اصلاح الگوی مصرف از ملزومات توسعه پایدار است

موسوی تاکامی با بیان اینکه اصلاح الگوی مصرف از ملزومات توسعه پایدار است، گفت: مدیریت مصرف باید با کمک دانش بنیان ها محقق شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران، کوروش موسوی تاکامی-مدیر عامل شرکت برق منطقه ای مازندران-گلستان درآئین افتتاح پیشرفته ترین مرکز کنترل و پایش شبکه فوق توزیع کشور که با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر محمدی لائینی-نماینده ولی فقیه در مازندران برگزار شد، با بیان اینکه این پروژه در غرب آسیا و حتی در جهان یکی از نمونه های خوب و قابل تحسین است، اظهار کرد: معتقدم افتتاح این پروژه شادی بخش قلب نازنین مقام معظم رهبری است.

وی با اشاره به منویات بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) مبنی براینکه کشور باید به دست جوانان متخصص و متعهد این مرز و بوم ساخته شود، افزود: امید است زنجیره تولید تکنولوژی با اتکا به توان و تخصص جوانان نخبه ایران اسلامی بین کشورهای مسلمان ایجاد شود.

موسوی تاکامی با بیان اینکه سال گذشته خط ۲۳۰ کیلو ولتی بهشهر طی حادثه ای از مدار خارج شد و پست مهم را در بهشهر از دست دادیم و بخش اعظم برق  بهشهر قطع شده بود چرا که استفاده سنتی از نقشه ها داشتیم و فقط با تکیه بر تجربه مهندسین برق بهشهر در مدت زمان زیادی برقرار شد، گفت: پیشرفته ترین مرکز کنترل، پایش و بازیابی شبکه فوق توزیع کشور ایجاد شد تا بتوانیم برپایه تکنولوژی و داده های آنلاین و برخط تصمیم گیری های صحیح داشته باشند و بازیابی شبکه را سریع تر و دقیق تر داشته باشند و مردم لحظه ای خاموشی را تجربه نکنند.

وی با بیان اینکه پست های انتقال شرکت برق منطقه ای مازندران -گلستان از بدو شروع فعالیت دولت انقلابی سیزدهم بالغ بر۲۰تا ۲۵درصد ظرفیت ترانسفورماتورهای شرکت افزایش داشته است، بیان کرد: شبکه انتقال اکنون به طول ۶۰۰۰کیلومتر مدار است. ظرفیت پست های ما هم حدود ۲۰هزار مگاولت آمپر معادل ۵تا۶درصد ظرفیت کل کشور است.

موسوی تاکامی با بیان اینکه اگر پیک بار امسال را مرور کنیم درمی یابیم که از ۷۲هزار و ۵۸۳مگاوات که نیاز مصرف کشور بوده ۵هزار و ۴۸۱مگاوات را در استان مصرف کردیم، ادامه داد: حدود  ۸.۳درصد از بار تامین شده کشور را در استان های مازندران و گلستان مصرف کردیم به اندازه ۵درصد جمعیت کشور هستیم اما بالغ بر۹.۶درصد در برخی از روزها از میزان تولید برق کشور را مصرف می کنیم و این نشان می دهد که باید فرهنگ سازی اصلاح الگوی مصرف در سطح استان انجام شود تا شاهد کاهش مصرف برق باشیم.

وی با بیان اینکه باید با کمک شرکت های دانش بنیان مصرف برق را کاهش دهیم، افزود: مدیریت مصرف باید با کمک دانش بنیان ها محقق شود.

موسوی تاکامی با بیان اینکه مصرف برق از ۸.۳درصد به ۵درصد برسد، خاطرنشان شد: همچنین نظام مهندسی باید مشترکین مصارف خانگی را به استفاده از تکنولوژی روز و هوشمند با هدف کاهش مصرف برق مجاب کند.

وی گفت: از ۵هزار و ۴۸۲مگاوات برق تامین شده استان بالغ بر ۲هزار و ۱۰۰مگاوات آن زمان پیک از استان های همجوار تامین شده یعنی حدود ۳۰۰۰مگاوات را در داخل استان تولید می کنیم  وبالغ بر ۲هزار و ۱۰۰مگاوات که در آینده به ۲هزار و ۵۰۰مگاوات خواهد رسید را از استان های همجوار شامل تهران، سمنان، گیلان و بخش از ترکمنستان و خراسان ... تامین کنیم.

موسوی تاکامی با بیان اینکه متاسفانه عدم تلفیق علوم کلاسیک با مسائل بومی و طرح مسائل زیست محیطی از ایجاد و رشد صنایع و نیروگاه ها جلوگیری بعمل آمده، اظهار کرد: احداث نیروگاه ها با آلودگی های زیست محیطی به اندازه ای همراه است اما می توان آن را تقلیل داد، افزود: نباید به دلایل زیست محیطی جلوی ایجاد نیروگاه ها را بگیریم و ۲هزار و ۵۰۰مگاوات برق مصرفی استان را از استان های همجوار با شرایط نامطمئن تامین کنیم بلکه باید برای پیشرفت استان جلوی رشد صنایع گرفته نشود.

وی با بیان اینکه توسعه صنعت برق پیش نیاز رشد صنایع استان است، خاطرنشان شد: رشد صنعت فوق انتقال و توزیع در اولویت شرکت برق منطقه ای استان های مازندران و گلستان قرار دارد.

موسوی تاکامی از کولرهای بی کیفیت به عنوان چالش پیش روی رشد مصرف برق در استان یاد کرد و گفت: خوش نشین ها و ویلاها با نصب چندین کولر دیگر عامل افزایش مصرف برق در استان هستند که باید تمهیداتی برق کنترل مصرف در این ویلا ها دیده شود.

کد خبر 1732686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha