۱۲۳۵ تن از وکلای امام خمینی (ره) شناسایی شدند

مدیرکل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با اشاره به شناسایی ۱۲۳۵ نفر از وکلای امام خمینی(ره) گفت: از این تعداد ۷۹ نفر در قید حیات هستند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم، حجت‌الاسلام و المسلمین عباس کمساری، مدیر کل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، امروز در همایش نکوداشت وکلای شرعی امام خمینی (ره) که در سالن همایش‌های مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) برگزار شد، گفت: داستان وکالت از زمان امام کاظم(ع) آغاز شد، چراکه در زمان این امام ارتباط مردم با ایشان سخت شده بود، درنتیجه ولی خدا نماینده‌هایی را برای برقراری ارتباط با مردم انتخاب کردند.

حجت الاسلام کمساری با بیان اینکه این حرکت در زمان امام حسن عسکری(ع) به اوج خود رسید،گفت: موضوع وکالت در زمان غیبت صغری نیز کاربرد داشت و وکلا واسطه بین امام و مردم بودند، در غیبت کبری نیز ارتباط مراجع و علما با مردم از همین سنخ بود.

مدیرکل موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با بیان اینکه طی سیصد تا چهارصد سال گذشته شبکه وکالت تقویت شد گفت: وکالت دارای چند قسم است ازجمله اجازه اجتهادی، اجازه نقل روایت، اجازه در امور حسبیه و ... بوده است.

رئیس همایش نکوداشت وکلای شرعی امام خمینی (ره) با بیان اینکه بحث وکالت درخصوص امام خمینی(ره) نیز وجود داشته است افزود:امام خمینی(ره) اولین اجازه را ۱۰ روز پس از رحلت آیت الله بروجردی صادر کردند.

حجت الاسلام کمساری  با بیان اینکه تا امروز هزار و ۲۳۵ نفر از وکلای امام را شناسایی کرده‌ایم تصریح کرد: از مجموع هزار و ۲۲۷ نفر تنها ۷۹ نفر از وکلای امام زنده هستند و تعداد۲۱ نفر از وکلا نیز به شهادت رسیده‌اند.

مدیرکل موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه در اجازات امام چند نکته قابل توجه است، افزود: درهیچ کدام از این اجازه‌نامه‌ها لقب بی‌جا نمی‌بینیم، امام خمینی(ره) هیچ تعریف و تمجید بی‌جایی از کسی ندارند  و بیش‌تر عناوین استفاده شده ثقة الاسلام است، و تنها برای دو نفر از حجت الاسلام والمسلمین و دامت برکاته استفاده کرده‌اند.

وی با بیان اینکه این همایش حاصل یک سال بررسی، جمع آوری، تحقیق و پژوهش همکاران ما در موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در قم است تصریح کرد: ۱۵۷ دست نوشته، بیش از ۲۰۰ سند، ۱۸۰ نامه‌ای که دیگران به امام (ره) نوشتند، بیش از ۴۰۰ استفتاء و سه هزار رسید وجوهات و.. به دست ما رسیده است.

رئیس همایش نکوداشت وکلای شرعی امام خمینی (ره) در پایان افزود: پژوهشی که در این یک سال صورت گرفت در یک جلد کتاب که شامل ۱۷ مقاله علمی و پژوهشی است که با نام بار امانت به چاپ رسید همچنین مجموعه مصاحبه‌هایی از ۲۵ صاحبان وکالت منتشر شده است .

کد خبر 1732716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha