کاوش و لایه نگاری دو اثر تاریخی شیروان

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شیروان گفت: امسال کاوش و لایه نگاری آثار تاریخی این شهرستان ارگ نادری و تپه دوین از توابع بخش مرکزی انجام شد.

حمید رازقی، سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شیروان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی اظهارکرد: برای آثار تاریخی مزبور در مجموع، ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال از محل منابع مختلف هزینه شده است.

وی خاطرنشان کرد: تابستان امسال ارگ نادری شیروان دومین فصل از کاوش بود که به عنوان یکی از آثار تاریخی منحصر به فرد دوره صفویه و قاجاریه در شیروان به سرپرستی «جواد علایی مقدم»، عضو هیات علمی باستان‌شناسی دانشگاه زابل آغاز شد.

رازقی عنوان کرد: تپه ارگ نادری شیروان از مهم‌ترین محوطه‌های حوضه آبریز رودخانه اترک است که در بخش کهنه شهر شیروان قرار دارد و در سال ۱۳۴۶ خورشیدی به شماره ثبت ۷۰۳ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شیروان بیان کرد: همچنین تیرماه امسال فصل سوم کاوش‌های باستان‌شناسی تپه دوین شیروان خراسان‌شمالی به سرپرستی «محسن دانا»، عضو هیات علمی باستان‌شناسی دانشگاه تربیت‌مدرس تهران و گروهی ۱۵ نفره از دانشجویان از سرگرفته شد.

رازقی اضافه کرد: ثبت این تپه باستانی و سپس رها شدن آن موجب شد تا در طول سالیان، شماری از اهالی روستا بدون توجه به ارزش تاریخی اثر، اطراف و بخشی از آن را ویران کرده و یا به ساخت و ساز خانه های خود بر روی آن بپردازند.

وی گفت: تپه تاریخی دوین در فاصله ۱۵ کیلومتری شرق شهر شیروان در داخل روستایی به همین نام سال ۱۳۴۶ با شماره ۶۹۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

شهرستان شیروان به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.

کد خبر 1733093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha