افکار عمومی، ایران را محور حل مسائل منطقه و فلسطین می‌دانند

ترقی در مورد نقش ایران در حل منازعات فلسطین و منازعات منطقه ای تصریح کرد: آنچه روشن است اکنون همه پی بردند که محور حل و فصل مسایل منطقه و مسئله فلسطین، ایران است یعنی در افکار عمومی جهان و حتی افکار عمومی مخالفان فلسطین جا افتاده است که نقش ایران بسیار موثر است.

حمیدرضا ترقی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان در مورد حضور ایران در اجلاسیه سران کشورهای اسلامی گفت: به نظر می رسد دیپلماسی فعال ایران در مجموعه اجلاسیه ها، دیپلماسی موثری بوده است و پیشنهاداتی که ایران در این اجلاسیه ها داده است تا اندازه ای مورد پذیرش و قبول قرار گرفته و این امر نشان دهنده این است که تاثیر ایران در این اجلاسیه ها بسیار قابل توجه است.

قائم مقام حزب موتلفه افزود: در این اجلاسیه درخواست ایران مبنی بر توقف صادرات اسلحه به اسراییل مورد موافقت قرار گرفت و در قطعنامه اجلاسیه قید شد. از سوی دیگر توقف درگیری ها و جلوگیری از تخریب بیمارستان ها و جلوگیری از منع ورود دارو نیز در قطعنامه قید شد.

وی اظهار کرد: همچنین ایجاد یک دبیرخانه برای پی گیری مستمر این موضوع و جرایم رژیم صهیونیستی در قطعنامه قید شد و فشارهای دیپلماتیک سیاسی از طریق دولت ها تا اندازه ای در قطعنامه مورد توجه قرار گرفت. از سوی دیگر جابجایی فلسطینی ها از شمال به جنوب غزه در قطعنامه مورد توجه قرار گرفت و تنها چیزی که ایران در این اجلاسیه درخواست کرد این بود که با تشکیل دو دولت ما مخالف بودیم اما آنها این موضوع را پذیرفته اند که دو دولت تشکیل شود و دولت فلسطینی و صهیونیستی شکل بگیرد که فعلا به جهت تحفظ آنها را پذیرفته ایم.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در مجموع نقش ایران در تحولات کشورهای اسلامی بسیار موثر است اما کافی نیست. حرکت های مردمی که در سطح کشورهای اروپایی در محکومیت رژیم صهیونیستی و عملکرد آن صورت می گیرد، فشار سیاسی بیشتری از این قطعنامه ها و اجلاسیه ها دارد.

ترقی ادامه داد: کشورهای مختلف ممکن است در این جلسات حضور داشته و حتی قطعنامه را امضا کنند اما عملا چون وابسته به آمریکا هستند، کار عملی انجام ندهند اما فشار سیاسی ای که مردم به صهیونیست ها و آمریکا وارد می کنند، آنها را مجبور می کند که جلوی این قتل عام ها را بگیرند، بسیار موثرتر است.

وی گفت: در مجموع نباید به این مجامع بین المللی و سران کشورهای مختلف تکیه کرد زیرا وابستگی های سیاسی و اقتصادی متعددی این کشورها دارند و کاری از پیش نمی برند. اقدامی که باید انجام شود، کاری است که باید مقاومت انجام دهد و از لایه های مختلف و برنامه ریزی های درازمدت این موضوع را حل کند.

وی در مورد نقش ایران در حل منازعات فلسطین و منازعات منطقه ای تصریح کرد: آنچه روشن است اکنون همه پی بردند که محور حل و فصل مسایل منطقه و مسئله فلسطین، ایران است یعنی در افکار عمومی جهان و حتی افکار عمومی مخالفان فلسطین جا افتاده است که نقش ایران بسیار موثر است و تماس ها همگی حاکی از این امر است که محور تصمیم گیری در این موضوع ایران است و تا ایران موافق با مسئله ای نباشد، امکان حل آن در منطقه وجود ندارد.

نماینده سابق مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: دستاورد مهم این اجلاسیه این است که محور تصمیم گیری در ارتباط با مسایل منطقه و آمریکا و عوامل آنها در منطقه به ایران منتقل شده است و نقش ایران در اینجا نقش محوری است.

وی گفت: ایران با حضور خود در این اجلاسیه حرف هایی را زد که هیچ یک از کشورها جرات زدن آن را نداشتند و ایران توانست کاملا نقش آمریکا را در این نوع حوادث افشا کند و با صراحت متهم اصلی را آمریکا بداند و اسراییل را آلت دست او معرفی کند.

وی گفت: ایران در این اجلاسیه، شعارهای غرب در مورد دموکراسی و حقوق بشر که مطرح می کنند را کاملا برای جهان و کشورهای حاضر در این اجلاسیه روشن کرد که همه دروغ است و تکیه کردن به قدرت اقتصادی اسراییل در منطقه نیز برای کشورها یک تکیه بی جهت است زیرا نظام اقتصادی اسراییل از هم پاشیده است و قابل تکیه برای کشورهایی نیست که برای توسعه اقتصادی خود با آن همراهی و یا ارتباط داشته باشند. تقریبا امید این کشورها به پشتیبانی آینده آمریکا و ضرورت ارتباط با اسراییل به نظر می رسد با حضور ایران در این اجلاسیه از بین رفت و استدلال خوبی به نمایش گذاشته شد که نمی توان به رژیم صهیونیستی و آمریکا تکیه کرد.

ترقی گفت: این امر نشان دهنده این است که حضور ایران در این اجلاسیه بسیار تعیین کننده است و در تغییر مسیر کشورهای عضو شورای اسلامی در آینده موثر است.

کد خبر 1733505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha