«دهه شهدای دانش آموز» ابتکار فارسی‌ها

نامگذاری «دهه شهدای دانش آموز» نه تنها پاسداشت جان برکفان عرصه جهاد و شهادت بلکه ترویج دهنده مکتب شهداست تا همچون فانوسی در دل شب، روشنی بخش راه و مسیر فرزندان این مرز و بوم باشد.

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ مهدی رحمانیان

«الگو»؛ واژه ای پرمعنا مترادف سرمشق است؛ یعنی شبیه شدن و یا نمونه چیزی یا کسی بودن. برای الگو شدن باید یک شاخصه، ویژگی و یا برخوردار از یک صفت نیک بود؛ هر کسی می تواند در زندگی خود الگو یا الگوهایی داشته باشد؛ مثلاً یک ورزشکار می تواند ورزشکار موفق هم‌رشته ای خود را الگو قرار دهد و با بهره گیری از شیوه و تکنیک های منحصر به فرد او، به یک ورزشکار حرفه ای تبدیل شود.

حتی همان ورزشکار می تواند چند الگو برای خود داشته باشد؛ یک الگوی ورزشی، یک الگوی اخلاقی و یا الگوهای دیگری که به فراخور زندگی، شغل، حرفه، تحصیل، موقعیت اجتماعی و... برای خود انتخاب می کند. پس داشتن الگوی خوب می تواند زندگی فرد را درسایر عرصه ها متحول کند.

در فرهنگ دینی ما بنا به توصیه بزرگان دین، افرادی دارای شاخصه الگو بودن هستند که با بهره گیری از سیره اهل بیت(ع)، معنویت و نور الهی در وجودشان نهادینه شده و بتوان آن را به خوبی در زندگی شان مشاهده کرد.

در فرهنگ ما «شهدا» به عنوان یک الگوی کامل و جامع معرفی شده و سیره، منش، روش و شخصیت آنها می تواند در تحول بخشیدن به ویژگی های اخلاقی، رفتاری و دیگر ابعاد زندگی افراد تاثیرگذار باشد.

نیاز امروز جامعه، الگو قرار دادن شهدا میان اقشار مختلف به ویژه کودکان و نوجوانان به عنوان نسل آینده ساز جامعه است که این مهم با معرفی، شناساندن، مطالعه سیره شهدا و... محقق می شود.

توجه به این مقوله، مسوولان آموزش و پرورش فارس را بر آن داشته تا همت خود را در ترویج فرهنگ و سیره شهدا مضاعف کنند.

«دهه شهدای دانش آموز» ابتکار فارسی‌ها/ وقتی عطر شهدا در مدارس فارس پیچید

دهه شهدای دانش آموز

نامگذاری «دهه شهدای دانش آموز» نه تنها پاسداشت جان برکفان عرصه جهاد و شهادت بلکه ترویج دهنده مکتب شهداست تا همچون فانوسی در دل شب، روشنی بخش راه و مسیر فرزندان این مرز و بوم باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: دهه شهدای دانش آموز از چهارم تا ۱۳ آبان برگزار و شیوه نامه آن به گونه ای بود که مخاطب اصلی برنامه ها مدارس بودند و مدیران با استفاده از ظرفیت های بومی کار ماندگاری را در این زمینه انجام دادند.

عسکری ادامه داد: در دهه شهدای دانش آموز تلاش شد ظرفیت ارزشمند شهدا را پای کار انقلاب بیاوریم. لذا مدارس محور کار بوده و به دانش آموزان میدان داده شد تا محتوای برنامه ها را آنها ارایه دهند.

وی اضافه کرد: در انتهای دهه شهدای دانش آموز یعنی ۱۴ آبانماه نیز با حضور وزیر آموزش و پرورش و ۱۲ هزار دانش آموز فارس یادواره شهدای دانش آموز استان در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس اظهار کرد: در این دهه ضروری بود همه مدارس در گرامیداشت شهدای دانش آموز خصوصا شهدای دانش آموز محله ای که مدرسه در آن قرار دارد فعال باشند و در این دهه گرامیداشت یاد شهدا در قالب یک فرهنگ قوی و غنی ارایه شد.

۷۰ یادواره شهدای دانش آموز در مدارس

رئیس اداره شاهد و ایثارگر اداره کل آموزش و پرورش فارس نیز گفت: در دهه شهدای دانش آموز، بیش از ۷۰ مدرسه شاهد در سطح استان فارس، یادواره شهدای دانش آموز را برگزار کردند.

معصوم‌علی صفی قلی در جلسه کیفیت بخشی آموزشی و تربیتی کارشناسان شاهد و امور ایثارگران استان فارس، اظهار کرد: افزود: این یادواره‌ ها در اغلب مدارس استان برگزار و یاد و نام شهدا گرامی داشته شد که کار بسیار ارزشمندی بود.

وی ادامه داد: برنامه های ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در سطح استان باید هماهنگ انجام شود بنابراین تجلیل از خانواده شهدا، اجرای طرح سپاس، دیدار چهره به چهره مسئولین با خانواده شهدا، برگزاری یادواره های شهدا و ...، از جمله برنامه های ما در استان خواهد بود. تجلیل از خانواده شهدا، اجرای طرح سپاس، دیدار چهره به چهره مسئولین با خانواده شهدا، برگزاری یادواره های شهدا و ...، از جمله برنامه های ما در استان خواهد بود.

صفی قلی با تاکید بر اینکه شیوه‌نامه برگزاری یادواره شهدا با محوریت مدرسه به زودی تدوین می شود، یادآور شد: کارشناسان شاهد و ایثارگر ادارات آموزش و پرورش استان آمار و ارقام شهدای دانش آموز را مستند سازی کنند تا نسل های بعد را با خانواده های شهدا و با فرهنگ ایثار و شهادت آشنا کنیم.

وی ادامه داد: اگر فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه نهادینه نشود دشمن به خواسته خود می رسد و امیدوار می شود لذا با ترویج این فرهنگ، امید دشمن را به یاس تبدیل کنیم.

«دهه شهدای دانش آموز» ابتکار فارسی‌ها/ وقتی عطر شهدا در مدارس فارس پیچید

رئیس اداره شاهد و ایثارگران اداره کل آموزش و پرورش فارس خاطرنشان کرد: طی ۸ سال دفاع مقدس مردم با دست خالی در برابر نیمی از دنیا که پشتیبان صدام بودند ایستادگی کردند و این ناشی از ایمان به خدا و فرهنگ ایثار و شهادتی که بر جامعه ما حاکم بود. 

وی ادامه داد: زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا باعث می شود تا فرهنگ انقلاب و ایثار و شهادت در جامعه نهادینه شود و  روحیه استکبار ستیزی مردم ما به سایر نقاط جهان صادر شود.

رئیس اداره شاهد و ایثارگر اداره کل آموزش و پرورش فارس اذعان کرد: امیدواریم دهه شهدای دانش آموز که به ابتکار آموزش و پرورش فارس و به مناسبت ایام شهادت تعدادی از دانش آموزان در چند رخداد نامیده شد به زودی در سراسر کشور فراگیر شود.

کد خبر 1732469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha