هم‌افزایی منبر، مسجد و هیأت در روایت طوفان

طرح روایت طوفان به همت مجمع خطبای اصحاب الصاحب قم و با محور تبیین آنچه در غزه در حال وقوع است، اجرا شده و رسانه، فضای مجازی و منبر را به میدان جهاد تبیین آورده است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، پس از جنایاتی که رژیم غاصب صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه به ویژه زنان و کودکان مظلوم و بی گناه این نوار روا داشت گروه های مختلفی درصدد حمایت از آنها و نیز تبیین واقعیت آنچه در حال وقوع است، برآمدند ازجمله مجمع خطبای اصحاب الصاحب(عج) که با طرح «روایت طوفان» درصدد روشنگری و بیان واقعیات امروز فلسطین برآمده اند.

حجت الاسلام والمسلمین حبیب عباسی در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به فعالیت مجمع خطبای اصحاب الصاحب متشکل از ۱۵۰ نفر از منبری ها و سخنرانان مذهبی قم، اظهار کرد: این مجمع از حدود ۶-۷ سال قبل فعالیت خود را آغاز کرده و به طور معمول جلسات و برنامه ریزی هایی دارد.

معجزه فرهنگی و عالم‌گیر امام رضا (ع) در خراسان چه بود؟ - خبرگزاری آنا

دبیر مجمع خطبای اصحاب الصاحب قم ادامه داد: از زمانی که ماجرای غزه پیش آمد، جلساتی به منظور اتخاذ رویکرد تبیینی نسبت به اصل موضوع و نیز جلسات مباحثه با محور ایده های روایی قرآنی در مسئله فلسطین برگزار شد و ایده های جدید، نوع بیان، پردازش از آیات و روایات در موضوع حمایت از مظلومان و مقابله با جریان صهیونیسم مورد بررسی قرار گرفت و وقتی که مسئله به پختگی لازم رسید، طرح رسانه ای روایت طوفان طراحی و ارائه شد.

وی ادامه داد: در قالب این طرح منبری هایی که در مسئله فلسطین کار کرده اند در قالب کلیپ های کوتاه (بین سه تا پنج دقیقه) از زوایای مختلف عملیات طوفان الاقصی و ماجرای غزه و فلسطین را بررسی می کنند به گونه ای که قابل ارائه و استفاده در شبکه های تلویزیونی و فضای مجازی باشد.

حجت الاسلام عباسی با بیان اینکه این پروژه رسانه ای هفته گذشته و طی دو روز ضبط و انجام شد و کارهای تدوین روی آن صورت گرفت، گفت: کلیپ ها به سرعت برای پخش آماده شد و در اختیار مجموعه های مختلف همچون شبکه ماهواره ای حضرت ولیعصر(عج) و ولایت و نیز شبکه های مجازی مثل حوزه نیوز قرار گرفت. علاوه بر این، با شبکه قرآن و معارف سیما و برخی دیگر از شبکه های تلویزیونی برای پخش این کلیپ ها در حال رایزنی هستیم.

وی با بیان اینکه ۳۰ کلیپ کوتاه به منظور اجرای طرح روایت طوفان تولید شده، ابراز کرد: این کلیپ ها عمدتاً به زبان فارسی تولید شده اند اما به زبان های عربی، اردو و بنگالی هم کلیپ هایی به منظور پخش در فضای بین الملل تولید شده است.

کلیپ تولیدشده در پروژه روایت طوفان

حجت الاسلام عباسی درباره موضوعات مورد بررسی در این کلیپ ها، بیان کرد: دشمن شناسی و مقابله با دشمن با استناد به آیات قرآن، حمایت از مظلومان با نگاه به آیات و رویات، تبیین وظیفه مومنان نسبت به عملیات طوفان الاقصی، بیان جنبه های غرورآفرین این عملیات برای مسلمانان و پاسخ به برخی شبهات همچون شبهه ناصبی بودن مردم فلسطین و یا عدم ضرورت همکاری با مردم فلسطین در این کلیپ ها مطرح و پاسخ داده شده است.

وی درباره بازخورد این کلیپ ها برای مخاطبان گفت: ما هم اکنون در مرحله پخش و توزیع قرار داریم و به مرحله بازخوردگیری نرسیده ایم. پس از اتمام کار است که بازخوردها بررسی و برای آینده به کار گرفته می شود.

حجت الاسلام عباسی با بیان اینکه جهاد تبیین در شرایط کنونی ضرورتی اجتناب ناپذیر است، تاکید کرد: مجمع خطبای اصحاب الصاحب به دنبال این است که در موضوعات مختلف جهاد تبیین را دنبال کند لذا امروز که به فرموده مقام معظم رهبری فلسطین مسئله شماره یک جهان اسلام است و مومنان موظف اند در صحنه دفاع حضور بیایند و از سوی دیگر نقاط ابهام و پاسخ داده نشده درباره فلسطین نیز وجود دارد و چون اعضای مجمع به دلیل حضور در هیئت ها و مساجد با بدنه جامع در ارتباط هستند، نیاز است این قسم از مسائل تبیین و نسبت به آنها روشنگری شود.

دبیر مجمع خطبای اصحاب الصاحب قم با بیان اینکه شبهات مرتبط با مسئله فلسطین را در دو بخش بنایی و مبنایی بررسی کرده ایم، گفت: در بخش مبنایی به مسائلی پرداختیم که به صورت مستقیم در مبانی دینی درباره آنها تصریحاتی شده است، مثل اینکه مبنای قرآن و عترت در موضوع دفاع از مظلوم چیست و این دفاع چه محدوده ای دارد؟ آیا اگر با مشکل اقتصادی مواجه شویم باید از دفاع دست بکشیم یا اگر مظلوم مد نظر شیعه، همفکر و همراه ما نبود نباید از او دفاع کنیم؟، اگر غیرمسلمان بود چه باید کرد؟ اگر این مبانی درست شود، خیلی از مشکلات حل خواهد شد.

وی افزود: بخش دیگر پاسخ به شبهات با نگاه بنایی صورت می گیرد، مثل اینکه آیا آنها واقعاً ناصبی اند یا با ما شیعیان دشمنی دارند یا اینکه اگر قرار است ایران با فلسطین همراهی و همکاری کند چرا وارد جنگ می شود این در حیطه اختیارات جامعه است یا در دایره اختیارات رهبری؟ و ... ؛ اینها پاسخ های روبنایی و شکلی است که باید مطرح و پاسخ داده شود.

عباسی با اشاره به اینکه اصحاب مجمع اهل منبر و سخنران مذهبی هستند، اظهار کرد: لذا کار و بیان آنها مستدل به آیات و روایات است لذا در این طرح به دنبال طرح مسئله نظامی یا پیگیری مباحث پزشکی حقوقی ماجرا نشده ایم، رویکرد ما دینی است و به عنوان مبلغ مذهبی به مسئله ورود داریم.

حجت الاسلام عباسی درباره استفاده از ظرفیت هیئت ها و مساجد برای پیشبرد طرح روایت طوفان ابراز کرد: پروژه رسانه ای کار فرعی ما بود نه اقدام اصلی مان. به عبارت دیگر درصدد هستیم اعضای مجمع به ایده هایی برسند تا مسئله فلسطین وارد منابر مساجد و هیئت ها شود چون غالبا پرداخت جدیدی رخ نداده این تصور شاید پیش آید که صحبت از فلسطین صرفا سیاسی است در حالی که زوایای متعدد دینی و مذهبی آن مغفول مانده است.

وی تاکید کرد: لذا تلاش کردیم از طریق طرح روایت طوفان محتوای لازم برای تبیین در مساجد و هیئت ها را نیز در اختیار منبری ها قرار دهیم.

عباسی با بیان اینکه مجمع اصحاب الصاحب در تولید کار تصدی‌گری ندارد، خاطرنشان کرد: منبری ها را پای کار آورده ایم و با همکاری موسسه پژوهشی رسانه ای ذوالفقار و شبکه جهانی ولایت و شبکه جهانی والیعصر(عج)، کار علمی و اجرا را به اعضاء واگذار کردیم.

کد خبر 1733158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha