاب تعجب کردند حضرت فرمودند اگرچه یهودی اما انسان است و انسان کرامت و مقام دارد برای انسانیت او ایستادم.

این مفسر قرآن کریم بیان کرد: امام حسین(ع) روز دوم محرم وقتی به کربلا رسیدند به اصحاب خود فرمودند آب برای ذخیره تهیه کنید زیرا حر با لشکر هزار نفری خود می آید که ما را محاصر کند، آنها تشنه خواهند بود. امام برای قاتل خود آب تهیه کردند. امروز درست نیست با وجود اینکه همه مراجع و امت اسلامی همه برای غزه یک صدا شدند ما برخلاف این جریان از کمک دریغ کنیم به بهانه اینکه برخی از مردم در کشور نیازمند هستند.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با استناد به موارد عقلی کمک به مردم فلسطین؛ عنوان کرد: اسراییل دشمن و همواره در حال تهدید کردن ما است عقلانی است که دشمن را در خارج از کشور زمین گیر کنیم و اجازه ندهیم جنگ به داخل کشور کشیده شود.

وی با استناد به حدیثی از اهل بیت(ع) اظهار کرد: هر مسلمانی صدای مظلومی را بشنود و جواب ندهد مسلمان نیست. طبق آیه قرآن اگر دو گروه از مسلمانان درگیر شدند آنها را آشتی دهید اگر از دو طرف یکی گردن کلفتی یا قلدری کرد همه کمک کنید زورگو ظالم را سرجای خود بنشانید. ۷۵ سال است که در اشکال مختلف به مردم مظلوم فلسطین ظلم می شود ما باید به آنها کمک کنیم. ضمن اینکه آیات مقابله به مثل در قرآن کریم فراوان است.

کد خبر 1730710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha