تصویری که یک کتاب باید از مسجد برای بچه‌ها خلق کند

حجت‌الاسلام حیدری‌ابهری با بیان اینکه باید در کتاب‌ها تصویری زنده و شاداب و انگیزه‌بخش از مسجد به بچه‌ها ارائه کنیم، گفت: روایت ما از مسجد باید جذاب و دلپذیر باشد تا کودک بداند با ورود به مسجد حس آرامش و نشاط را تجربه می کند. باید راه این انتقال حس را از طریق کتاب و کتابخوانی پیدا کرد.

حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا حیدری ابهری در گفتگو با خبرنگار مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان که به مناسبت فرارسیدن هفته کتاب انجام شد، درباره کیفیت جذب بچه ها به از طریق کتاب و کتابخوانی، اظهار کرد: درباره مسجد و جذب بچه ها به خانه خدا دو جور کتاب می توان نوشت، یک نوع نوشتن از آداب و رسوم، فضا و کارکردهای مسجد است مثل تجربه های شیرین از نماز جماعت، مکبری، کلاس های قرآنی و فرهنگی هنری و اتفاقاتی که می تواند در فضای مسجد رخ دهد و فضایی بانشاط برای کودک ترسیم کند.

این نویسنده آثار مذهبی برای کودکان ادامه داد: شیوه دیگر از نوشتن از مسجد برای بچه ها این است که لابلای یک قصه و ماجرا، به مسجد شخصیت و جان و نقش بدهیم و اینچنین کودک را با مسجد مأنوس کنیم. هر دوی این شیوه ها برای نوشتن در جذب کودک به مسجد می تواند موثر باشد و هر یک کارکرد خود را دارد.

نویسنده «بچه ها درباره مسجد می پرسند»، ادامه داد: برای اینکه هر یک از این نوشتن ها بتواند کودک را ترغیب و جذب مسجد کند باید به ذائقه ها و نیازهای او توجه شود لذا نمی توان به یک شیوه اصالت داد مثل اینکه بگوییم بینوایان رُمانش زیباتر است یا فیلم و سریال آن؟ هر یک نقش و اثر خود را دارد.

وی تأکید کرد: نوشتن از مسجد برای بچه ها باید به گونه ای باشد که این نسل بداند مسجد در متن و بطن زندگی ما است چنان که پیامبر اکرم(ص) در مسجد کلاس درس برگزار می کردند و برای برگزاری درس و بحث در مسجد در مقایسه با عبادت، اجر و بهای بیشتری قائل بودند و این در اقوال آمده است.

حجت الاسلام حیدری ابهری با بیان اینکه نباید در نوشتن از مسجد برای بچه ها طوری بنویسیم که گویی مسجد فقط برای نماز جماعت برپا شده است، گفت: پیامبر(ص) می فرمایند: من معلم برانگیخته شدم و درس و بحث ایشان هم با محوریت مسجد بود امروز هم باید این کارکرد آموزشی و تربیتی مسجد را برای بچه ها معرفی و پررنگ کنیم اما بعضا می بینیم به اسم حفظ حرمت مسجد خودمان را از این فضای مهم و اثرگذار آموزشی محروم می کنیم؛ به ویژه آنکه تجربه های تاریخی ما نشان می دهد مساجدی که به عرصه آموزش روی آورده اند در عرصه های مختلف دیگر هم موفق شده اند.

نویسنده «بچه ها درباره مسجد می پرسند» با بیان اینکه باید در کتاب ها تصویری زنده و شاداب و انگیزه بخش از مسجد به بچه ها ارائه کنیم، تأکید کرد: بچه هایی که در مسجد بازی کنند در مسجد سجده هم می کنند فضای مسجد نباید برای کودک سنگین و محدودیت آور باشد در عین این نشاط باید به او بگوییم مسجد فقط به نماز اختصاص ندارد.

حجت الاسلام حیدری ابهری با تأکید بر اینکه جاذبه ها را باید بُلد کرد، ابراز کرد: برای نسل گذشته مسجد خیلی زنده بود شاید کارهای قبل برای نسل امروز جوابگو نباشد لذا باید راه مناسب ذائقه آنها را پیدا کرد. شاید وجود حوض آبی رنگ با ماهی های قرمز در مسجد به نظر کاری ساده است اما قدیمی ها با همین حوض و ماهی هایش و دانه دادن به کبوتر و نان دادن به مرغابی ها و به طور کلی مهربانی با حیوانات، بچه ها را جذب و مانوس با مسجد می کردند.

وی با بیان اینکه باید در نوشتن از مسجد برای بچه ها خانه خدا را مطبوع بچه ها بکنیم، خاطرنشان کرد: روایت ما از مسجد باید جذاب و دلپذیر باشد تا کودک بداند با ورود به مسجد حس آرامش و نشاط را تجربه می کند. باید راه این انتقال حس را از طریق کتاب و کتابخوانی پیدا کرد.

کد خبر 1733633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha