وقتی زندگی اهالی یک شهرک با مسجد و کانون پیوند می‌خورد

کانون فرهنگی هنری «شهدای شهرک ولیعصر (عج)» به‌گونه‌ای عمل کرده است که اهالی این شهرک همگی برای رفع نیازهای خود به نوعی با مسجد ارتباط دارند، گویی زندگی آنها با مسجد و کانونِ آن در آموزش، کارآفرینی و ... گره خورده است.

«محمد محمدزاده» در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، با بیان اینکه از زمان صدر اسلام مسجد همواره محلی برای حضور مردم و رفع مشکلات جامعه بوده است، اظهار کرد: این مساله منجر به این شد که در طول تاریخ مساجد به عنوان محل امنی برای مراجعه اقشار مختلف شناخته شوند.

مدیر کانون فرهنگی هنری شهدای شهرک ولیعصر (عج) شیروان ادامه داد: ما نیز با هدف ادامه همین سیر و زنده کردن چنین رویکردی بود که از ۱۰ سال گذشته فعالیت خود را در مسجد مسلم بن عقیل (ع) و کانون این مسجد به نام شهدای شهرک ولیعصر (عج) آغاز کردیم و توانستیم ذیل اقدامات مختلف علاوه بر فعال کردن پایگاه بسیج، برنامه‌های مسجدی مختلفی را برای اهالی در سنین مختلف تدارک ببینیم تا عملا مسجد در زندگی ساکنان به شکلی ملموس نقش‌آفرین باشد.

وقتی زندگی اهالی یک شهرک با مسجد و کانون فرهنگی هنری آن پیوند می‌خورد

وی که به عنوان معلم نیز در مدارس تدریس دارد، تصریح کرد: یکی از کمبودهایی که در منطقه ما وجود داشت نبود مهدکودک با قیمت مناسبت بود. بسیاری از والدین توانایی این را نداشتند که فرزندان خود را در مهدها ثبت‌نام کنند بنابراین ما با مبلغ بسیار کمتر در مسجد مهدکودک تاسیس کردیم، همچنین کلاس‌های تقویتی دروس مختلف را به صورت رایگان در مسجد برگزار کردیم تا دانش‌آموزان اقشار مختلف بتوانند از این فرصت استفاده کنند.

وقتی زندگی اهالی یک شهرک با مسجد و کانون فرهنگی هنری آن پیوند می‌خورد

محمدزاده در ادامه گفت: در واقع کاری کردیم که رفت‌وآمد مردم به مسجد بیشتر شود، برای تحقق این هدف علاوه بر برپایی نماز جماعت، در مناسبت‌های مختلف جشن‌های پررونقی را برگزار کردیم، ارتباط با مدارس را افزایش و به مدارس اطلاع دادیم که هر برنامه‌ای که دارند در مسجد برگزار کنند چراکه ما به عنوان اهل مسجد امکانات مورد نیاز را در اختیارشان قرار می‌دهیم؛ می‌خواستیم با این رویکرد حضور دانش‌آموزان را در مسجد افزایش داده و ارتباط‌شان را با مسجد در قالب‌های جدید تعریف کنیم که موفق هم شدیم.

وقتی زندگی اهالی یک شهرک با مسجد و کانون فرهنگی هنری آن پیوند می‌خورد

وی ادامه داد: در راستای تحقق افق‌های پیش‌رو تاکنون با شش مدرسه ارتباط گرفتیم، در هر نوبت با تنی چند از اهالی مسجد به مدارس می‌رفتیم و سر صف در مورد فعالیت‌های مسجدی صحبت می‌کردیم، ضمن اینکه وسایل بازی نظیر فوتبال‌دستی و پینگ‌پنگ را نیز در مسجد برای دانش‌آموزان فراهم کردیم تا در اوقات فراغت نیز به مسجد بیایند.

این فعال مسجدی در ادامه به راه‌اندازی پیش‌دبستانی رایگان برای خانواده‌های نیازمند در محیط مسجد اشاره کرد و گفت: از سایر خانواده‌ها نیز مبلغ اندکی دریافت می‌شود. در قالب این برنامه‌ریزی از دوران کودکی تا بزرگسالی برای افراد در محیط مسجد برنامه‌ریزی کردیم و در واقع شرایط را به گونه‌ای رقم زدیم که زندگی فرد مدام با مسجد ارتباط داشته باشد؛ ضمن اینکه راه‌آندازی دارالقرآن و فعالیت آن برای تمامی سنین نیز باعث شده که از گروه سنی کودک تا نوجوان، جوان، میانسال و سالمند در مسجد جهت شرکت در کلاس‌های متنوع قرآنی حضور یابند.

این معلم و فعال مسجدی افزود: یکی از مشکلات ما در آموزش و پرورش آن است که درس زندگی به دانش‌آموزان یاد نداده‌ایم، به این معنا که بچه‌ها در محیط خانه و فضای بسته بزرگ می‌شوند، سوار سرویس شده و به مدرسه می‌آیند و در محیط مدرسه نیز فقط دروس ریاضی، علوم، فارسی، جغرافی، ورزش و ... تنها مواجه‌شان با کل مسایلی است که فکر می‌کنند باید یاد بگیرند در حالی که می‌توان ذیل آموزش و پرورش و مدرسه بسیاری از مسایل را به بچه‌ها آموزش داد تا اگر زمانی در خانه تنها بود واهمه نداشته باشد، برای خود فعالیت و برنامه‌ریزی مفید کند و تصور نکند که کل زندگی یعنی خواندن چند کتاب درسی و تمام! 

وقتی زندگی اهالی یک شهرک با مسجد و کانون فرهنگی هنری آن پیوند می‌خورد

وی ادامه داد: تصور می‌کنم برای تحقق این هدف پیوند میان مدرسه و مسجد نقش مهمی را ایفا می کند و ما می توانیم درس زندگی را به دانش‌آموزان بیاموزیم، فکر مستقل را به آنها آموزش دهیم و آنها را با زمینه های مختلف آموزشی آشنا کنیم؛ در این راستا راه‌اندازی کتابخانه مجهز که همه‌روزه عصرها فعالیت دارد از جمله مهمترین فعالیت های ما محسوب می شود.

محمدزاده گفت: یکی از مشکلات مردم منطقه این بود که دستگاه خودپرداز در اطراف محیط زندگی‌شان نبود و فاصله زیادی تا اولین دستگاه خودپرداز وجود داشت، با هماهنگی‌های ایجاد شده در محیط مسجد یک دستگاه خودپرداز قرار دادیم.

وی افزود: اکنون نیز در حال راه‌اندازی درمانگاهی در سه طبقه شامل بخش‌های مختلف از جمله داروخانه و دندان‌پزشکی هستیم که همه این موارد در حیاط مسجد در حال ساخت است، ما قریب بر دو هزار و ۵۰۰ متر مساحت در مسجد داریم و خوشبختانه توانستیم از این فضا بهتری استفاده را داشته باشیم. 

وقتی زندگی اهالی یک شهرک با مسجد و کانون فرهنگی هنری آن پیوند می‌خورد

این فعال مسجدی همچنین در مورد فعالیت‌های کانون فرهنگی هنری شهدای شهرک ولیعصر(عج) شیروان در عرصه کارآفرینی گفت: با توجه به ظرفیت‌های بومی منطقه و کشت زعفران، در حال حاضر چندین خانواده در عرصه پاک و تمیز کردن این محصول مشغول شدند، برای مثال یک خانواده توانایی پاک کردن روزانه تا ۱۰ کیلوگرم زعفران را دارند که امیدواریم بتوانیم گستره خانواده‌های شاغل را افزایش دهیم.

وی افزود: راه‌اندازی کارگاه تولیدسبزی آماده، سبزی خشک و انواع سبزی مخصوص غذا، تهیه دستگاه خشک کن میوه و سبزیجات؛ تهیه دستگاه آبمیوه گیری و آب گوجه گیری، تهیه دستگاه پخت رب محلی، راه‌اندازی کارگاه بزرگ خیاطی، راه‌اندازی فروشگاه مواد غذایی و پروتئینی و شوینده و بهداشتی ۸ از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۲۰:۳۰ شب، راه‌اندازی فروشگاه محصولات فرهنگی مذهبی، تنها گوشه‌ای کوچک از دیگر فعالیت‌های کانون فرهنگی هنری شهدای شهرک ولیعصر (عج) شیروان در راستای اشتغال آفرینی را تشکیل می دهد.

وقتی زندگی اهالی یک شهرک با مسجد و کانون فرهنگی هنری آن پیوند می‌خورد

گفتنی است، کانون فرهنگی هنری شهدای شهرک ولیعصر (عج) شیروان از ارکان فعال مسجد مسلم بن عقیل (ع) است که در راستای تحقق مسجد تراز اسلامی، خدمت به مردم و تربیت نسل دغدغه‌مند و معتقد گام بر می دارد.

کد خبر 1731830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha