خیز اتحادیه اسلامی دانش‌آموزان برای تربیت مدیران آینده/ تشکیل ۷۰ انجمن اسلامی تا طرح شهردار مدرسه در جهرم

اتحادیه انجمن های اسلامی شهرستان جهرم به عنوان یکی از شهرهای فعال در این عرصه گام هایی اساسی در تربیت نسل آینده برداشته و با مشارکت دانش آموزان در برنامه های مختلف، نقشی پررنگ در شکوفایی آینده سازان ایران زمین داشته است.

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ مهدی رحمانیان

۱۳  آبان ماه در تاریخ کشورمان مملو از وقایع و حوادث تاریخی متعددی است که هر کدام از آنها، نقطه عطف، صلابت، قدرت و پویندگی ملت ایران است.

«روز مبارزه با استکبار جهانی»، «روز دانش آموز»، «تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به دست دانشجویان پیرو خط امام»، «تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه» و... از مناسبت ها و رویدادهای ۱۳ آبان است که در تقویم ایران ثبت و ضبط شده است.

البته بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی نیز ۱۳ آبان با رویدادهای دیگری عجین شده که از جمله آن تشکیل «اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان» در سال ۱۳۵۸ به دستور بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی بوده است.

از اهداف تشکیل این نهاد آنگونه که در اساسنامه آن آمده ایجاد وحدت و هماهنگی بین انجمن های اسلامی دانش‌آموزان، حراست از ‌دستاوردهای انقلاب، تحقق ارزش های اسلام و آرمان های انقلاب اسلامی و جهت بخشیدن به‌فعالیت‌های صنفی دانش‌آموزان مسلمان و متعهد بوده است.

‌اتحادیه انجمن های اسلامی دانش‌آموزان نهادی غیر دولتی و دارای شخصیت حقوقی مستقل‌ است که به عنوان یک مجموعه فرهنگی برای سازماندهی، هدایت و پشتیبانی انجمن های اسلامی مدارس سراسر کشور با عنایت حضرت امام (‌ره) شکل‌گرفته و کماکان تحت نظارت عالیه مقام معظم رهبری و نماینده منصوب از سوی ایشان فعالیت می‌کند.

آشنا کردن دانش‌آموزان با فرهنگ متعالی اسلام و بالا بردن سطح آگاهی آنان نسبت به مبانی عقیدتی اسلام و انقلاب اسلامی، تزکیه روحی و وارستگی اخلاقی دانش‌آموزان و شکوفا ساختن استعدادهای خدادادی و تحقق کمالات انسانی، حفظ و تداوم دستاوردهای انقلاب اسلامی از طریقه هر چه فعالتر کردن نیروهای دانش‌آموزان مسلمان و متعهد در صحنه‌های اجتماعی و انقلابی‌جامعه و مقابله هوشیارانه با توطئه‌های رنگارنگ دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی که برای انحراف فکری و مفاسد اخلاقی و اجتماعی در محیط‌های‌آموزشی صورت می‌گیرد، انسجام دانش‌آموزان مسلمان و متعهد با ایجاد و گسترش انجمن های اسلامی مدارس و همگانی با نظام آموزش و پرورش برای ایجاد فضای مساعدآموزشی و پرورشی در محیط مدارس و تشویق دانش‌آموزان مسلمان و متعهد به موفقیت در تحصیل علم و دروس مدرسه از اهداف تشکیل این نهاد است که اساسنامه آن در سال ۱۳۷۴ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است.

اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان اکنون در سراسر کشور فعالیت دارد و در طول سال تحصیلی، ویژه برنامه های متنوعی را با حضور و مشارکت فعال دانش آموزان به ثمر می رساند که منشأ تحولات فرهنگی و مذهبی و آماده کردن دانش آموزان برای در اختیار گرفتن مدیریت کشور در آینده نه چندان دور است.

اتحادیه انجمن های اسلامی شهرستان جهرم نیز به عنوان یکی از شهرهای فعال در این عرصه گام هایی اساسی در تربیت نسل آینده برداشته و با مشارکت دانش آموزان در برنامه های مختلف، نقش پررنگ در شکوفایی آینده سازان ایران زمین داشته است.

تشکیل ۷۰ انجمن اسلامی در مدارس جهرم

مسئول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان در گفتگو با خبرنگار شبستان ضمن گرامی‌داشت چهل و چهارمین سالگرد تاسیس اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان به فرمان امام خمینی در سال ۱۳۵۸ گفت: در یکسال گذشته بیش از ۷۰ انجمن اسلامی در ۷۰ مدرسه متوسطه جهرم و با حضور قریب به ۲۰ مربی با تجربه و توانمند تاسیس شده است.

دانیال بهادرانی تربیت مدیران آینده را مهم‌ترین هدف اتحادیه انجمن‌های اسلامی برشمرد و افزود سال گذشته برای اولین بار نخستین همایش فرهنگ یاران نوجوان جهرم با هدف آشنایی دانش آموزان با نحوه انتخاب شهردار و انتخابات شورا و همچنین نحوه مدیریت شهری برگزار شد. در این همایش تعدادی از مسئولین انجمن‌های اسلامی مدارس در حضور مسئولین شهرستان به ایراد سخنرانی پرداختند و مطالبات خود را از مدیران شهرستان مطرح کردند.

اجرای طرح شهردار مدرسه

وی اجرای طرح بومی شهرداران مدارس را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این اتحادیه برای آماده کردن دانش آموزان جهت مدیریت آینده معرفی کرد و گفت: در طرح شهرداران مدارس یک نفر دانش آموز با رای مستقیم یا غیر مستقیم دانش‌آموزان از طریق شورای دانش‌آموزی به عنوان شهردار مدرسه انتخاب می‌شود و تمام وظایف شهردار را در جامعه کوچک مدرسه به شکلی نمادین بر عهده دارد. هدف از اجرای این طرح مشارکت تمامی دانش آموزان در اداره مدرسه و همچنین ایجاد حس مسئولیت در بین دانش‌آموزان در مدیریت جامعه می‌باشد همچنین هدف دیگر این طرح کارآموزی دانش آموزان به عنوان آینده سازان ایران اسلامی است تا بتوانند به تقویت استعدادهای خود در حوزه مسئولیت پذیری، مدیریت، کار گروهی ،و برنامه‌ریزی جهت اثربخشی و اثرگذاری بر جامعه  بپردازند.

مسئول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان با اشاره به این موضوع که طرح شهردار مدرسه در سال گذشته در بیشتر مدارس انجام شد، بیان داشت: امسال نیز تلاش داریم این رویداد بومی به صورت گسترده‌تر در شهرستان جهرم برگزار شود،که این موضوع به همراهی بیشتر شهرداری و شورای شهر نیازمند است.

برپایی نمایشگاه «مدرسه انقلاب»

بهادرانی با اشاره به دیگر برنامه‌های سال گذشته این اتحادیه دانش آموزی افزود: برپایی نمایشگاه مدرسه انقلاب با شعار «دیروز،امروز و فردای انقلاب» و همچنین برنامه تبیینی کافه ۵۷ با هدف آشنایی دانش آموزان با واقعیت‌های انقلاب و ایجاد گفتمان درباره دیروز و فردای انقلاب در سطح مدارس شهرستان جهرم برگزار شد.

وی ادامه داد: در این دو رویداد دانش‌آموزان با برپایی نمایشگاه‌هایی از دستاوردهای ۴۰ ساله نظام اسلامی و برگزاری گردهمایی‌هایی تحت عنوان کافه ۵۷ به تبیین موفقیت ها و زدودن گرد بی اعتمادی و ناامیدی نسبت به آینده از سیمای روشن ایران عزیز می‌پرداختند.

بهادرانی گفت: با توجه به اینکه هدف اصلی انجمن اسلامی زبده‌یابی و زبده پروری است در سال گذشته جلسات مداوم با مربیان زبده و با تجربه برگزار شد تا راهکارهای شناسایی و تربیت دانش‌آموزان برای آینده مورد بررسی و هم افزایی قرار گیرد.

تشکیل هیئت دانش آموزی دخترانه

بهادرانی تشکیل هیئت دانش آموزی انصارالمهدی دختران جهرم را یکی دیگر از دستاوردهای یک سال گذشته این اتحادیه دانش آموزی برشمرد و افزود: هیئت بهترین عرصه برای تربیت نوجوانان است و همانگونه که همه ما در مکتب امام حسین رشد یافته‌ایم باید مسیر تعالی دانش آموزان را در هیئت و مسجد دنبال کنیم و هر مسیری غیر از این احتمال خطا و انحراف را به دنبال دارد.

وی افزود: هیئت دانش آموزی دختران که ۲ سال است در شهرستان جهرم با نام انصارالمهدی در رویدادهای مذهبی برپا می شود توانسته است رویداد موفق و جایگزین مناسب برای جلسات تربیتی باشد.

مسئول اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان شهرستان جهرم گفت: در این برنامه که سال گذشته به صورت هفتگی در مصلی نماز جمعه برگزار شد خود دانش آموزان فعال انجمن اسلامی و مسئولین انجمن مدارس زیر نظر مربی خود حلقه‌های تربیتی را همزمان باهیئت دانش آموزی انصارالمهدی برگزار می‌کردند.

بهادرانی ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های سال گذشته این اتحادیه افزود: برگزاری اردوی درون مدرسه‌ای، برگزاری مسابقه کتابخوانی «من معترضم» (سئوال دختران درباره حجاب)، برگزاری کارگاه هویت ویژه دانش آموزان فارغ التحصیل اتحادیه، همکاری در برگزاری جشنواره فضل بن آفتاب و شعر دفاع مقدس و مقاومت، برگزاری اردوی طلایه داران پسر ویژه دانش آموزان مسئول انجمن اسلامی مدارس متوسطه در تابستان، حضور دانش آموزان مسئول انجمن اسلامی در مراسم تشییع شهدای شاهچراغ(ع) به نمایندگی از دیگر دانش آموزان جهرم، شرکت دانش آموزان در جلسه دیدار با حجت الاسلام حاج علی اکبری دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی کشور و نماینده ولی فقیه در این اتحادیه، پخت نذری جهت ولادت امام زمان(عج) و توزیع در راهپیمایی منتظران و برپایی موکب در راهپیمایی را گوشه ای دیگر از ده ها برنامه‌ سال گذشته این اتحادیه بیان داشت.

وی در پایان درباره فعالیت‌های عمرانی این اتحادیه افزود: در دو، سه سال گذشته و همزمان با مدیریت اینجانب با همکاری مسئولین و امام جمعه جهرم و حمایت‌های نماینده ولی فقیه در استان فارس به لطف خدا پروژه بهسازی دفتر این اتحادیه ‌ در حال اجراست که ارزش امروز اعتبار این پروژه  بیش از ۱۰ میلیارد ریال می باشد. و امیدواریم با وجود وقفه‌های فراوان درآماده سازی ساختمان این اتحادیه شاهد تکمیل و تجهیز هرچه سریع‌تر این مجموعه فرهنگی باشیم.

کد خبر 1731827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha