نمایشگاه آثار خطی علامه ملّا احمد نراقی در کاشان برپا شد

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان از برپایی آثار خطی علامه ملّا احمد نراقی در کاشان خبر داد.

سعید ضابطی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شمال استان اصفهان گفت: به مناسبت دویست امین سالگرد ارتحال حاج ملّا احمد فاضل نراقی و در آستانه هفته کتاب و کتابخوانی، نمایشگاه آثار این عالم ربانی در مجموعه فرهنگی سرای عرفانی کاشان گشایش یافت.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان افزود: در این نمایشگاه ۱۰۰ عنوان کتاب و نسخه خطی از آثار علامه ملا احمد فاضل نراقی در زمینه‌های فقه، اصول و شعر توسط اساتید نسخه شناس کاشانی حسن عاطفی و افشین عاطفی عرضه شده است.

ضابطی ادامه داد: این نمایشگاه تا ۱۹ آبان ماه در دو نوبت صبح و عصر برای بازدید علاقمندان دایر است.

نمایشگاه آثار خطی علامه ملّا احمد نراقی در کاشان برپا شد

وی خاطر نشان کرد: این عالم برجسته معروف به فاضل نراقی، فرزند ملا مهدی نراقی از عالمان شیعه در قرن ۱۲ هجری بود که در سال ۱۱۸۵ قمری مطابق با ۱۱۵۰ شمسی در نراق به دنیا آمد. در سال ۱۲۰۵ قمری همراه پدر به عتبات عالیات رفت و پس از کسب درجه اجتهاد به تدریس، بحث، تألیف و تصنیف پرداخت و پس از وفات پدرش در سال ۱۲۰۹ قمری به کاشان برگشت و به جای پدر مرجعیت عامه به او منتقل شد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان افزود: وی را نخستین فقیهی دانسته‌اند که مسئله ولایت فقیه را به صورت یک مسئله فقهی تبیین و برای اثبات آن از ادله نقلی و عقلی استفاده کرد.

ضابطی ادامه داد: از ملا احمد نراقی در علوم مختلف اسلامی تألیفات متعددی به جا مانده است که «معراج السعاده»، «کشکول»، «سیف الأمة و برهان الملة» از مهم‌ترین آنهاست.

ملا احمد نراقی در ۳۰ مهر ۱۲۰۸ شمسی مطابق با ۲۳ ربیع‌الثانی سال ۱۲۴۵ قمری در اثر بیماری وبا درگذشت و پیکرش در جوار قبر پدرش در حرم حضرت علی(ع) در نجف اشرف به خاک سپرده شد.

نمایشگاه آثار خطی علامه ملّا احمد نراقی در کاشان برپا شد

کد خبر 1732657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha