درس دیپلماسی به سران کشورهای اسلامی

سران سازمان همکاری‌ اسلامی پس از یک ماه از بمباران غزه در ریاض، پایتخت عربستان سعودی گرد هم آمدند تا درباره جنایات صهیونیست‌ها و وضعیت وخیم غزه گفتگو کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان جلسه فوق العاده ای که به پیشنهاد ایران و به میزبانی عربستان که ریاست دوره ای این اجلاس را بر عهده  دارد در ۲۰ آبان برگزار شد. هر چند مردم مسلمان منطقه به عنوان حامیان اصلی فلسطین به صورت خودجوش و به شکل های گوناگون حمایت های خود را از مقاومت نشان دادند اما اغلب سران کشورهای اسلامی طی یک ماه گذشته منفعلانه نظاره گر تحولات فلسطین بودند.

در چنین شرایطی رئیس جمهوری اسلامی ایران به عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین حامی گروه‌های مقاومت و مردم مظلوم فلسطین،  با دست پر در نشست اضطراری سازمان همکاری های اسلامی حاضر شد. رئیس جمهور در سخنان خود در این اجلاس با سرزنش دولت‌های اسلامی که در مقابل رژیم صهیونیستی منفعل هستند، گفت «امروز روز اقدام است. امروز روزی تاریخی در دفاع قهرمانانه از مسجدالاقصی است... من از ابتدای این تجاوزات، در گفت‌وگو با سران کشورهای اسلامی تأکید کردم این نشست اضطراری سریع‌تر برگزار شود. ‌ای کاش این نشست که فلسفه تأسیس سازمان همکاری اسلامی را نیز شکل می‌دهد یک ماه پیش برگزار می‌شد.»

آیت الله رئیسی با  ارائه ۱۰ راهکار فوری به دولت های کشورهای اسلامی، خواستار اقدام قاطع در حمایت از فلسطین و توقف جنایات رژیم صهیونیستی شد. توقف کشتار و پایان حملات کور، رفع کامل محاصره و بازگشایی گذرگاه رفح، خروج فوری نظامیان صهیونیست از غزه، قطع هر گونه ارتباط سیاسی و تجاری با رژیم صهیونیستی، شناسایی ارتش صهیونیستی به عنوان یک سازمان تروریستی، تشکیل دادگاه عادلانه برای بررسی جنایات اسرائیل، تشکیل یک صندوق برای بازسازی غزه، ارسال کاروان‌های بشردوستانه برای مردم فلسطین، نامگذاری روز بمباران بیمارستان المعمدانی به عنوان روز نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت، تسلیح مردم فلسطین و تشکیل یک دولت فلسطینی از بحر تا نهر، ده پیشنهاد راهبردی و ایده عملیاتی رئیس جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران غزه بود.

نقش آفرینی جدی رئیس جمهوری اسلامی ایران در کنار اقدامات وزارت امور خارجه، یک موضع فعال و تهاجمی در حوزه دیپلماسی پیرامون مساله فلسطین به حساب می آید. موضوعی که سبب به تحرک واداشتن سایر کشورهای اسلامی در اتخاذ موضع قاطعانه تر در برابر جنایت صهیونیست ها شده است.

اگر چنین موضعی از سوی جمهوری اسلامی اتخاذ نمی شد، مواضع و رفتار سایر کشورهای اسلامی به مراتب ملایم تر از آن چیزی بود که امروز شاهد آن هستیم.  به بیان دیگر دیپلماسی شخصی آیت الله رئیسی به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران در به حرکت در آوردن دیپلماسی کشورهای  اسلامی در  حمایت از مردم فلسطین، تأثیرگذار بوده است.

کد خبر 1733468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha