اسلام پرچمدار کتاب و کتابخوانی

حجت الاسلام حمید بامری با بیان اینکه اسلام همیشه پرچمدار کتاب و کتابخوانی بوده، گفت: در آیات الهی می‌بینیم که خداوند متعال در سوره زمر می فرماید؛ «آیا آنان که می‌دانند با آنان که نمی‌دانند برابرند؟ تنها خردمندان هستند متذکر می‌شوند».

حجت الاسلام حمید بامری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، با بیان اینکه اسلام همیشه پرچمدار کتاب و کتابخوانی بوده، گفت: در آیات الهی می‌بینیم که خداوند متعال در سوره زمر می فرماید؛ «آیا آنان که می‌دانند با آنان که نمی‌دانند برابرند؟ تنها خردمندان هستند متذکر می‌شوند».

امام جمعه عنبرآباد افزود: این نشانه‌های روشن و پیشینه فرهنگی اسلام یعنی تعدد کتاب‌ها و کتابخانه‌ها در عصر شکوفایی تمدن اسلامی و آثار مکتوب نام آوران و دانشمندان مسلمان همیشه ناظر بر اهمیت کتاب و کتابخوانی است.

وی بیان کرد: پیامبر اکرم (ص) درباره نشر کتاب و علم می‌فرماید؛ هر کس بمیرد و میراث او دفترها و دوات باشد یعنی آثار مکتوب علمی باشد، بهشت بر او واجب است.

حجت الاسلام بامری ابراز کرد: حضرت علی (ع) نیز می فرماید؛ شایسته خردمند است کسی که اندیشه خردمندان را به اندیشه خود بیفزاید و دانش حکما را به دانش خود اضافه کند.

امام جمعه عنبرآباد با طرح این سوال که چه بخوانیم و چگونه بخوانیم؟، اظهار کرد: اساسا شروع بعثت پیغمبر اکرم (ص) بر اساس آیات سوره علق با فرمان به خواندن شروع می‌شود اصل خواندن در کل آیات قرآن مورد توجه است اما بحث در این است که چه چیزی را باید بخوانیم و چگونه بخوانیم؟.

وی ادامه داد: برای اینکه به این دو مهم دست یابیم باید به کلمه کتاب رجوع کنیم خود این کلمه اسم رمزی برای چه خواندن و چگونه خواندن است.

حجت الاسلام بامری عنوان کرد: کاف کتاب یعنی کیفیت مطالعه، هر خواندنی برای انسان مفید نیست، مطالعه‌ای مفید است که همراه با تأمل و تفکر باشد نباید وقت گذاشتن را صرف مطالعه مطالبی کنیم که ارزش مطالعه ندارد و به قول معروف علم بدون منفعت است.

امام جمعه عنبرآباد بیان کرد: تای کتاب یعنی تحمل سختی مطالعه است طبق برخی از آمارها سرانه مطالعه در کشور ما قابل مقایسه با کشورهای دیگر نیست، سرانه مطالعه کشور ما به طور میانگین تنها ۱۸ دقیقه در هفته است.

وی اضافه کرد: یعنی هر ایرانی بیش از ۱۸ دقیقه در هر هفته مطالعه نمی‌کند در صورتی که کشوری همچون عربستان به طور میانگین در هفته ۶ ساعت و ۴۸ دقیقه سرانه مطالعه دارد و این نشان می‌دهد که ما تحمل سختی مطالعه را هنوز به جان نخریده‌ایم.

حجت الاسلام بامری ابراز کرد: مردم ما بیشتر از اینکه اهل مطالعه کتاب باشند، اهل مطالعه کلیپ‌های اینستاگرام، تلگرام و فضای مجازی هستند و بیشتر اطلاعات خودشان را به صورت غیر مستقیم از منابع اصلی به دست می‌آورند که شاید نوعی زرنگی باشد اما دقیق و عمیق نیست و باید هر کسی روزانه نیم تا یک ساعت برای مطالعه برای خود وقت بگذارد.

امام جمعه عنبرآباد با بیان اینکه کتاب یعنی آرامش در مطالعه، اظهار کرد: یکی از شرایط مطالعه حفظ آرامش است با رعایت آن می‌توانید مطالعه مفید بازده بالا داشته باشید.

وی افزود: هرگاه آرامش خود را از دست دادید به ضمیر ناخودآگاه خود بیشتر توجه کنید، چشم‌ هایتان را ببندید، چند نفس عمیق بکشید، سعی کنید به هیچ چیز دیگری فکر نکنید مکان مناسب و آرام را برای مطالعه انتخاب کنید کنترل زمان راه حل ضروری است همیشه به نحو احسن برنامه ریزی کنید تا به همه کتب مورد علاقه خود برسید.

حجت الاسلام بامری خاطرنشان کرد: سعی کنید در کارهای خود نظم و ترتیب داشته باشید وقتی می‌خواهیم مطالعه کنیم یاد این روایت امیرالمومنین را به یاد آوریم که فرمود؛ کتاب‌ها، بستان‌های دانشورانند هنگام کتابخوانی انگار که داریم در باغ قدم می‌زنیم و لذت می‌بریم.

امام جمعه عنبرآباد با بیان اینکه بای کتاب یعنی بهره‌وری از مطالعه، عنوان کرد: کتابی درست و مفید است که بهره‌وری بیشتری داشته باشد مثلا نکات مهم آن مطالعه و استخراج شود تا به صورت یادداشت دیگران هم از آن استفاده کنند یا به صورت منظم دسته‌بندی شود تا در زمان مقرر استفاده شود یا اینکه از میان این مطالب جدا از هم از کتب مختلف یک همبستگی برای خلق یک کتاب مفید دیگر پدید بیاید تا هیچگاه چرخه نشر و نگارش متوقف نشود.

کد خبر 1733569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha