تشدید معضلات اجتماعی با نقص زنجیره ارتباط بین سیاست‌های فرهنگی، اجتماعی و هنر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: متأسفانه زنجیره ارتباط بین سیاست‌های فرهنگی، اجتماعی و هنر ناقص است و لازم است پیوند بین سیاست‌گذاران این حوزه‌ها برقرار شود. به همین دلیل است که گاه می‌بینیم یک اثر هنری نه تنها به رفع یک معضل اجتماعی کمک نمی‌کند، بلکه آن معضل را تشدید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، محمد حسین‌زاده، صبح امروز در نشست خبری سی و سومین جشنواره تئاتر استان گفت: چراغ تئاتر در استان به صورت مداوم روشن است و در تمام ایام سال نمایش‌ها اجرا می‌شود. حتی در ایام مناسبت‌های خاص که سالن‌های نمایش تعطیل است نیز کارهای مناسبتی و آیینی اجرا می‌شود و از این رو اجراهای تئاتر در تمام سال در استان جریان دارد.

وی افزود: البته هنر تئاتر، هنری پرهزینه است. هرچند در قسمت‌هایی به چرخه مثبت اقتصادی رسیده است، اما همچنان نیازمند حمایت‌های دستگاه‌های مسئول است. بودجه و اعتبارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز محدود است و اگر همراهی مجموعه‌های دیگر نباشد، نمی‌توان جشنواره‌ها را با این وسعت برگزار کرد.

حسین‌زاده خاطرنشان کرد: از فرمانداران شهرستان‌ها درخواست کردیم تا هنرهای نمایشی را بر اساس ظرفیت‌های موجود حمایت کنند. از رسانه‌ها نیز می‌خواهیم کمک کنند که عموم دستگاه‌ها و خصوصاً دستگاه‌های اقتصادی، در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی خود از جنبه‌های مختلف هنر و خصوصاً هنرهای نمایشی حمایت کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: متأسفانه زنجیره ارتباط بین سیاست‌های فرهنگی، اجتماعی و هنر ناقص است و لازم است پیوند بین سیاست‌گذاران این حوزه‌ها برقرار شود. به همین دلیل است که گاه می‌بینیم یک اثر هنری نه تنها به رفع یک معضل اجتماعی کمک نمی‌کند، بلکه آن معضل را تشدید می‌کند.

وی تأکید کرد: برای استفاده از ظرفیت‌های هنر در رفع معضلات اجتماعی، نیاز به یک کار زنجیره‌ای با حضور دستگاه‌های اجتماعی، علمی و اقتصادی وجود دارد. در توان هنری استان این ظرفیت وجود دارد که برای رفع معضلات، کارهای هنری تولید شود و اگر به هنرمند اعتماد کنند، اثر ارزشمند اجرا می‌کند.

با یک آپارتاید جهانی ذیل عنوان حقوق بشر مواجه هستیم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وقایع اخیر در سرزمین‌های اشغالی گفت: در جهان امروز با یک آپارتاید جهانی ذیل عنوان حقوق بشر و آزادی بیان مواجه هستیم.

وی افزود: سال‌هاست به واسطه صدور حکم اعدام برای یک مجرم یا قاتل، همه رسانه‌ها علیه ایران بسیج می‌شوند، اما امروز دنیا چشم خود را به قتل عام بیش از ۱۰هزار زن و کودک فلسطینی در غزه بسته است. این‌ها موضوعاتی است که دل هر انسان آزاده‌ای را به درد می‌آورد.

حسین‌زاده خاطرنشان کرد: امروز در حوزه‌های مختلف هنر بیش از صدها اثر تجسمی از هنرمندان سراسر جهان تولید شده است و از روش ددمنشانه رژیم صهیونیستی اعلام انزجار کرده‌اند. هنرهای صحنه‌ای و تئاتر نیز در سراسر دنیا به میدان آمده‌اند و اعتراض خود را اعلام می‌کنند. این ظرفیت هنر است که باید از آن بهره گرفت.

وی در پایان گفت: هنر برای هنر، دروغی است که مدعیان حقوق بشر دیکته کردند. کدام جشنواره هنری اسرائیل را تحریم کرده است؟ اسرائیل را نه‌تنها تحریم نکرده‌اند، بلکه به ادامه اشغالگری  تشویق می‌کنند. از این رو لازم است هنرمندان اعتراض خود را به این آپارتاید جهانی نشان دهند.

ارسال حدود ۱۰۰ اثر از سراسر استان در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی به جشنواره

محمد جهان‌پا، دبیر جشنواره نیز در این نشست با ارائه گزارش مختصر از روند برگزاری جشنواره گفت: حدود ۱۰۰ اثر از سراسر استان در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی به دبیرخانه جشنواره رسیده که از این میان ۴۶ اثر مربوط به هنرمندان مشهد و مابقی آثار مربوط به هنرمندان شهرستان‌هاست.

به گفته وی، بخش نخست داوری و بازبینی این آثار توسط «حجت الاسلام یوسف زاده، سید جواد اشکذری، رضا حسن زاده» انجام شد و در نهایت ۱۱ اثر در بخش صحنه ای و ۱۲ اثر در بخش نمایش خیابانی به مرحله نهایی جشنواره راه یافتند.

دبیر سی و سومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی ادامه داد: در سه روز برگزاری مرحله نهایی این جشنواره از ۲۰ تا ۲۳ آبانماه، بیش از ۴۰۰ هنرمند تئاتر استانها در قالب گروه های نمایشی حضور می یابند که ۱۲۰ نفر از این تعداد از شهرستانهای سبزوار، تربت حیدریه، جوین، کاشمر، قوچان، نیشابور و مشهد هستند.

وی اضافه شدن بخش نمایش خیابانی به جشنواره تئاتر خراسان رضوی را اتفاق جدید امسال ذکر و بیان کرد: ۱۲ اثر در این بخش از شهرستانهای سبزوار (سه اثر)، مشهد(پنج اثر)، جوین، تربت حیدریه، تربت جام و قوچان به رقابت می پردازند.

جهان پا آثار بخش خیابانی این جشنواره را شامل «امام الحق، میراث، صید هشتم، داماد حنا می بنده، هفت سنگ، شمر و مجنون، به خاطر یک مشت دلار، گرای ۳۶۱، سوگ سهراب، چای لاته، چشمها را نبند، خون بست» عنوان کرد و افزود: داوران برجسته ای از جمله شهرام نوشین (داور بخش نمایش خیابانی جشنواره تئاتر فجر)، رضا حسینی (پیشکسوت تئاتر استان) و محمد ناصری بخش نمایش خیابانی را داوری می کنند.

دبیر سی و سومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی ادامه داد: آثار راه یافته به بخش صحنه ای جشنواره شامل «خرمهره، رورانس، پانتیفرکت، آخرین تولد، یه جور دیگه یعنی همین، برچسب، شب گربه زیر طاقی، عامدانه عاشقانه، شام آخر، گم، مزون» برشمرد و افزود: داوران بخش صحنه ای را رضا صابری، سید جواد اشکذری و مهدی نصیری هستند.

وی بیان کرد: در این دوره شاهد حضور پرتعداد آثار شهرستانها، سه نسل از تئاتر استان شامل پیشکسوتان، جوانان و فعالان کنونی تئاتر و نوجوانان (دانش آموزان هنرستان هنرهای زیبا) هستیم، بیشترین آثار رسیده به جشنواره امسال مربوط به مشهد، سبزوار و تربت حیدریه است، نیشابور بعد از سالها غیبت از جشنواره، در این دوره حضور یافت و قوچان نیز برای نخستین بار با اثر در حوزه نمایش خیابانی در این جشنواره شرکت کرد.

جهان پا افزود: امسال یک جایزه ویژه از سوی معاونت فرهنگی سپاه امام رضا به میزان ۵۰۰ میلیون ریال برای حمایت از تولید یک اثر در ساحت دفاع مقدس برای این جشنواره در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به متون نمایشی در جشنواره تئاتر امسال اظهار کرد: استفاده از متون نمایشی خارجی در این دوره ممنوع شده زیرا قابل قضاوت و داوری نیست، رویکرد نیز به نویسندگان بومی و آثاری بوده که برگرفته از ذهن و دل و جان هنرمندان باشد، آثار اقتباسی نیز به شرط اینکه اقتباس آزاد و نویسنده خود فرد باشد، در این دوره از جشنواره تئاتر خراسان رضوی قابل پذیرش است.

دبیر سی و سومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی گفت: به دلیل محدودیت مکان و منابع مالی فقط امکان یکبار نمایش عمومی آثار به صورت رایگان در طول روزهای برگزاری جشنواره میسر شده است و در صورتی که از اثری استقبال شود، بعد از جشنواره نمایش آن تکرار خواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد با توجه به کیفیت بالای آثار این دوره از جشنواره تئاتر خراسان رضوی و اضافه شدن بخش تئاتر خیابانی، سه اثر از استان به بخش منطقه ای جشنواره تئاتر فجر کشور راه یابد.

پایان پیام/

کد خبر 1732948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha