در نشست راهبردهای سیاسی و فرهنگی امام رضا (ع) در مبارزه با جریان استکبار و استعمار عنوان شد؛

کمک به تأمین نیازهای اسرائیل مصداق کفر است

نشست علمی بررسی راهبردهای سیاسی و فرهنگی امام رضا(ع) در مبارزه با جریان استکبار و استعمار (بزرگداشت مقاومت اسلامی فلسطین) برگزار شد.
کمک به تأمین نیازهای اسرائیل مصداق کفر است

دبیر علمی کنفرانس بین المللی امام رضا(ع) و علوم روز گفت: بر اساس مبانی دینی و فقهی همراهی با حاکم جور معادل کفر و در حال حاضر کمک به تأمین نیازهای اسرائیل مصداق کفر است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سیدرضا مودب در نشست علمی بررسی راهبردهای سیاسی و فرهنگی امام رضا(ع) در مبارزه با جریان استکبار و استعمار (بزرگداشت مقاومت اسلامی فلسطین) که در قالب برنامه‌های علمی کنگره بین المللی امام رضا(ع) و علوم روز در سالن شهید چمران دانشگاه امام رضا(ع) برگزار شد، اظهار کرد: مقابله با استکبار، ایستادگی در مقابل مستکبرین و طاغوت و زیر جبر آن ها نرفتن و برحذر داشتن امت اسلامی از مدح و همراهی با حاکمان یکی از راهبردهای اهل بیت(ع) به ویژه حضرت رضا(ع) در مقابله با حکومت جائر است.
وی افزود: بر اساس مبانی دینی و فقهی همراهی با حاکم جور معادل کفر است و در حال حاضر کمک به تأمین نیازهای اسرائیل مصداق کفر می باشد.
استاد تمام الهیات دانشگاه قم با استناد به روایتی از حضرت رضا(ع) که فرمودند: «هرکس به چیزی راضی شود مانند این است که آن را انجام داده باشد و اگر فردی در مشرق به قتل برسد و دیگری در مغرب باشد و به آن قتل رضایت دهد، شخص راضی در نزد خداوند شریک قاتل است.»، توضیح داد: بر اساس این روایت، اگر کسی در مسئله فلسطین و غزه در برابر استکبار جهانی و اسرائیل غاصب سکوت کند و این اقدامات ضد بشری آن ها را تایید نماید، در ریختن خون هزاران مرد و زن و کودک بی دفاع و مظلوم فلسطینی شریک است.

استکبارستیزی، آرمان جدایی‌ناپذیر انقلاب اسلامی
وی با بیان اینکه استکبارستیزی، آرمان جدایی ‌ناپذیر انقلاب اسلامی است، عنوان کرد: ریشه آرمان استکبار ستیزی جمهوری اسلامی ایران، پایگاه و مبنای معرفتی و دینی دارد و امام خمینی(ره) با رهبری انقلاب اسلامی توانست روحیه استکبار ستیزی را در مردم ایران شکوفا و آن را بیش از هر زمان دیگری عینیت ببخشد.
به گفته این استاد دانشگاه انقلاب اسلامی ایران پیوند مستحکم و مستقیمی با مبانی دینی و معارف اهل بیت(ع) دارد.

حکم فقهی همراهی با ظالم
وی گفت: همراهی یا عدم همراهی با ظالم و جور حکم فقهی دارد، به عنوان نمونه دو مسافر به خراسان آمدند، در آنجا به خدمت حضرت رضا(ع) رفتند و پرسیدند: ما از فلان‌ جا آمده ‌ایم، آیا نماز ما شکسته است یا تمام؟ با اینکه آن دو نفر از یک منطقه آمده بودند و تفاوتی در سفر آن‌ ها نبود، امام (ع)  به یکی از آن ها فرمود: نماز تو شکسته است و به دیگری فرمود: نماز تو تمام است! مسافران که از این پاسخ امام متعجب شده بودند، دلیل حکم امام را پرسیدند. ایشان خطاب به شخصی که نمازش را کامل دانسته بود، فرمود: تو به مقصد دیدار سلطان (مأمون) آمده ‌ای، بنابراین سفر تو، سفر گناه است و سفر گناه موجب قصر نماز نمی ‌شود.
وی ادامه داد: امام رضا(ع) حتی در مسائل شرعی هم از حکومت جائر برائت می ‌جستند و مردم را از طاغوت بر حذر می‌داشتند.
 

آشکار شدن ماهیت پوشالی رژیم صهیونیستی
در ادامه این نشست علمی دکتر ابوبکر ثالثو، دانش پژوه جامعه المصطفی العالمیه از کشور نیجریه با اشاره به عملیات طوفان الاقصی و جنایات بشری رژیم جعلی اسرائیل در غزه، عنوان کرد: عملیات طوفان الاقصی موجب آشکار شدن ماهیت پوشالی رژیم صهیونیستی و شکست هیمنه ساختگی این رژیم در حوزه داخلی، منطقه ‌ای و بین‌ المللی شد.

به گفته این فعال سیاسی اجتماعی کشور نیجریه عملیات طوفان الاقصی به حامیان رژیم اسرائیل در حوزه جهانی این پیام را داد که ابهت پوشالی و دروغین رژیم غاصب صهییونیستی وجود ندارد و دیگر نمی توان به آن اتکا و اعتماد نمود. همچنین کشورهایی که تا به امروز جرأت نداشتند علیه استکبار جهانی قدم بردارند، حرکت رو به پیشرفتی را شروع کرده اند.
وی افزود: اکنون مهم ترین وظیفه هر مسلمانی این است که بررسی کند که در موقعیت فعلی، کدام راهبرد استراتژی از راهبردهای ائمه اطهار(ع) به عنوان انسان ۲۵۰ ساله را اتخاذ نماید.
وی با اشاره به مصادیقی از رفتارهای شیخ ابراهیم زکزکی، رهبر شیعیان نیجریه گفت: یکی از ویژگی های شیخ زکزکی که موجب محبوبیت زیاد ایشان در بین همه افراد شده، آن است که آموزه های دینی را به صورت عملی انجام می دادند و نیازهای عاطفی و اجتماعی افراد به بهترین شکل پاسخ می دادند.
دکتر ثالثو با تأکید بر این مطلب که در مواجهه با هر موقعیتی باید پاسخ و روش مناسبی را اتخاذ نمود، خاطرنشان کرد: امروز در مسئله فلسطین که موضوع اول همه مسلمان است باید ضمن حمایت از مردم مظلوم غزه، مسائل را به صورت عمیق برای دیگران تبیین و روشن گری کرد.
وی با انتقاد از افرادی که اسرائیل را پیروز این جنگ می دادند، گفت: مقاومت اسلامی فلسطین، پیروز جنگ غزه است.

حمایت از غزه، دستوری الهی
حجت الاسلام دکتر غلامرضا پیشقدم از اساتید دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) نیز در این نشست علمی، ضمن تبیین راهبردهای قرآنی و دینی مقاومت، اظهار کرد: حمایت از غزه و جبهه مقاومت فلسطین به معنای حمایت از جمهوری اسلامی ایران نیست بلکه دستوری الهی است.
وی نتیجه استکبار را استعمار عنوان کرد و گفت: مقاومت در برابر حکومت ظالم و سکوت نکردن در برابر آن باعث عدم تسلط استعمار و استکبار خواهد شد.
پیشقدم افزود: حمایت از مظلوم موضوعی فطری است و عملیات طوفان الاقصی باعث بیداری ملت های آزادی خواه و مسلمان در سراسر دنیا شد.

پایان پیام/

کد خبر 1733297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha