نقش آموزش و پرورش و رسانه در حفظ عفت عمومی جامعه ضروری است

حجت الاسلام سید ابوالحسن میر عمادی با تاکید بر اینکه نقش آموزش و پرورش و رسانه در حفظ عفت عمومی جامعه بسیار ضروری است، تصریح کرد: یکی از راهکارهای ترویج فرهنگ حجاب در جامعه می تواند این باشد که افراد متعهد و با حجاب که در زمینه های فرهنگی، علمی و ورزشی بسیار موفق بوده و توانسته اند با وجود این سختی ها مدال قهرمانی خود را با چادر تحویل بگیرند، به تصویر بکشیم.

حجت الاسلام سید ابوالحسن میر عمادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، با بیان اینکه جامعه می تواند نقش موثری در حجاب بانوان داشته باشد، تصریح کرد: جامعه ای که با فرهنگ منحط غربی خو گرفته باشد و مسئولین آن ارزش های والای انسانی در کار کردن را با تقسیم پست و مقام و به دست آوردن میز ریاست عوض کنند، جامعه ای که برای آن حلال و حرام کسب اقتصادی ملاک نباشد، قطعا اثرش این است که آن جامعه به سمت عبور از دیگر مسائل اعتقادی مثل حجاب برود.


این کارشناس دینی ابراز کرد: طبیعتا هنجار شکنی در جامعه در هر سطحی می تواند اثر منفی بر روی دیگر ارزش ها و اعتقادات بگذارد که یکی از آن موارد حجاب است.


وی بیان کرد: وقتی در جامعه، فرهنگ پوشش ما تغییر می کند، در ویترین مغازه ها لباس با الگوی غربی قرار داده می شود، وقتی که فرهنگ تغذیه ما تغییر می کند و تنوع طلبی در آن شکل می گیرد، حجاب هم دستخوش این تنوع طلبی ها و تغییرات می شود و به مرور زمان آن ارزش های والا جای خود را به تنوع طلبی در پوشش با فرهنگ غربی می دهد.


حجت الاسلام میرعمادی اظهار کرد: یکی از تغییرات و تنوع طلبی ها این است که فرقی بین محجبه و غیر محجبه در بین افراد جامعه وجود نداشته باشد و بگویند این هم یک نوع تنوع برای بانوان است.


این کارشناس دینی با بیان اینکه می توان خانواده و جامعه را در بی حجابی به یک اندازه مقصر دانست، عنوان کرد: مثلا نقش معلمین، آموزش و پرورش و مراکز علمی و حوزوی در قضیه حجاب خیلی پررنگ است و همه این عوامل می تواند در با حجاب یا بی حجاب شدن بانوان جامعه اثرگذار باشد.


وی خاطرنشان کرد: یکی از علل گرایش افراد به بی حجابی این است که حجاب را اجبار می دانند، این در حالی است که حجاب لطفی از سوی پروردگار متعال و یک تکلیف شرعی و عبادی است که به نفع خود فرد، جامعه و حفظ ارزش های زنانگی است.


حجت الاسلام میرعمادی افزود: وقتی گفته می شود زن باید حجاب داشته باشد به این دلیل است که عدم وجود حجاب زن در جامعه باعث بی عفتی در میان مردان و زنان، ایجاد شهوت و از بین رفتن حرمت های انسانی در بین مردم می شود.


این کارشناس دینی نقش رسانه در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه را موثر قلمداد کرد و گفت: به طور مثال رسانه ملی می تواند بحث کشف حجاب رضاخانی در سال ۱۳۱۴ را برای مردم به تصویر بکشاند و اشاره کند که چه افرادی برای مسئله حجاب حتی حاضر شدند جان خودشان را فدا کنند.


وی با تاکید بر اینکه نقش آموزش و پرورش و رسانه در حفظ عفت عمومی جامعه بسیار ضروری است، تصریح کرد: یکی از راهکارهای ترویج فرهنگ حجاب در جامعه می تواند این باشد که افراد متعهد و با حجاب که در زمینه های فرهنگی، علمی و ورزشی بسیار موفق بوده و توانسته اند با وجود این سختی ها مدال قهرمانی خود را با چادر تحویل بگیرند، به تصویر بکشیم.


حجت الاسلام میرعمادی با بیان اینکه بی حجابی آثار مخربی در جامعه دارد، ابراز کرد: متاسفانه پارتی های مختلف و تشکیل گروه های منحرف در اجتماع را بی حجاب ها رقم می زنند.


این کارشناس دینی ادامه داد: می توان برای افراد، آثار مخرب بی حجابی را بیان کرد و نقش آموزش و پرورش می تواند در آگاهی دهی به فرزندانمان مهم باشد، چون معلم شخص اول بعد از خانواده است که می تواند با آموزش های لازم در با حجاب شدن دختران کمک کند.


وی تاکید کرد: یکی از عوامل مهم بدحجابی این است که بانوان آگاهی کافی از عواقب بدحجابی ندارند و نمی دانند بدحجابی چه مشکلاتی و چه گرفتاری هایی را برای آنها و جامعه ایجاد کند.


حجت الاسلام میرعمادی اضافه کرد: به عبارت دیگر این بانوان ارزش های والای انسانی را خوب نمی شناسند و نمی دانند که جایگاه آنها در نزد پروردگار متعال کجاست و متاسفانه یکی از عواملی که می تواند ارزش انسان و زن را پایین بیاورد همین مسئله بی حجابی است که زمینه انحرافات بیش از پیش را برای انسان فراهم می کند.


این کارشناس دینی خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای ترویج حجاب در جامعه آگاهی دهی از طریق خانواده، مدرسه، تلویزیون، رسانه های جمعی و تدوین کتاب هایی است در این زمینه نوشته می شود تا آگاهی های لازم را به نسل امروز ما بدهد که حجاب چقدر می تواند در حفظ جایگاه انسانی موثر باشد.


وی یکی دیگر از علل گرایش به بی حجابی را مشکلات خانوادگی برشمرد و اظهار کرد: برخی از خانواده ها به ارزش های انسانی اصلا اهمیت نمی دهند و یا این که پدر و مادر نسبت به فرزندانشان به اندازه لازم محبت نمی کنند و راهکار این امر این است که پدر و مادر به مسئولیت خود در قبال فرزندان به درستی عمل کنند.


حجت الاسلام میرعمادی با اشاره به این که والدین حقوق فرزندان را رعایت کنند، گفت: اگر در خانواده فرزند محبت کافی دریافت نکند قطعا به دنبال دریافت این محبت در بیرون از خانه خواهد بود.

این کارشناس دینی بیان کرد: وقتی فرزند در خانه محبت نبیند، زمینه محبت دیگران به فرزندان ما خودش عامل برخی از گناهان و معاصی همچون بی حجابی است و برای این که بتواند این محبت را به نحو احسن جلب کند نیازمند این است که تبرج کند و خودش را در عرصه نشان دهد.


وی اظهار کرد: یکی دیگر از مسائلی که می تواند گرایش به بی حجابی باشد، ضعف ایمان است. وقتی که خانواده ها، جامعه یا مدرسه به مسئله عبادی و اعتقادی کمتر پرداختند، وقتی که یک دختر در خانه ابتدایی ترین مسائل دینی را از طرف پدر و مادرش نمی بیند یا به آن سفارش نمی شود، قطعا از کنار مسئله حجاب به عنوان یک مسئله عادی و ساده عبور می کند و همین زمینه گرایش به بدحجابی است.


حجت الاسلام میر عمادی تصریح کرد: خانواده در این مسئله دقت کافی داشته باشند و فرزندانشان را با مباحث دینی آشنا کنند حتما با مسجد محل در ارتباط باشند و روحانی خانواده برای خودشان تعیین کنند تا بعضی از مسائل دینی را بتوانند به فرزندانشان از طریق کارشناسان دین بیاموزد.


این کارشناس دینی یکی از علل گرایش به بی حجابی را تهاجم فرهنگی دانست و عنوان کرد: سال های سال است که دشمن از طریق فضای مجازی، ماهواره و امثال اینها فرهنگ غربی در جامعه را در مدل و لباس و پوشش را رواج می دهد.


وی تاکید کرد: تنها راه مبارزه این است که ما بتوانیم مقابله به مثل کنیم و رسانه ما هم قوی عمل کند و بتواند با ساخت فیلم ها و مستندهای مناسب عواقب بدحجابی که جوامع غربی گرفتار آن هستند را به نمایش بگذارد تا بتواند فرهنگ حجاب را در جامعه گسترش دهد.

برای مشاهده بخش اول گفتگو اینجا کلیک کنید.

کد خبر 1732800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha