ناگفته‌هایی از آثار حضور صحیفه سجادیه در سبد کتابخوانی

رئیس بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه با بیان اینکه قرار گرفتن صحیفه سجادیه در سبد کتاب‌خوانی ما را به صلح درون می‌رساند، گفت: انس با صحیفه ما را از مشورت امام(عج) بهره‌مند می‌کند طوری که گاه با یک جمله این کتاب زندگی ما تغییر می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، فرا رسیدن سی و یکمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران فرصتی را فراهم کرد تا با حجت الاسلام والمسلمین مرتضی وافی، رئیس بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه درباره برکاتی که انس با صحیفه به عنوان کتاب راهنما در حوزه سبک زندگی، به ارمغان می‌آورد و نیز راه وارد کردن این کتاب در سبد مطالعاتی عموم جامعه گفتگو کنیم و مشروح آن در ادامه می‌آید.

حجت الاسلام وافی با بیان اینکه در آموزه‌های دینی ما نسبت به افزایش دانش و آگاهی توصیه فراوان وجود دارد، اظهار کرد: این توجه تا جایی است که خدا به قلم و بیان و تعلیم و تعلّم قسم یاد می‌کند، لذا با توجه به آنکه در نگاه دینی ما انسان جاهل مذمت شده است، انس با کتاب، به نوعی فریضه محسوب می‌شود. در میان کتاب‌ها و متون دینی، صحیفه کامله سجادیه که برگرفته از بیان امام سجاد(ع) و املای‌ایشان است ظرفیت بالایی در کمک به انسان برای یافتن مسیر صحیح زندگی و رسیدن به مقصد کمال دارد.

دعا فهم شویم

رئیس بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه ادامه داد: البته باید در انس با صحیفه سجادیه به عنوان یک کتاب مطالعاتی صرفاً دعاخوان نباشیم بلکه دعافهم نیز شویم و در پی این باشیم که معنای ژرف این دعا را درک کنیم.

وی تأکید کرد: همراه داشتن این کتاب و قرار دادن آن در سبد مطالعاتی خانواده اتفاقی مهم است، متأسفانه، بسیارند خانه‌هایی که هنوز این منبع قدرت معنوی را ندارند و لذا صحیفه در دسترس آن‌ها نیست، گام دوم آنکه بدانیم برای همه موقعیت‌های مختلفی که در زندگی با آن‌ها روبرو می‌شویم صحیفه، نسخه‌ای کاربردی دارد اعم از ابتلائات، گرفتاری‌ها، دلهره‌ها و حتی در وقت خوشی که نعمت‌ها به انسان رو می‌کند مثل وقت باران، انتها و ابتدای ماه، مناسبت‌های ویژه همچون اعیاد و... این دعاها است که به کمک می‌آیند و انسان می‌تواند با آن‌ها در ظروف زمانی خاص، سفره خود را رنگین کند.

وافی با بیان اینکه به شیوه‌های مختلف می‌توان با صحیفه سجادیه و دعاهایش انس گرفت، گفت: در نمازها، در فاصله رسیدن به مقصد در وسایل نقلیه عمومی و امثال این‌ها حتی در فرصت‌های کوتاه می‌توان صحیفه خوان شد. شخصاً به تجربه دیده‌ام افرادی را که به واسطه انس با صحیفه و دعاهایش حتی کم حرف شده و بیشتر وقت خود را به صحیفه خوانی اختصاص می‌دهند البته این به معنا رهبانیت نیست اما خاصیت دعاهای صحیفه آن است که انسان را به خود جذب می‌کند و به تفکر و انس می‌کشاند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه خواندن ترجمه دعاهای صحیفه سجادیه اهمیت بسیار دارد، ابراز کرد: ترجمه‌های استاد موسوی گرمارودی، استا بهرامپور، استاد انصاریان و خانم احمدی و یا ترجمه‌های بلاغی به ما کمک می‌کنند که دریابیم این دعاها هر یک راهکارها و نقشه‌های راهی را به ما نشان می‌دهند و می‌توان از آن‌ها در بزنگاه‌ها و موقعیت‌های مختلف زندگی استفاده کرد این نیازمند تدبر در صحیفه سجادیه است، تا انسان فراوان این کتاب را نخواند و در آن تدبر نکند راه حل‌های آن را درک نمی‌کند و به جایگاه دعافهمی نمی‌رسد.

صحیفه را طرف مشورت قرار دهیم

وی با اشاره به توصیه آموزه‌های دینی بر مشورت در امور و کارها، ابراز کرد: چه بسیارند زمان‌هایی که ما با انسان اهل و صالح مشورت می‌کنیم و خدا سخنی را به زبان او می‌گذارد که راهگشای ما می‌شود؛ درباره کلام معصوم(ع) هم این مسأله صادق است وقتی به دعاهای امام سجاد(ع) رجوع می‌کنیم که سخن حق را بیان می‌کند، از زبان‌ ایشان راه حل بسیاری از مشکلاتمان را درمی یابیم و راهکارهای صحیفه ذهن‌مان را روشن می‌کند. گاه یک جمله از دعاهای صحیفه می‌تواند مسیر زندگی ما را روشن و به سوی کمال هدایت کند.

حجت الاسلام وافی تأکید کرد: ما به این قدرتِ معنوی دعا در بحران‌های امروز نیاز داریم؛ باید توجه داشت قدرت معنوی دعا مقید به انسان مذهبی و غیرمذهبی نیست انسان‌هایی را دیده‌ام که خودشان می‌گویند ما آنقدرها هم در باورهایمان محکم نیستیم اما وقتی پای دعا آمده و با دعا مأنوس می‌شوند آن را خط زندگی می‌دانند چون به قدرت دعا پی برده‌اند؛ مهم آنکه این قدرت دعا صلح درونی در انسان ایجاد می‌کند و انسان را با خود و خدا آشتی می‌دهد.

دعا روح انسان را بزرگ می‌کند

رئیس بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه در ادامه ابراز کرد: این اتفاق درونی و رابطه با خد باعث می‌شود روح انسان بزرگ شود در سایه این بزرگی روح، با دیگران ارتباط منطقی برقرار می‌کند و این صلح خود را در فضای بیرون نشان می‌دهد اینچنین، انسان غضب، حسد و بخل را در خود کنترل می‌کند و فضایلی مثل صبر در او افزایش می‌یابد و نهایتاً جامعه آرمانی تشکیل می‌شود. ما از انس با صحیفه سجادیه به سند جامع رعایت حقوق بشری می‌رسیم چنان که نه زیر بار ظلم می‌رویم نه ظلم می‌کنیم نه میرنجیم نه میرنجانیم.

وی با بیان اینکه دعا پیچ شخصیت انسان را در ارتباط با دیگران تنظیم می‌کند، تأکید کرد: دنیا دنبال این است که شهروندان سالمی در حوزه سلامت فکری روانی و معنوی داشته باشد؛ به نظر می‌رسد اگر کسی این مسیر را برود همنشینی به نام دعا و خدای صاحب دعا می‌یابد کسی که در دعا خطاب به او می‌خوانیم:‌ای همسایه دیوار به دیوار من!‌ای انیسی که انیسی برای او نیست‌ای رفیقی که رفیقی برای او نیست... مهم آنکه این تکیه گاه همیشه هست و انسان را محکم می‌کند.

نسخه رفع خشم و رسیدن به صبوری

وی ادامه داد:‌امید است در بازار پرسرو صدای امروز که کتاب‌های مختلف برای اینکه انسان صبور شود و خشمش را کنترل کند، عرضه می‌شوند در سایه انس با صحیفه سجادیه، صحیفه خوانی و صحیفه فهمی آرامش در انسان ایجاد شود.

حجت الاسلام وافی با بیان اینکه سه مرکز برای فراگیر شدن نهضت صحیفه سجادیه خوانی رسالت و اثرگذاری بیشتری دارند، گفت: مسجد نخستینِ آن‌ها است بازگشت به مسجد از نظر کمّی و کیفی باید دنبال شود و صحیفه سجادیه از عوامل کیفی این بازگشت است، ما بارها به ائمه جماعات و منبری‌ها گفته‌ایم نیاز به شرح دعاها نیست همین که متن دعا همراه با ترجمه آن روخوانی شود در گام نخست کافی و مؤثر است.

اینکه از مناجات به توسل برسیم غوغا می‌کند

وی اضافه کرد: پس از مسجد، هیأت‌های مذهبی، منبر و منبری‌ها، مبلغان و مداحان در این باره رسالت دارند مناجات خوانی و دعاخوانی در جلسات بسیار مهم است اینکه از مناجات به توسل برسیم غوغا می‌کند این تجربه عجیب و اثرش شگرف است. سومین مرکز اثرگذار در فراگیری نهضت صحیفه خوانی مدرسه است که متأسفانه این ظرفیت و نیز دانشگاه فرهنگیان غفلت کرده‌ایم.

وافی در پایان خاطرنشان کرد: مدارس، حوزه و دانشگاه در این باره سهم دارند، در این میان متأسفانه رسانه ملی بشدت در این باره کوتاهی کرده و حق مطلب را ادا نکرده است بر اساس رصدی که در بنیاد داشتیم سهم بسیار کمی در این رسانه به صحیفه سجادیه دارد، در حالی که بر بال هنر و رسانه می‌توان مخاطب جذب کرد البته برنامه‌های موفقی همچون «خانه‌ای در کوچه فردوس» هم تولید شده‌اند که مبنایشان دعا و صحیفه سجادیه بوده است.

کد خبر 1734083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha