اولویت در اختلافات به جای قضاوت کردن؛ صلح و سازش است

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: علیرغم جایگاه بلند و رفیع قضاوت در اسلام اما اولویت در اختلافات، قضاوت کردن نیست بلکه صلح و سازش و فصل خصومت از طریق جلب رضایت و صلح و سازش بین طرفین دعوا است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ حجت الاسلام ابراهیم حمیدی، عصر سه‌شنبه(۱۶ آبان) در همایش " صلح، بخشایش و رضایت" با اشاره به بیست و یکمین سالگرد تاسیس شورای حل اختلاف در کشور، این نهاد را حاصل تراوش فکر مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی دانست.

رئیس کل دادگستری استان کرمان این شوراها را نماد مشارکت مردم در مدیریت قوه قضائیه خواند و افزود: آنچه از مسئولیت ها و امور قوه‌قضائیه قابل واگذاری به مردم است برکات آن را در این شوراها می بینیم.

وی قضاوت و دادرسی عادلانه را یک رکن مهم در اسلام و رسالت همه پیامبران و اوصیا عنوان و بیان کرد: علیرغم جایگاه بلند و رفیع قضاوت در اسلام اما اولویت در اختلافات، قضاوت کردن نیست بلکه صلح و سازش و فصل خصومت از طریق جلب رضایت و صلح و سازش بین طرفین دعوا است.

حجت‌الاسلام حمیدی صلح و سازش را باعث پایان دادن به خصومت بین افراد دانست و با اشاره به جایگاه آن در آیات و روایات؛ گفت: سیره عملی پیامبر و ائمه صلح و سازش بین مردم بوده است و در کشور ما هم گرچه از قدیم الایام این فرهنگ بین مردم بوده و علمای ما از قدیم محل مراجعه مردم در همه دوران بودند و سعی می کردند صلح و سازش ایجاد کنند اما در نظام جمهوری اسلامی، جای یک نهاد رسمی خالی بود تا این امر را نهادینه کند.

وی ادامه داد: با تاسیس شوراهای حل اختلاف این خلا هم در قوانین و متن و بطن جامعه از بین رفت و هم در بین اقشار مختلف و اقلیت‌ها دینی و حتی در روستاها این شورا شکل گرفت و امروز ۳۱۶ شعبه فعال شورای حل اختلاف در استان وجود دارد که ۱۲۷ شعبه رایی، ۱۰۵ شعبه صلحی و ۸۵ شعبه هم روستایی است که با قانون جدید، دادگاه‌های صلح جایگزین شعب رایی می‌شوند.

حجت الاسلام حمیدی با اشاره به اینکه از میان ۱۳۲ هزار و ۴۶۸ پرونده ورودی در هفت ماهه امسال به این شوراها ۴۰ درصد منجر به صلح و سازش شده است؛ زمان رسیدگی به پرونده‌ها را ۳۱ روزه اعلام کرد که نسبت به قوه قضائیه و دادگستری بسیار پایین تر است.

وی در پایان از آزادی ۵۵۵ نفر زندانی و صلح و سازش در ۱۲ پرونده محکوم به قصاص با تلاش شوراهای حل اختلاف استان خبر داد.

همچنین در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان هم مردمی بودن، کار کردن بدون چشمداشت و رضایت طرفین دعوا را از ویژگی‌های مهم شوراهای حل اختلاف برشمرد و نکاتی در این رابطه بیان کرد.

کد خبر 1732433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha