افتتاح نخستین کتابخانه سیار استان کرمان/ ۳۰۰ روستا در کشور تحت پوشش خدمات این کتابخانه‌ها هستند

نخستین کتابخانه سیار استان کرمان با حضور جمعی از مسئولین توسط اداره کل کتابخانه‌های عمومی و دفتر فرهنگ روستا و عشایر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در کشکوئیه رفسنجان افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رفسنجان؛ نخستین کتابخانه سیار استان با حضور جمعی از مسئولین توسط اداره کل کتابخانه‌های عمومی و دفتر فرهنگ روستا و عشایر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور افتتاح شد.

علی اسماعیلی، مشاور معاون پارلمانی رییس جمهوری با بیان اینکه در نگاه دینی و در همه مکاتب آسمانی، کتاب، نقش ویژه ای دارد و رهبری فرمودند کتاب بدیل ندارد؛ در دولت دهم و در نقشه مهندسی فرهنگی کشور نگاه ویژه‌ای به کتاب و کتابخوانی شده است.

وی با اشاره به اینکه اول انقلاب یک هزار عنوان کتاب داشتیم اما در حال حاضر ۱۲۰ هزار عنوان کتاب داریم؛ افزود: ذهن انسان گنجایش ۱۰۰ میلیارد کلمه و ۱۰۰ میلیون کتاب ۷۵۰ صفحه ای دارد.

اسماعیلی با یادآوری این مطلب که اسلام پرچمدار کتاب و کتابخوانی است؛ اظهار کرد: امروز پنجاه و دومین کتابخانه سیار کشور در رفسنجان افتتاح می‌شود و ما نیز دو هزار جلد کتاب آماده و در اختیار این کتابخانه قرار می دهیم.

وی با اشاره به اینکه ایجاد کتابخانه‌های سیار در فرودگاه‌ها، مراکز تجاری و مراکز آموزشی در دولت دهم آغاز شد؛ تاکید کرد: باید تلاش شود همه روستاها انس با کتاب پیدا کنند و فرهنگ کتابخوانی افزایش یابد زیرا این سرانه زیبنده نیست.

اسماعیلی بر لزوم مطالعه جمعی و خانوادگی ولو به اندازه ۲۰ دقیقه تاکید و اظهار کرد: در دولت و مجلس  برای افزایش سرانه مطالعه تلاش خواهد شد.

سیدحسن سیدابراهیم، مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی در امور مجلس هم گزارش داد: در کشور ۳ هزار و ۷۵۰ کتابخانه داریم که ۳۳۸ کتابخانه در استان کرمان و ۱۰ باب کتابخانه در رفسنجان است.

وی احداث کتابخانه‌های ثابت را زمان‌بر و هزینه بر دانست و اظهار کرد: به همین دلیل برای ارائه خدمات در روستاها به سمت کتابخانه‌های سیار رفتیم که پیش از این ۵۱ کتابخانه سیار ۳۰۰ روستا را پوشش داده و این کتابخانه بنا دارد ۶ روستا را پوشش بدهد و این امکان در دسترس‌تر است تا خلا کتابخانه ای را در روستاها پوشش بدهد.

سیدابراهیم ادامه داد: کتابخانه ها مثل سابق فقط کتاب امانت نمی‌دهند که بیش از ۶۰ نوع خدمات فرهنگی، علمی و آموزشی ارائه می‌دهند؛ از جمله خانه علم و خلاقیت که امکان آن فراهم شده تا از آزمایشگاه های فیزیک و زیست و شیمی بهره مند شوند.

وی تصریح کرد: توسعه زیرساخت های فرهنگی نیاز به سرمایه گدازی دارد و از بخش فرهنگ انتظار درآمدزایی نداریم.

حجت الاسلام حسین جلالی، نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس هم با بیان اینکه بیشترین مطالعه کتاب اختصاص به مقام معظم رهبری دارد که دوستدار و عاشق کتاب هستند؛ افزود: در برنامه هفتم اسمی از کتاب و کتابخانه نیامده و به این مقوله ظلم شده است در حالیکه در برنامه ششم قانون آمده است روستاهای بالای هزار و ۵۰۰ نفر باید کتابخانه داشته باشند.

وی با بیان اینکه کتاب و کتابخوانی در برنامه هفتم به قتل رسیده و ذبح شده و این به صلاح کشور فرهنگی ما نیست؛ ضمن اعتراض شدید به این مسئله گفت:
امیدواریم دولت جبران و هیئت رئیسه به این موضوع توجه کند.

حجت الاسلام جلالی خاطرنشان کرد: با وجود سه هزار و ۷۵۰ کتابخانه در کشور رتبه پانزدهم جهان، پنجم آسیا و اول منطقه را داریم.

کد خبر 1731618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha