مداح فرهنگ شهادت را به بهجت معنوی در قلوب مومنین تبدیل می‌کند/ تولّی و تبرّی مقدمه جهاد است

فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه مداحان فرهنگ شهادت را از سرچشمه عاشورا به عنوان حقیقت گرفته و در قلب‌های مومنان و مشتاقان و محبان به یک زندگی باطراوت و بهجت معنوی تبدیل کرده‌اند، گفت: برائت از دشمنان اسلام رزق الهی و مستمر است، بدون برائت نمی‌توانیم جهاد کنیم. تولی و تبری مقدمه جهاد است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، همایش سراسری مداحان کشور به همت بسیج مداحان با حضور ۸۰۰ نفر از جامعه مداحی، امروز (دوشنبه، ۸ آبان) با هدف تبادل نظر و بحث پیرامون موضوع جهاد تبیین برگزار شد.

در این همایش که در محل سالن ۵ آذر سازمان بسیج برگزار شد، سردار سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، «غلامرضا سلیمانی» رئیس سازمان بسیج، حجت الاسلام «عبدالله حاجی صادقی» نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی؛ «علی انسانی» مداح؛ «سید قاسم قریشی» معاون سازمان بسیج؛ «سید مجتبی ابطحی» دبیر کل کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین، مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی و سپاه پاسداران حضور دارند.

 بنابر این گزارش، در بخش عصرگاهی این همایش، ابوذر روحی، مداح اهل بیت (ع) ابیاتی در مورد عملیات طوفان الاقصی، قدس، انتفاضه، حزب‌الله، مقاومت، خواند که با همخوانی ۸۰۰ تن از برادران و خواهران مداح حاضر در این همایش همراه بود.

در ادامه کلامی زنجانی، شاعر اهل‌بیت (ع) روی سن حاضر شد و به قرائت ابیاتی با موضوع ائمه اطهار (ع) پرداخت.

این گزارش می‌افزاید: در ادامه سردار سلامی به ایراد سخن پرداخت و با بیان اینکه خدا را شاکرم که امروز این افتخار نصیبم شد که در جمع ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت حضور یابم، اظهار کرد: این جمع، دلدادگانی هستند که جمعی از شور حسینی و شعور عاشورایی را برای جریان یابی جاذبه الهی عاشورا و حرکت دادن آن واقعه عظیم در متن زمان و انتقال آن از نسلی به نسل دیگر یک مجاهدت بزرگ را انجام می‌دهند.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: به صورت طبیعی عاشورا قبله فضایل عالم هستی است، رفیع ترین واقعه ای که در آن همه ارزش‌های الهی و انسانی در اوج تجلی یافت، زیباترین و عمیق ترین معارف عالم در این واقعه متراکم اما عمیق تبلور یافت، همانگونه که در مورد قرآن فرموده اند ظاهر آن زیبا، موزون و بهجت آور و باطنش عمیق است.

شخصیت‌های عاشورا را تکثیر کرده اید

وی خطاب به مداحان تصریح کرد: شما در طول زندگی فرهنگ شهادت را از سرچشمه عاشورا به عنوان حقیقت گرفته و در قلب های مومنان و مشتاقان و محبان به یک زندگی با طراوت و بهجت معنوی تبدیل کرده اید، تاریخ را حرکت داده اید، شخصیت‌های عاشورا را تکثیر کرده اید و به عاشورا امتداد داده‌اید.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: عاشورا واقعه‌ای متوقف شده در زمان نیست بلکه جاری و زنده و حیات بخش است، قدرت ایجاد می‌کند. احساس، ایمان، شور، شعور ، آگاهی، میدان پرورش حب و بغض است، در زیارت عاشورا می‌خوانیم «اِنّی سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُمْ» ... شما ما را در دنیا و آخرت با ائمه محشور می کنید.

تولی و تبری مقدمه جهاد است

سردار سلامی افزود: وقتی ما صاحب بغض هستیم میل به جهاد و برائت پیدا می‌کنیم. برائت از دشمنان اسلام رزق الهی و مستمر است، بدون برائت نمی‌توانیم جهاد کنیم. تولی و تبری مقدمه جهاد است، بدون حب به اهل بیت(ع) و حب به اسلام نمی توانیم در میدان جهاد حضور یابیم، از نخستین لحظه های طلوع خورشید اسلام هیچ کسی باور نمی کرد که اسلام بتواند از درون درهای تنگ و باریک مکه، اقطاب عالم را طی کند.

وی گفت: بدون جهاد و شهادت اسلام پیش نمی‌رود، این بدان معنا نیست که مسلمانان جنگ طلب هستند یا اسلام دین رزم است، خیر! اتفاقا اسلام به سلم، صلح و آرامش اهمیت فوق‌العاده ای می دهد و برایش اصل است اما چون اسلام پیام آور آزادی انسان است و منطق عدالت را جاری می کند، به صورت طبیعی شعائر و پیام های آن که از تقوای قلوب هستند با استکبار و ظلم در ستیز است و گرنه صلح، عفو، سلم جوهر اساسی اسلام است اما برای رسیدن به این حقایق عظیم باید از گذرگاه سخت مقاومت مستکبران عبور کرد.

سردار سلامی  تأکید کرد: بدون بَرکشیدن شمشیر جهاد نمی توان اسلام را پیاده کرد، چون مستکبران می‌خواهند نور خدا را خاموش کنند، اسلام هرگاه طلوع کند مستکبران در مقابل اش صف آرایی می کنند زیرا جمع بین اسلام و کفر در یک سرزمین ممکن نیست، همزیستی میان این دو مفهوم ممکن نیست، مشرکان با تمام قدرت خود در مقابل مسلمانان می ایستند و این تصویر تکرارپذیر تاریخ است، ممکن است نام صحنه گردانان این واقعه تغییر کند اما ماهیت آنها تغییر نمی کند و معمولا سنت آن است که مسلمانان در قلت می جنگند و پیروز می‌شوند. پس جهاد مسیر ماست.

هیچ بهانه ای برای ترک میدان جهاد وجود ندارد

وی با بیان اینکه شهادت طریقت و منش ماست، خاطرنشان کرد: گریزی از این رویکرد نیست بلکه تمایل و دوست داشتن است و این جهاد به حب و بغض نیاز دارد. ما عاشورا را در دفاع مقدس تمرین کردیم اما دفاع مقدس انبساطی از عاشورا بود که در یک نیم روز خداوند همه عظمت هستی را به دفاع اسلام آورد و به امام اذن درخشش داد تا او شهید شود و حجت بر همه تمام شود که هیچ بهانه ای برای ترک میدان جهاد وجود ندارد. هیچ دلیلی برای از تن در آوردن لباس جهاد وجود ندارد.

سردار سلامی خطاب به مداحان حاضر در این همایش گفت: شما منطق این احتجاج و روایت این درخشش را بیان می کنید، شما اذهان را قوی، قدم ها را ثابت، دست‌ها را بلند، رجز جهاد را به نسل‌های جوان منتقل می کنید، شعائر را نشر می‌دهید، ایمان را با احساس ترکیب می کنید، احساس مومنانه، ایمان سرشار از روح و احساس، ایمانی که در آن شهادت، قطعه قطعه  شدن، زیباترین و دلنشین ترین آرزوی یک انسان را شکل می‌دهد. کار ذاکران اهل بیت(ع) از مسیر نشر آن واقعه های بزرگ، پرورش روح ایمان برای جهاد است، برای پذیرش امر ولایت و پذیرش بغض نسبت به دشمنان و محبت به اسلام است.

مداحی مقدمه جهاد و عین جهاد است

وی افزود: مداحی مقدمه جهاد و عین جهاد است، رمز، منطق و روح و روایت جهاد است، شما در مدح، امر به معروف و نهی از منکر می کنید، شعائر را بیان می کنید، معرفت ایجاد می کنید، انسان ها را به عمق حوادث تاریخ می‌برید، در اربعین قدم به قدم این شهد شیرین همراهی با خاندان اهل بیت(ع) را بر کام جویندگان حقیقت و معرفت و محبت و معنویت می نشانید،این زیبایی ذکر است.

سردار سلامی در ادامه ابراز کرد: بدون عاشورا ما نمی ماندیم، بدون عاشورا ۱۰ بار تا به امروز محو می‌شدیم،  حداقل در ۴۵ سال زندگی پس از انقلاب اسلامی عاشورا بود که ما را پیروز کرد، به ما قدرت مقاومت داد. عاشورا فلسفه ایستادگی را معنا می‌کند و به ما نشان می‌دهد که باید تا آخر بایستیم. «یا لَیتَنا کنّا مَعَک فَنَفوزَ فَوْزاً عَظیماً» ... این یا لیتناها اتفاق افتاد واگرنه آیا ما می توانستیم در مقابل صف آرایی این شیاطین کارکشته و مسلط بایستیم؟ نوحه هایی که در میادین رزم خواندید جوانان ما را آماده کرد. نوحه هایی که می خوانید شعر، آهنگ، صدای وزین و خوش است که در اعماق آن حیات و سرزندگی موج میزند.

وی اضافه کرد: امروز شاهد یک صحنه واضح در تقابل حق و باطل هستیم، لشکر کفر صف ایستاده و تمام ثروت، همه زور و سیاست و رسانه خود را در باریکه ای از سرزمین اسلام به میدان آورده و می‌خواهد کفر را بر اسلام غلبه دهد، نمی‌خواهد در تاریخ ثبت شود که گروه کوچکی کم صدا و محاصره شده در یک باریکه توانستند ائتلافی این چنین ظالم را شکست دهند.

سردار سلامی ادامه داد: این واقعیت است که همه کفر با همه ظرفیت به میدان آمده است، در غزه همه آمده اند، غزه یک نمایه ای است از عاشورا چراکه مستکبران تمام قدرت شان را در اسارت مومنان و مسلمانان می‌بینند، آمریکا و اروپا جهانی شدن قدرت خود و جهانی ماندن آن را در تسخیر سرزمین و تسخیر قلب ها و اذهان مسلمانان و شکستن ایمان آنها می دانند، بدون تصرف جغرافیای جهان اسلام و تصرف قلب ها و ذهن ها دنیای مستکبر قادر به ادامه حیات نیست لذا تمام توان خود را به کار گرفتند تا به سرنوشت اسلام مسلط شوند و در پیکره اش خنجری وارد کردند تا پیکر این امت را مجروح کنند، در جای دیگر تکفیر را علم می کنند تا تفرقه ایجاد و امت اسلام را از عظمت دور کنند و نشان دهند که بدون تکیه بر قدرت‌های غربی نمی‌توان آرام زندگی کرد، این فلسفه اصلی تمام جنگ هایی است که در ۵۰ سال گذشته در ممالک اسلامی رخ داده است، جنگ در شهرهایی که روزگاری تمدن و فرهنگ اسلام بودند رخ داد، سری به حمص، یمن، حلب، عراق و.... بزنیم می بینیم که چه طور غرب هویت مسلمانان را زیر آوارها دفن کرده است، البته طی این ۵۰ سال شکست‌های سختی خوردند اما آسیب های بسیاری زدند.

وی تصریح کرد: آنها در حال زوال هستند اما در سقوط هم خطر دارند، عین سلاح کشتار جمعی عمل می کنند، این ماجرای دنیای اسلام است تا زمانی که ما سرود فتح را بخوانیم، فتح نزدیک است، دشمن بسیار عقب نشسته اما در حال احتضار دست و پا می‌زند و نمی‌خواهد بپذیرد که مسلمین در حال غلبه هستند لذا بی منطق می‌کُشد، سرگردان و مستبد و شتاب‌زده می کُشد، هیچ عقل سیاسی بر رفتار آنها حاکم نیست.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: وقتی به چهره مقامات صهیونیست از دریچه تلویزیون نگاه کنیم، خستگی و غم در چهره آنها نمایان است، همه این توطئه ها به خودشان بازگشت، سوال این است که چرا این قدر مضطرب هستند؟ چون صهیونیست‌ها عصاره تمام مکر، زور و سیطره دشمن هستند، آنها تا سه هفته قبل تصور می کردند که ناامنی و اضطراب‌های شبانه چیزی است که در آن سوی دیوارها معنا دارد و فلسطینی‌ها و دیگران فقط مضطرب هستند، تصورشان این بود که یک آمریکای بزرگ، یک انگلیس مرموز، فرانسه و آلمان بی رحم و جنگ دیده از آنها حمایت می کند و کسی نمی تواند به آنها دست یابد، تصور می‌کردند یک دستگاه امنیتی مخوف و پیچیده، پرواز مگس ها را هم زیر نظر دارد، فکر نمی‌کردند که جز این باشد و حرکتی مخفی بماند.

وی تصریح کرد: هرچه تجهیزات پیشرفته اطلاعاتی، الکترونیکی، اپتیکی، انسانی و غیر آن همه در  باریکه است و فکر می‌کردند ارتشی قدرتمند است که همه را در هم می‌شکند و کسی نمی تواند از ارعاب رژیم صهیونیستی عبور کند و با همین تصورات راحت می‌خوابیدند اما تا هفتم اکتبر این تصور بود و بعد از آن فرو ریخت.

سردار سلامی گفت: برای این رژیم که در باریکه ای زندگی می کند اولین شکست می تواند آخرین شکست و فروپاشی کامل از لحاظ نظامی باشد، آنجا میدانی برای زندگی در حاشیه امن نیست، بزرگترین شکست در هم شکستن این باور برای آنهاست که دیگر هیچ کسی نمی‌تواند آرام بخوابد و این اتفاقات قابل تکرار است، قلب ها مضطرب و پریشان شده است و ماندن در این سرزمین پذیرش جنگ است.آنها قطعا به سرزمین‌های مادری خود مهاجرت می کنند چون فلسطین اشغالی یعنی سرزمینی که به ناحق آن را اسرائیل می‌نامند در واقع هیچ ماهیت واحد اسرائیلی ندارد، یک جامعه فاقد هویت و تاریخ و بی ریشه و سرزمین غاصب آنجاست لذا زندگی منطق خود را از دست داده است.

سردار سلامی خاطر نشان کرد: سوال این است مه چرا غزه می ماند و هرچه بمباران می‌کنند فرزندان و کودکانش روی بمباران ها می مانند و تسلیم نمی شوند؟ چون آنجا حیات و هویت و دین آنهاست و این فرق می کند با مردمانی که از نقاط مختلف عالم آمدند تا به ثروت و زراندوزی برسند، آن هم مردمی که حریص ترین هستند. اینکه رهبری فرمودند که این شکست قابل ترمیم نیست از این نظر است، آنها نه می توانند به دستگاه امنیتی خود تکیه کنند و نه به آمریکا، داستان فروپاشی که می رسد آمریکا دیر می رسد، این بار شانس آوردند اما ممکن است مرتبه بعدی این وضعیت تکرار نشود لذا با همه قدرت علیه فلسطین می‌جنگند و بمباران می کنند که این در هیچ ادبیات و منطقی پیروزی نیست، اوج شکست است، هیچ شکستی را نمی‌توان با جنایت جبران کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سرنوشت آنها شکست است. الان هم پشت خطوط غزه متراکم شدند. جنگ با اسلحه پیش نمی‌رود، جنگ با مردان با ایمان پیش می‌رود، سلاح ها جامدند، روح ندارند، جنگ را روحیه و ایمان و قلبهای مطمئن پیش می‌برد، لذا خداوند هیچ راهی برای غلبه کفار بر مسلمانان باقی نمی‌گذارد، آنها محکوم به شکست هستند هرچند که شکست آنها هزینه دارد و عزیزانمان به شهادت می‌رسند. دعا کنید که خداوند این صحنه را بر مسلمین آسان کند و دشمنان اسلام را سرافکنده از این میدان به در کند.

کد خبر 1731147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha