حجاب یکی از مصادیق عفاف است

حجت الاسلام میرعمادی گفت: آن چیزی که در فرهنگ ما نهادینه شده این است که عفاف را در کنار حجاب و فقط برای بانوان می بینند، این در حالی است که حجاب یکی از مصادیق عفاف است.

حجت الاسلام سید ابوالحسن میرعمادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، عنوان کرد: از منظر اسلام عفاف تنها مختص بانوان نیست بلکه عفاف، فرهنگ اخلاقی است که مرد و زن را در بر می گیرد.

این کارشناس دینی ضمن اظهار تاسف، افزود: آن چیزی که در فرهنگ ما نهادینه شده این است که عفاف را در کنار حجاب آنهم فقط برای بانوان می بینند اما این در حالی است که حجاب یکی از مصادیق عفاف می باشد.

وی با بیان اینکه به کار بردن دو لفظ عفاف و حجاب فقط برای بانوان اشتباه است، اظهار کرد: عفاف می تواند در بین زن و مرد مشترک باشد و تمام جنبه های اخلاقی یک انسان چه مرد و چه زن را در بر بگیرد.

حجت الاسلام میرعمادی ابراز کرد: کردار، گفتار، رفتار و خویشتنداری زن یا مرد به معنای عفاف است، بنابراین ما هم مرد عفیف و هم زن عفیفه داریم.

این کارشناس دینی افزود: عفاف نوعی نیروی درونی است که شهوات و غرایز ما را تعدیل می کند، بنابراین زنان و مردان باید ملزم به رعایت عفاف باشند.

وی با بیان اینکه حفظ حجاب هم بر مردان و هم زنان واجب است، اضافه کرد: بدین معنا که مرد و زن باید حدود شرعی در پوشش را رعایت کنند و حفظ حدود شرعی در پوشش از واجبات مسلم و بدون اغماض است.

حجت الاسلام میرعمادی با اشاره به این که در جامعه عفیف ازدواج به وقت خودش انجام می شود، تصریح کرد: در این جامعه غیرت حرف اول را می زند البته دلیل این که برخی مردان نسبت به زنان خودشان بی غیرت می شوند این است که آن جامعه عفت خودش را از دست داده است.

این کارشناس دینی ابراز کرد: وقتی می گوییم در جامعه مرد و زن باید عفیف باشند و عفت را رعایت کنند اولین چیزی که به ذهن خطور می کند این است که تنها زن باید محجبه باشد، در حالی که مرد هم باید غیرت و خویشتنداری داشته باشد و مراقب غرایز جنسی خویش باشد.

وی اظهار کرد: حضرت یوسف (ع) در سخت ترین شرایط وقتی که مورد کامجویی زلیخا نسبت به خودش قرار می گیرد، عفت او به کمکش می آید بنابراین فرار می کند و می فرماید؛ «قَالَ مَعَاذَ اللَّهِ إِنَّهُ رَبِّی » پناه به خدا، او پروردگار من است، بدین معنا که من هرگز به پروردگارم خیانت نمی کنم.

حجت الاسلام میرعمادی با بیان اینکه خداوند متعال جامعه ای که عفت درونی و بیرونی خودش را حفظ نماید، یاری می کند، عنوان کرد: به تعبیر امیرالمومنین علی (ع) « الفضلُ العبادة العفاف» یکی از بالاترین و برترین عبادت ها مسئله عفاف است.

این کارشناس دینی عفاف را دارای جنبه های عمومی مختلفی دانست و گفت: فرض کنید کسی شاید فقر مالی داشته باشد اما عفتش باعث می شود که دستش را جلوی دیگران دراز نکند، بنابراین عفت در کلام، شهوت و نگاه، عفت در پوشش همه این ها می تواند جزء مسئله عفاف باشد و طبیعتا مرد و زن هم در آن مشترک هستند.

وی با بیان اینکه عفاف به دو صورت ظاهری و درونی است، ابراز کرد: در واقع حجاب یک نوع عفت ظاهری است که زن آن را رعایت می کند و یک نوع دیگر عفت درونی است یعنی بدون این که کسی به شما بگوید و یا مراقب شما باشد مسائل را رعایت می کنید.

حجت الاسلام میرعمادی با اشاره به این آیه از قرآن کریم « یَعۡلَمُ خَآئِنَةَ ٱلۡأَعۡیُنِ وَمَا تُخۡفِی ٱلصُّدُورُ»، بیان کرد:خداوند متعال از آن چشم آلوده و خیانتکار  و از هر آنچه که در دل و سینه ما می گذرد، آگاه است بنابراین یک عفت درونی این است که انسان رعایت شئونات را داشته باشد حتی اگر کسی هم متوجه نشود.

این کارشناس دینی تصریح کرد: اگر به دنبال این هستیم که عفاف در میان مردان و زنان افزایش پیدا کند باید معرفت جامعه را نسبت به عقاید دینی افزایش دهیم و در مدارس و دانشگاه ها آگاهی بخشی کنیم، اما متاسفانه مدارس در این مسئله رها هستند و شاید آن انتظاری که از آموزش و پرورش می رود به آن نحو انجام نشده باشد.

وی تاکید کرد: در میان فرزندانمان معارف دینی را افزایش دهیم و قدرت تقوا، ایمان و فکر را تقویت کنیم تا بتوانیم از مواهب عفت در جامعه بهره ببریم.

حجت الاسلام میرعمادی با اشاره به این که در اسلام به پوشش و حجاب اهمیت داده شده، اظهار کرد: ضمن اینکه در آیات و روایات متعدد به مسئله حجاب پرداخته شده، حجاب همچنین از لحاظ عقلانی باعث حفظ جایگاه و شخصیت زن و جلوگیری از انحراف جوانان و مانع گسترش فساد در جامعه می شود.

این کارشناس دینی خاطرنشان کرد: هر جامعه ای که در آن بی حجابی رواج پیدا کرده، به مثابه آن، شهوت جنسی نیز به اوج خودش رسیده است، زیرا برهنگی و خودآرایی زنان و مردان برای یکدیگر، کم کم توانسته بی عفتی و آلودگی در جامعه را ایجاد کند.

وی بیان کرد: معمولا آمارها نشان می دهد جامعه ای که به حجاب اهمیت نمی دهد، در آن آلودگی و بی عفتی زیاد می شود و مصونیت کمتری نسبت به جامعه ای که با حجاب است، دارد.

حجت الاسلام میرعمادی اضافه کرد: در چنین جامعه ای مسئله بی حجابی حد و مرز ندارد و می تواند یک نوع مسابقه بی پایانی برای نمایش اندام زنان باشد و در این مسیر زمینه تحریک مسائل جنسی برای مردان هم ایجاد می شود و این جامعه هم دیگر مصونیت و آرامش ندارد.

این کارشناس دینی با اشاره به نقش خانواده در گرایش فرزندان به بی حجابی، ابراز کرد: پدر و مادر نقش اصلی در تربیت فرزندان و آموختن راه و روش زندگی به آنها را بر عهده دارند و طبیعتا عدم تربیت اسلامی یک نوع بی رحمی به فرزندانشان است و این آسیب های بی غیرتی و بی حجابی قطعا اول متوجه خانواده است.

وی ادامه داد: وقتی به رساله امام سجاد (ع) نگاه می کنیم می بینیم آن امام حقوق فرزندان بر پدر و مادر را به ما یادآوری می‌کند و این مهم نشان می دهد که نقش پدر و مادر در تربیت فرزندان از مسائل اساسی است که می تواند این بی حجابی را هم در بر گیرد.

حجت الاسلام میرعمادی عنوان کرد: وقتی پدر و مادر خودشان را مکلف مسائل و امور مادی فرزندانشان می بینند و نمی خواهند فرزندانشان هیچ آسیبی ببینند، به همان اندازه هم باید فرزندان خود را با مسائل روحی و معنوی تغذیه کنند و به مسائل دینی همچون حجاب که مورد تاکید قرآن است، اهمیت دهند.

این کارشناس دینی با تاکید بر این که پدر و مادر موظف هستند که فرزندانشان را نسبت به حجاب آگاه کنند، ابراز کرد: والدین باید فرزندان خود را نسبت به مسائل مرتبط با نماز، حجاب، روزه و مسائل دینی که خوراک روح فرزندان است، آگاه کنند.

وی افزود: اگر والدبن در زمینه تقوای دینی فرزندان را تقویت نکنند، قطعا نتوانسته اند فرزندان خود را تربیت صحیح کنند و آسیب آن به جامعه هم برمی گردد.

حجت الاسلام میرعمادی خاطرنشان کرد: امروز مشاهده می کنیم متاسفانه برخی از خانواده ها دختران با سن کمتر را ملزم به حفظ حجاب نمی دانند، این در حالی است که باید با تمرین کم کم دختران را به سمت با حجابی سوق داد تا وقتی که به سن تکلیف می رسند محجبه باشند اما این مهم در جامعه ما در حال کمرنگ شدن است.

این کارشناس دینی اظهار کرد: دختری که از سوی خانواده هیچ خوراک فکری به او نمی رسد و تیرهای زهرآلود دشمن نیز از طریق رسانه ها به او اجازه با حجاب بودن را نمی دهند، قطعاً مورد هجمه ها و آسیب های فراوانی در زندگی و آینده خود قرار می گیرد، بنابراین وظیفه پدر و مادر است که فرزندان را با حجاب آشنا کنند و چنین عملی در پیشگاه خداوند متعال اجر و ثواب دارد.

برای مشاهده بخش دوم گفتگو اینجا کلیک کنید.

کد خبر 1732794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha