دانش‌آموزان در این مسجد زندگی کردن را یاد می‌گیرند

مدرسه مسجدمحور «فائق» چهار مدل و بستر را برای آموزش پیش‌بینی کرده است؛ فرآیند این مدرسه به گونه‌ای است که دانش‌آموزان زندگی آینده را تمرین کرده و مطالبه‌گری و مسئولیت‌پذیری در وجودشان نهادینه شود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان: برای همه ما تحصیل در مدرسه همراه با تجربه‌هایی بوده است که اگر در هر محفل و مجلسی می‌نشستیم همان موارد را تنها با اندکی تفاوت می‌شنیدیم و این چرخه با تغییرات جزئی در سال‌های بعد برای نسل آینده نیز تکرار می‌شد و همواره این پرسش برای همه مطرح بود که استعدادهای بالقوه و بالفعل دانش‌آموزان ذیل این آموزش‌های تکراری چه سمت و سویی خواهد یافت؟


البته منکر تغییرات آموزشی طی چند سال اخیر نیستیم اما هرگز آن مدینه فاضله‌ای که منظور نظر بسیاری از کارشناسان عرصه آموزش و پرورش بود، حاصل نشد. اکنون پس از گذشت همه این حرف و حدیث‌ها، چند سالی می شود که رویکرد متفاوتی را در سطح سیستم آموزشی شاهد هستیم که به مدارس مسجدمحور معروف شده‌اند. این مدارس که با مشتریان پر و پا قرصی هم مواجه شدند امتحان خود را پس داده‌اند و به گونه‌ای غیرقابل باور به نسبت سیستم موازی آموزشی که در جریان است، موفق به تربیت دانش‌آموزان شده اند.


بر آن شدیم به مناسبت فرارسیدن سیزدهم آبان ماه، روز دانش‌آموز با «حیدر متوسلی» مدیر مدرسه مسجدمحور «فائق» گفت وگویی داشته باشیم و کم و کیف فعالیت های این مدرسه و اساسا مدارسی با این سبک و سیاق، از زبان او بشنویم.

«حیدر متوسلی» در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، با بیان اینکه صفر تا صد مدارس مسجدمحور توسط مردم و با فعالیت‌های جهادی به سرانجام می‌رسد، اظهار کرد: شاید جالب باشد که بدانید مدارس مسجدمحور حدود ۲۰ سال می‌شود که در چرخه آموزشی کشور حضوری فعال دارند اما آنچنان که باید و شاید مورد توجه واقع نشدند یا شاید بهتر بگوییم «مطرح» نشدند. این مدارس اولین بار در مشهد مقدس و با تاسیس مدرسه مسجدمحور «صنعتگر» حیات خود را آغاز کردند اما به تدریج دامنه‌شان به سایر نقاط کشور رسید و چندسالی می‌شود که در تهران و دیگر نقاط کشور شاهد رشد این مدارس هستیم.

مدیر مدرسه مسجدمحور فائق با بیان اینکه اکنون سه سال از زمان آغاز به کار این مجموعه می‌گذرد، تصریح کرد: با بررسی های انجام شده دریافتیم تغییر ذیل نظام آموزشی فعلی امکان‌پذیر نیست لذا به فکر راه‌اندازی یک مدرسه با رویکرد مسجدمحور افتادیم هرچند که مدرسه ما از نظر مساحت و فضا کوچک است اما از نظر تاثیرگذاری مقیاس وسیعی دارد.


وی ادامه داد: در نظام آموزشی فعلی دانش‌آموز به مدت ۱۲ سال کتاب‌هایی را می‌خواند که بسیاری از آنها در زندگی آینده او هیچ استفاده‌ای ندارند. این دروس را می توان به صورت فشرده در مدت کوتاهی تدریس کرد و زمان را برای امور دیگر اختصاص داد از جمله سبک زندگی اسلامی ایرانی چراکه اگر قرار باشد رشد دانش‌آموزان در نظام تربیتی آموزش و پرورش ذیل شش ساحت سند تحول باشد باید به خود بیاییم و از این حالت تکراری در ارائه دروس خارج شویم، همه بچه‌هایی که با این روش درس خواندند نهایتاً شاید نمره را گرفتند اما در فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و بسیاری دیگر از عرصه‌ها کمیت‌شان لنگ است.

متوسلی با بیان اینکه در سیستم فعلی نسل مصرف‌گرا در جامعه تربیت می‌شود، افزود: ما با همین رویکرد بود که تصمیم به راه‌اندازی مدرسه فائق گرفتیم و مدل متفاوتی را در اداره مدرسه به کار بستیم، برای مثال کارت خرید مدرسه در هر دوره دست یکی از دانش آموزان است، برای مثال او مامور می‌شود که برای صبحانه مدرسه نان بخرد، حالا باید خودش تصمیم بگیرد که چند نان بخرد، چه‌طور بخرد، چه‌طور بیاورد، در واقع او با یک فرآیند واقعی در زندگی آینده‌اش مواجه می‌شود. در شرایط جدی قرار می گیرد و به همین ترتیب در مورد کارهای مختلف این تقسیم کار در مدرسه وجود دارد.

دانش‌آموزان در این مسجد زندگی کردن را یاد می‌گیرند

دانش‌آموزان در این مسجد زندگی کردن را یاد می‌گیرند

وی تصریح کرد: در مدرسه فائق چهار مدل و بستر عملکرد برای آموزش وجود دارد که شامل کلاس‌های نظری، مهارتی(هنری)، ورزشی و نهایتا کاری می شود. ما بر اساس این چهار محور است که آموزش را در مدرسه ارائه می کنیم. برای مثال اگر کتاب مطالعات اجتماعی به دانش‌آموز تدریس می‌شود آموزش ما محدود به مطالب کتاب نمی‌شود، بلکه سعی می‌کنیم مبتنی بر اندیشه اسلامی موضوعات روز جامعه را بررسی کنیم، برای مثال در مورد حجاب بحث و بررسی داشته باشیم تا نسل آینده را بر اساس استدلال و استنتاج تربیت کنیم؛ یا اگر قرار است مطالبه‌گری داشته باشیم دانش‌آموزان را مجلس می‌بریم، در واقع تلاش ما این است که مطالبه‌گری و مسئولیت‌پذیری را در مدرسه به دانش‌آموز منتقل کنیم.

دانش‌آموزان در این مسجد زندگی کردن را یاد می‌گیرند

دانش‌آموزان در این مسجد زندگی کردن را یاد می‌گیرند

دانش‌آموزان در این مسجد زندگی کردن را یاد می‌گیرند

این پژوهشگر ادامه داد: دیتا یا همان اطلاعات در دنیای امروز یک مساله در دسترس است، قرار است که ما انسان تربیت کنیم. اگر موضوع غزه مطرح است این مساله را ذیل مباحث درسی با دانش‌آموزان به بحث می‌گذاریم و اعتقاد ما بر این است که اطلاعات خام و محفوظات به تنهایی کافی نیست.

دانش‌آموزان در این مسجد زندگی کردن را یاد می‌گیرند

وی با بیان اینکه مدرسه مسجدمحور فائق پذیرای دانش آموزان پایه سوم تا ششم است، افزود: در مجموع ۲۰ دانش‌آموز در این مدرسه درس می خوانند. غربال خاصی نداریم و در مدرسه به روی همه باز است؛ از سوی دیگر مربیان ما نیز ثابت نیستند، به این معنا که بر اساس نیاز مدرسه گاهی یک مربی برای چند سال در مدرسه حضور دارد، یک مربی برای چند ماه، به این شکل برنامه ریزی نداریم که مربیان همیشگی در مدرسه حضور داشته باشد.

دانش‌آموزان در این مسجد زندگی کردن را یاد می‌گیرند

کد خبر 1731038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha