آنهایی که نمی‌توانند با اعجاز قرآن مبارزه کنند، می‌سوزانند

حجت الاسلام رضایی اصفهانی با بیان اینکه قرآن را بخوانیم و در زندگی خود پیاده کنیم گفت: قرآن کتاب مقاومت و مبارزه ضد استکبار است اما آنهایی که نمی توانند با اعجاز قرآن مبارزه کنند، قرآن را می سوزانند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی، دبیر دومین کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی امام خامنه ای در مورد سیر تطور تفسیر امام خامنه ای با اشاره به سالروز نکوداشت علامه طباطبایی گفت: این همایش در سالروز نکوداشت علامه طباطبایی برگزار شد که رهبر انقلاب از سال ۳۷ تا ۴۳ شاگرد مرحوم علامه طباطبایی بودند و تفسیر از ایشان آموختند.

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب متولد ۱۳۱۸ در مشهد مقدس هستند و اولین معلم ایشان سید جواد خامنه ای پدربزرگ ایشان است، گفت: آیت الله سید هاشم میردامادی پدربزرگ مادری و مفسر قرآن، بانو غدیره میردامادی و علامه طباطبایی سه معلم قرآنی تاثیرگذار رهبر انقلاب هستند. در واقع شخصیت قرآنی رهبر انقلاب حاصل سه تعامل سه حوزه علمیه مشهد در تعبد، نجف در ولایت و قم در عقلانیت است تا برای امروز خود یک رهبر قرآنی را به ارمغان بیاورد.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب در سال ۴۳ با توجه به بیماری پدر به مشهد باز می گردند و تفسیر عمومی را در مسجد قبله با تفسیر سوره مائده آغاز می کند. در سال ۱۳۴۵ وقتی که تحت تعقیب ساواک بودند نیز در حسینیه خامنه ای سوره کهف را تفسیر کردند و در سال ۵۲ و ۵۳ در مسجد امام حسن و مسجد کرامت مشهد تفسیر قرآن را ادامه دادند.

حجت الاسلام رضایی اصفهانی تصریح کرد: رهبر انقلاب در سال ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۱ در مدرسه میرزا جعفر مشهد تفسیر سوره های مائده، توبه، انفال و یونس را ادامه دادند و تفسیر موضوعی را در مسجد کرامت دنبال کردند. بعد از انقلاب نیز در شهر مقدس قم در سال ۵۸ تفسیر هفتگی قرآن را در پیش گرفتند و در سال ۶۱ و ۶۲ نیز تفسیر قرآن را برای پاسداران در دفتر ریاست جمهوری و در سال ۶۹ و ۷۰ برای دانشجویان ارایه کردند.

وی گفت: چهارمین دوره تفسیر قرآنی رهبر انقلاب بعد از انقلاب است که شامل تفسیر قرآن برای طلاب دفتر تبلیغات در سال ۵۸ شامل تفسیرهای سوره حشر، جمعه و تحلیل مجادله، صف، تقابل و منافقین است.

وی اظهار داشت: رهبر انقلاب از سه جریان تفسیری علامه طباطبایی در تفسیر قرآن به قرآن، امام خمینی در تفسیر سیاسی و تفسیر المنار و فی اضلال القرآن سید قطب در تفسیر اجتماعی تاثیر گرفتند. رهبر انقلاب همواره بر استفاده از همه روش های قرآن به قرآن، روایی، عقلی، علمی، اشاری و باطنی استفاده کردند و روش خود را با عنوان تفسیر جامع اجتهادی مورد توجه قرار دادند و در این مسیر به شدت از تفسیر به رای پرهیز داشتند.

وی تصریح کرد: منحصر نشدن به تفسیر فردی آیات قرآن، نگاه به قرآن، به مثابه کتاب قواعد کاربردی زندگی، کتاب وحدت آفرین، کتاب سیاسی و انقلاب ساز و کتاب مبارزه و استقامت ضد استکباری از جمله مبانی خاص تفسیری رهبر انقلاب به شمار می رود.

حجت الاسلام رضایی اصفهانی تصریح کرد: قرآن را بخوانیم و در زندگی خود پیاده کنیم. ارتش یک قاعده از آن را اجرا کرده و شاهد تحول در قدرت نظامی هستیم. رهبر انقلاب می فرمایند قرآن کتاب سیاسی و انقلاب ساز است و برخلاف برخی از ادعای جدایی دین از سیاست دارند، قرآن کتاب مقاومت و مبارزه ضد استکبار است اما آنهایی که نمی توانند با اعجاز قرآن مبارزه کنند، قرآن را می سوزانند.

وی گفت: با قاطعیت می توانیم بگوییم که نسل جوان حوزوی و دانشگاهی ما شناختی از بعد علمی رهبر انقلاب ندارند و شناخت رهبر انقلاب میان نسل جوان در این زمینه واقعا غریب است. این کنگره گام اول برای شناساندن وجه علمی رهبر انقلاب است.

کد خبر 1733683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha