نگهداری 4000 نسخه خطی نادر در مسجد جامع «صنعاء»

یک استاد دانشگاه اسلامی مصر تاکید کرد که 4000 نسخه خطی عربی نادر در مسجد جامع صنعاء نگهداری می‌شود و 12 قرآن قدیمی در این مسجد کشف شده که یکی از آنها به خط «حضرت علی(ع)» نوشته شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الهیئه الوطنیه للاعلام، دکتر اسامه طلعت، استاد باستان شناسی اسلامی و معاون دانشکده باستان شناسی دانشگاه قاهره، گفت: مسجد جامع شهر صنعا در میان مردم یمن از جایگاه بزرگی برخوردار است، زیرا یکی از قدیمی‌ترین مساجد در این کشور به شمار می‌رفت. این مسجد در سال ششم هجری قمری به دستور پیامبر گرامی اسلام ساخته شد  واولین مسجدی بود که در خارج از سرزمین حجاز ساخته شده بود.

دکتر اسامه طلعت در برنامه «الوقایع العربیه» گفت: خلیفه اموی «ولید بن عبدالملک» دستور توسعه آن را صادر کرد و 12 قرآن قدیمی در آن کشف شد که یکی از آنها به خط «علی بن ابی طالب(ع)» نوشته شده بود  و همچنین چهار هزار نسخه خطی نادر عربی از آغاز اسلام و مکاتباتی از دوران امویان و بسیاری از اشیاء قیمتی در حال حاضر در کتابخانه این مسجد نگهداری می‌شود.

وی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مسجد طراحی سنتی آن است که  شامل یک حیاط، چهار سایبان و دو مناره و همچنین سقف‌های چوبی متشکل از گنبدهای کوچکی است که لایه لایه ساخته شده‌اند  وبا رنگ‌های روغنی فوق العاده شگفت انگیز و خلاقانه رنگ آمیزی شده است.

کد خبر 1730896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha